arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۰
دستور محرمانه اوباما به سازمان "سیا"

تامین سلاح برای انقلابیون و انجام عملیات مخفیانه در لیبی

باراک اوباما رئیس جمهور این کشور حکمی را امضا کرده است که بر اساس ان سازمان جاسوسی امریکا،‌سیا، اجازه دارد در حمایت از نیروهای مخالف رژیم لیبی در این کشور افریقایی مخفیانه عملیات داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسانه های امریکا اعلام کردند باراک اوباما رئیس جمهور این کشور حکمی را امضا کرده است که بر اساس ان سازمان جاسوسی امریکا،‌سیا، اجازه دارد در حمایت از نیروهای مخالف رژیم لیبی در این کشور افریقایی مخفیانه عملیات داشته باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب، نیویورک تایمز گزارش داد: اوباما دو تا سه هفته پیش، دستوری محرمانه را صادر کرده است که به سیا اجازه می دهد برای انقلابیون لیبی سلاح تهیه کنند و از انان حمایت کنند.



این روزنامه امریکایی گزارش داد که ماموران "سیا" چندین هفته ای که در کنار ماموران "ام ای 6" و دیگر جاسوسان در حال جمع اوری اطلاعات برای استفاده در حملات هوایی هستند. آنها همچنین در حال جمع اوری اطاعات در مورد انقلابیونی هستند، که ممکن پس از پیروزی در قدرت حضور داشته باشند.

اوباما همچنین در این دستور محرمانه خود موارد دیگری هم اضافه کرده است که یکی از آنان شامل عدم اظهار نظر در این مورد توسط کاخ سفید است.

رویترز در این باره نوشت: احتمال مجهز کردن مخالفان رژیم قذافی مسئله ای است که به یکی از موضوعات مورد اختلاف میان سیاستمداران امریکایی تبدیل شده است. باراک اوباما در گفتگو با شبکه ای بی سی اعلام کرد اگر ما بخواهیم سلاح به مخالفان لیبی تحویل دهیم، می توانیم اینکار را بکنیم، ما در مرحله کنونی همه احتمالات و گزینه ها را بررسی می کنیم.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد ما احتمال تجهیز مخالفان رژیم معمر قذافی را بعید نمی دانیم، ما هر گونه مشارکت و کمکی را که بتوانیم برای مردم لیبی انجام دهیم بررسی می کنیم.

کارنی همچنین افزود: امریکا در این خصوص مستقیما با متحدانش گفتگو کرده است. مسئله مسلح کردن مخالفان رژیم معمر قذافی به منظور تشدید فشارها بر رژیم لیبی، روز سه شنبه در نشست گروه تماس درباره لیبی که در لندن تشکیل شده بود،‌مطرح شد.

 برخی کشورهای متحد امریکا از جمله ایتالیا هشدار داده اند مسلح کردن مخالفان معمر قذافی اقدامی افراطی است که می تواند در جامعه جهانی تفرقه ایجاد کند.


نظرات بینندگان