آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار فعالان تشکلهای قرآنی خمینی شهر اصفهان، در سخنانی با تبریک سال جدید به ملت شریف ایران، اظهار داشت: نظام اسلامی مدیون قران و عترت است.
آیت الله جوادی
آملی با تبیین ویژگی های جامعۀ قرآنی، حرکت در مسیر قرآن و اهل بیت را رمز
صیانت انسان از انحرافات دانست و با بیان اینکه اسلام و مذهب ایران را
نگه داشته است، از قرآن به عنوان میزان و ترازوی سنجش انسان یاد کرد.
به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری انتخاب؛ وی با انتقاد از ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام، تاکید کرد:
درست است که ایران مرز پرگهر و وطن ما است، اما این اسلام، مذهب و روحانیت
است که ایران را نگه داشته است.
استاد برجستۀ حوزۀ علمیه تصریح کرد: رویکرد نظام اسلامی ما قرآنی است و
با این رویکرد حیات خود را ادامه می دهد تا این امانت به دست صاحب اصلی آن
حضرت صاحب الامر(عج) تقدیم شود.
وی افزود: اینها سرمایه ما است، بنابراین با داشتن این سرمایه ها هم
می توانیم تکبر نداشته باشیم، نه بی جا برویم و به برکت قرآن و عصمت و
عترت یک سرو گردن هم از دیگران بالاتر باشیم و یقیقنا قرآن هم ما را حفظ می
کند.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه خود را
بر قرآن عرضه کنید، تاکید کرد: پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) تاکید
می کردند که قبل از اینکه شما را وزن کنند، خودتان را وزن کنید، مقصود از
این سخن وزن کردن ظاهری نیست بلکه مقصود جان و هویت انسان است.
این مفسرقرآن کریم از این کتاب آسمانی به عنوان میزان و ترازوی سنجش
انسان یاد و تاکید کرد: هویت انسان با قرآن سنجیده می شود و اگر انسان
قرآن را درست نفهمد، میزان را درست نشناخته است و در چنین شرایطی توزین با
میزان ناشناخته امکان ندارد، ما باید کیفیت بهره وری از قرآن را با تفسیر و
اراک مفاهیم به درستی بفهمیم وبه آن عمل کنیم.
این مرجع تقلید با اشاره به مفاهیم بلند و پرمحتوای قرآن کریم،
خاطرنشان کردن برای توده مردم ادراک ابتدایی از قرآن کریم هم مقدور و هم
وظیفه است، ما که جزو توده مردم هستیم و از سوادی متوسط برخورداریم باید به
این امور توجه کنیم.
وی با بیان اینکه ذات اقدس اله دو شاخص مهم وزین و آسان بودن را برای
قرآن کریم مشخص کرده است، تاکید کرد: قرآن کریم کتابی است وزین و آسان،
این دو شاخصه در کُنه این کتاب آسمانی وجود دارد و ما باید به خوبی آن را
تشخیص داده و هر روز خود را با آن بسنجیم و به همراه آن پیش برویم.
آیت الله جوادی آملی گفت: قرآن کریم حرف سبک، بی محتوا، بی
دلیل نمی زند و اسطوره و خیال بافی در آن جایی ندارد؛ اگر حرفی بی دلیل
زدیم و کاری بی جهت کردیم معلوم می شود عمل و حرف ما قرآنی نبوده است.
ایشان تصریح کرد: درست است که آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که بسیاری از
مفسران هم در آن مانده اند، اما همان آیات بوسیله مثل، قصه و داستان به
قدری رقیق می شود که برای همه افراد قابل فهم است.
استاد برجستۀ حوزۀ علمیه تصریح کرد: قرآن کریم چون وزین است، قابل نقد
نیست، چون با مغز است وزین است، اما سنگین نیست و چون با فطرت هماهنگ است،
علم پذیر است.
آیت الله جوادی آملی یادآور شد: حال که ترازو مشخص شد توزین
نیز آسان می شود، هرگاه کار خوب و وزین انجام دادیم باید خدا را شاکر باشیم
و اگر کار و یا حرف و عمل اشتباه و نادرست از ما سرزد باید استغفار کنیم.
وی با تبیین ویژگی های جامعه قرآنی، تصریح کرد: ما در شرایط کنونی
دو وظیفه سنگین و مهم داریم، نخست اینکه خود قرآنی باشیم و دوم اینکه با
تمام وجود از قرآن دفاع کنیم.
ایشان تاکید کرد: ما سر سفره شهدا هستیم، تمام خدماتی که در کشور می شود
که کم هم نیست نخست ثواب آن را در کارنامه امام راحل و در مرحله بعد در
کارنامه مسؤولان می نویسند.
ضمن آرزوی سلامتی وتوفیق به جواد آملی ،به نظر آقای احمدی نژاد نه پای بند مکتب ایرانی است نه مکتب اسلامی، فقط می خواهدبهره سیاسی درانتخابات آتی از استفاده کند!
به نظر بنده مطرح شدن این بحث ها اساسا بی مورد است. وطن جایگاه خود را دارد و دین هم همینطور. مقابله کار درستی نیست. هر انسانی به فراخور شخصیت خود علاقمندی هایی دارد
واکنش ژاپنی ها به سونامی:
۱) آرامش حتی یک مورد سوگواری شدید یا زدن به سروصورت دیده نشد. میزان تاثر و اندوه بطور خود بخود بالا رفته بود. ۲) وقار صفوف منظم برای آب و غذا. بدون هیچ حرف زننده یا رفتار خشن. ۳) توانمندی بعنوان نمونه معماری باورنکردنی بطوریکه ساختمانها به طرفین پیچ و تاب میخوردند ولی فرو نمی ریختند. ۴) رحم و شفقت مردم فقط اقلام مورد نیاز روزانه خود را تهیه کردند و این باعث شد همه بتوانند مقداری آذوقه تهیه کنند. ۵) نظم غارتگری دیده نشد. زورگویی یا ازدست دیگران ربودن دیده نشد. فقط تفاهم بود. ۶) ایثار پنجاه نفر از کارگران نیروگاه های اتمی ماندند تا به خنک کردن دستگاهها ادامه دهند. ۷) مهربانی رستورانها قیمتها را کاهش دادند. یک خودپرداز بدون محافظ دست نخورده ماند. دستگیری فراوان از افراد ناتوان. 8) آموزش از بچه تا پیر همه دقیقا میدانستند باید چکار کنند و دقیقا همان کار را کردند. ۹) وسایل ارتباط جمعی در انتشار اخبار بسیار خوددار بودند. از گزارشات مغرضانه خبری نبود. فقط گزارشات آرامبخش. ۱۰) وجدان هنگامی که در یک فروشگاه برق رفت، مردم اجناس را برگرداندند سرجایشان و به آرامی فروشگاه را ترک کردند
آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار فعالان تشکلهای قرآنی خمینی شهر اصفهان، در سخنانی با تبریک سال جدید به ملت شریف ایران، اظهار داشت: نظام اسلامی مدیون قران و عترت است.
آیت الله جوادی
آملی با تبیین ویژگی های جامعۀ قرآنی، حرکت در مسیر قرآن و اهل بیت را رمز
صیانت انسان از انحرافات دانست و با بیان اینکه اسلام و مذهب ایران را
نگه داشته است، از قرآن به عنوان میزان و ترازوی سنجش انسان یاد کرد.
به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری انتخاب؛ وی با انتقاد از ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام، تاکید کرد:
درست است که ایران مرز پرگهر و وطن ما است، اما این اسلام، مذهب و روحانیت
است که ایران را نگه داشته است.
استاد برجستۀ حوزۀ علمیه تصریح کرد: رویکرد نظام اسلامی ما قرآنی است و
با این رویکرد حیات خود را ادامه می دهد تا این امانت به دست صاحب اصلی آن
حضرت صاحب الامر(عج) تقدیم شود.
وی افزود: اینها سرمایه ما است، بنابراین با داشتن این سرمایه ها هم
می توانیم تکبر نداشته باشیم، نه بی جا برویم و به برکت قرآن و عصمت و
عترت یک سرو گردن هم از دیگران بالاتر باشیم و یقیقنا قرآن هم ما را حفظ می
کند.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه خود را
بر قرآن عرضه کنید، تاکید کرد: پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) تاکید
می کردند که قبل از اینکه شما را وزن کنند، خودتان را وزن کنید، مقصود از
این سخن وزن کردن ظاهری نیست بلکه مقصود جان و هویت انسان است.
این مفسرقرآن کریم از این کتاب آسمانی به عنوان میزان و ترازوی سنجش
انسان یاد و تاکید کرد: هویت انسان با قرآن سنجیده می شود و اگر انسان
قرآن را درست نفهمد، میزان را درست نشناخته است و در چنین شرایطی توزین با
میزان ناشناخته امکان ندارد، ما باید کیفیت بهره وری از قرآن را با تفسیر و
اراک مفاهیم به درستی بفهمیم وبه آن عمل کنیم.
این مرجع تقلید با اشاره به مفاهیم بلند و پرمحتوای قرآن کریم،
خاطرنشان کردن برای توده مردم ادراک ابتدایی از قرآن کریم هم مقدور و هم
وظیفه است، ما که جزو توده مردم هستیم و از سوادی متوسط برخورداریم باید به
این امور توجه کنیم.
وی با بیان اینکه ذات اقدس اله دو شاخص مهم وزین و آسان بودن را برای
قرآن کریم مشخص کرده است، تاکید کرد: قرآن کریم کتابی است وزین و آسان،
این دو شاخصه در کُنه این کتاب آسمانی وجود دارد و ما باید به خوبی آن را
تشخیص داده و هر روز خود را با آن بسنجیم و به همراه آن پیش برویم.
آیت الله جوادی آملی گفت: قرآن کریم حرف سبک، بی محتوا، بی
دلیل نمی زند و اسطوره و خیال بافی در آن جایی ندارد؛ اگر حرفی بی دلیل
زدیم و کاری بی جهت کردیم معلوم می شود عمل و حرف ما قرآنی نبوده است.
ایشان تصریح کرد: درست است که آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که بسیاری از
مفسران هم در آن مانده اند، اما همان آیات بوسیله مثل، قصه و داستان به
قدری رقیق می شود که برای همه افراد قابل فهم است.
استاد برجستۀ حوزۀ علمیه تصریح کرد: قرآن کریم چون وزین است، قابل نقد
نیست، چون با مغز است وزین است، اما سنگین نیست و چون با فطرت هماهنگ است،
علم پذیر است.
آیت الله جوادی آملی یادآور شد: حال که ترازو مشخص شد توزین
نیز آسان می شود، هرگاه کار خوب و وزین انجام دادیم باید خدا را شاکر باشیم
و اگر کار و یا حرف و عمل اشتباه و نادرست از ما سرزد باید استغفار کنیم.
وی با تبیین ویژگی های جامعه قرآنی، تصریح کرد: ما در شرایط کنونی
دو وظیفه سنگین و مهم داریم، نخست اینکه خود قرآنی باشیم و دوم اینکه با
تمام وجود از قرآن دفاع کنیم.
ایشان تاکید کرد: ما سر سفره شهدا هستیم، تمام خدماتی که در کشور می شود
که کم هم نیست نخست ثواب آن را در کارنامه امام راحل و در مرحله بعد در
کارنامه مسؤولان می نویسند.
۱) آرامش حتی یک مورد سوگواری شدید یا زدن به سروصورت دیده نشد. میزان تاثر و اندوه بطور خود بخود بالا رفته بود. ۲) وقار صفوف منظم برای آب و غذا. بدون هیچ حرف زننده یا رفتار خشن. ۳) توانمندی بعنوان نمونه معماری باورنکردنی بطوریکه ساختمانها به طرفین پیچ و تاب میخوردند ولی فرو نمی ریختند. ۴) رحم و شفقت مردم فقط اقلام مورد نیاز روزانه خود را تهیه کردند و این باعث شد همه بتوانند مقداری آذوقه تهیه کنند. ۵) نظم غارتگری دیده نشد. زورگویی یا ازدست دیگران ربودن دیده نشد. فقط تفاهم بود. ۶) ایثار پنجاه نفر از کارگران نیروگاه های اتمی ماندند تا به خنک کردن دستگاهها ادامه دهند. ۷) مهربانی رستورانها قیمتها را کاهش دادند. یک خودپرداز بدون محافظ دست نخورده ماند. دستگیری فراوان از افراد ناتوان. 8) آموزش از بچه تا پیر همه دقیقا میدانستند باید چکار کنند و دقیقا همان کار را کردند. ۹) وسایل ارتباط جمعی در انتشار اخبار بسیار خوددار بودند. از گزارشات مغرضانه خبری نبود. فقط گزارشات آرامبخش. ۱۰) وجدان هنگامی که در یک فروشگاه برق رفت، مردم اجناس را برگرداندند سرجایشان و به آرامی فروشگاه را ترک کردند
دین و روحانیت تو ژاپن غیر اسلامی هم هست؟