arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۱۰۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۴

هفت کشور پر جمعیت جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس تحلیل دوسالانه موسسه تحقیقات جمعیتی فرانسه که چهارشنبه منتشر شد،‌ جمعیت جهان از هفت میلیاد و ۳۰۰ میلیون نفر در ۲۰۱۵ به حدود ۱۰ میلیارد نفر در ۲۰۵۰خواهد رسید.

به گزارش میزان، خبرگزاری فرانسه از پاریس اعلام کرد: بر اساس پیش بینی های این موسسه که تحقیقاتی به موازات تحقیقات سازمان ملل، بانک جهانی یا دیگر نهادهای بزرگ ملی انجام می دهد ،‌شمار ساکنان زمین در دو قرن گذشته هفت برابر شده است و قرار است همچنان افزایش یابد و تا پایان قرن بیست و یکم به ۱۱ میلیارد نفر برسد.

در عین حال رشد جمعیتی سرعت می یابد، پس از اوج بیش از دو درصد در سال در۵۰ سال پیش، رشد جمعیت پس از آن به نصف کاهش یافته است ( یک و دو دهم درصد در سال ۲۰۱۵) و انتظار می رود تا یک قرن دیگر که تقریبا به ثبات می رسد، همچنان به این روند کاهش ادامه دهد.

ای کاهش سرعت رشد جمعیت به کاهش زاد و ولد ارتباط دارد: میانگین دو و نیم کودک به ازای هر زن امروز در جهان، در برابر دو برابر آن ( پنج کودک ) در سال ۱۹۵۰.

اما این کاهش رشد جمعیت براساس مناطق و کشورها بسیار متفاوت است.

کمترین زاد و ولد در پرتغال و کره جنوبی (‌یک و دو کودک برای هر زن ) و بالاترین آن در نیجر( هفت و شش دهم کودک برای هر زن )‌ خواهد بود.

در میان مناطقی که میانگین زاد و ولد، بالاتر از سه کودک برای هر زن باقی می ماند،‌تقریبا کل آفریقا،‌ چند کشور خاورمیانه و مناطقی از افغانستان گرفته تا شمال هند و پاکستان قرار دارد.

این موسسه فرانسوی اعلام می کند در این مناطق است که بخش اعظم رشد جمعیتی جهان در دهه های آینده باقی خواهد ماند.

موسسه مطالعات جمعیتی فرانسه تاکید می کند همچنین ما شاهد «رشد عمده» جمعیت آفریقا با وجود بیماری ایدز خواهیم بود که این جمعیت تا پایان قرن چهار برابر خواهد شد و از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر سال ۲۰۱۵ به چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در سال ۲۱۰۰ خواهد رسید.

اکنون، یک ششم جمعیت جهان در آفریقا زندگی می کنند. تا یک قرن دیگر یک سوم جمعیت جهان در این قاره زندگی خواهد کرد.

در جنوب صحرای آفریقا،‌ جمعیت احتمالا از ۹۵۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به حدود چهار میلیارد در سال ۲۱۰۰ خواهد رسید. چین اکنون پرجمعیت ترین کشور جهان با یک میلیاد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت خواهد بود اما هند (یک میلیاد و ۳۰۰ میلیون نفر ) قرار است پیش از سال ۲۰۳۰ به سبب زاد و ولد بالاتر ( دو و سه کودک برای هر زن به طور میانگین ،در برابر یک و هفت کودک چین )‌، در صدر کشورهای پرجمعیت قرار گیرد.

گروه هفت کشور پرجمعیت جهان (چین،‌ هند،‌ آمریکا،‌ اندونزی، برزیل، پاکستان،‌ نیجریه) در مجموع سه میلیارد و ۸۰ میلیون جمعیت دارد که به این ترتیب نیمی از جمعیت جهانی را تشکیل می دهد.
نظرات بینندگان