arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴
جان بینر رئیس مجلس نمایندگان اعلام کرد

شکایت از اوباما به خاطر توافق با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه پس از شکست طرح ضد برجام در رای گیری سنای این کشور اعلام کرد از باراک اوباما به دلیل تخطی از قانون کورکر شکایت می‌کند.

به گزارش دویچه وله، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه (۱۰ سپتامبر/ ۱۹ شهریور) در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت، توافق اتمی با ایران بدتر از آن چیزی است که او می‌توانست تصور کند. او تاکید کرد هر چه در توان دارند با استفاده از هر وسیله‌ای که در اختیار آنهاست از اجرای توافق هسته‌ای با ایران جلوگیری خواهند کرد.

جان بینر از باراک اوباما انتقاد کرد که او با تهدید به وتوی قطعنامه احتمالی کنگره، تعهدات قانونی خود را نقض کرده است.

جمهوری‌خواهان از احتمال استفاده دموکرات‌ها از "فیلی‌باستر" ناخرسندند و می‌گویند این رفتار بر خلاف روح قانون "کورکر" است. این قانون با آرای اکثریت اعضای سنای آمریکا تصویب شد و رئیس جمهوری آمریکا نیز آن امضا کرد. این مصوبه به کنگره آمریکا نقش نظارتی در روند تأیید برجام داده است.

جان بینر هم‌چنین هشدار داد که از باراک اوباما به دلیل تخطی از قانون کورکر شکایت کنند.

کنگره آمریکا از روز سه‌شنبه (۸ سپتامبر) و پس از پایان تعطیلات یک ماهه تابستانی بررسی برجام را از سرگرفته است. کنگره برای تصمیم‌گیری در این باره تا روز پنجشنبه ۱۷ سپتامبر وقت دارد.

جمهوری‌خواهان کنگره می‌گویند توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری نخواهد کرد و ایران پس از پایان دوره‌ی محدودیت‌های پیش‌بینی شده در توافق، برنامه اتمی خود را با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.

دموکرات‌ها اما می‌گویند توافق هسته‌ای وین، بهترین گزینه ممکن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. زیرا این توافق شامل نظارت‌ بین‌المللی گسترده‌ بر فعالیت‌های اتمی ایران است و راه را برای گریز ایران خواهد بست.

در کنگره آمریکا که شامل دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکاست، جمهوریخواهان از اکثریت برخوردارند. از ۱۰۰ نماینده سنا، ۵۴ نفر جمهوری‌خواه و ۴۴ نفر دموکرات هستند.

در مجلس نمایندگان نیز که ۴۳۵ عضو دارد، ۲۴۷ نفر از آنها از حزب جمهوری‌خواه هستند. جمهوری‌خواهان به‌طور یکپارچه با توافق هسته‌ای وین مخالف‌اند.

اوباما: توافق با ایران یک دستاورد بزرگ است

هم‌زمان با مخالف‌خوانی‌های جهوری‌خواهان، دموکرات‌های طرفدار توافق اتمی، از رئیس جمهور اوباما گرفته تا هیلاری کلینتون، داوطلب مطرح انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، در اظهارنظرهای خود به حمایت خود از برجام ادامه دادند.

اوباما روز پنجشنبه در یک سخنرانی در جمع گروهی از کهنه‌سربازان آمریکایی و خانواده‌های آنها از توافق قدرت‌های بزرگ با ایران دفاع کرد و گفت، توافق با ایران و جلوگیری از دستیابی آن کشور به سلاح هسته‌ای بدون توسل به زور، یک دستاورد بزرگ است.

هیلاری کلینتون، داوطب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ از حزب دموکرات آمریکا روز چهارشنبه (۹ سپتامبر) باردیگر و این بار آشکارتر از پیش از توافق وین حمایت کرد.

کلینتون گفت، توافق "قوی" اکنون باید با "جدیت و هوشیاری" اجرا شود. او که در موسسه بروکینگز واشنگتن سخنرانی می‌کرد افزود، «مسیر دیپلماسی بهتر از یک مسیر خطرناکی است که به آیند‌ه‌ای نامطمئن و خطرناک منجر می‌شود».

وزیر خارجه سابق آمریکا در عین‌حال تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا هیچگاه به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز گفته است که توافق هسته‌ای با ایران یک کار انجام‌شده است و رد آن امکا‌ن‌پذیر نیست.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا که روز چهارشنبه در جمع گروهی از یهودیان آمریکا سخن می‌گفت، افزود، «می‌دانم که برخی از شما از این موضوع خوشحال نیستید، اما این توافق دیگر کاری است که انجام شده است.»

او در عین‌حال یکبار دیگر تعهد دولت آمریکا به امنیت اسرائیل را یادآور شد و گفت، آمریکا به‌طور قاطع به امنیت اسرائیل متعهد خواهد بود.
نظرات بینندگان