arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴

اینترنت وای‌فای در حین پرواز با هواپیما!

کمپانی اینمارست می‌گوید که اینترنت ارایه شده توسط آنان دارای سرعت و کیفیتی همچون اینترنت وای‌فای داخل منزل است. خواه هواپیما در حال پرواز بر فراز اقیانوس باشد، و خواه بر روی خشکی!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که ما در ایران برای اتصال به نسل سوم اینترنت بی‌سیم بر روی زمین خدا اشکمان در می‌آید، در آمریکا، اینترنت پرسرعت بی‌سیم (وای‌فای)، در زمان پرواز با هواپیما در ارتفاع چند کیلومتری از سطح زمین کاملا معمولی و پیش پا افتاده است! این امر در اروپا هنوز کمی با فراگیر شدن فاصله داشته و مشکلاتی بر سر راه توسعه کامل آن دیده می‌شود. این مشکلات به زودی حل خواهند شد، چرا که قرار است یک قرارداد برای همکاری بین کمپانی ماهواره اینمارست از انگلستان و اپراتور دویچه تلکام آلمان منعقد شود.

این دو کمپانی، امروز یک شبکه حمل و نقل هوایی اروپایی را معرفی کردند. این شبکه، در واقع چارچوبی است که در بستر آن، اینترنت LTE با اینترنت ماهواره‌ای ترکیب شده و بصورت امواج اینترنتی بی‌سیم یا وای‌فای، در طول پرواز با هواپیما در اختیارکاربران قرار می‌گیرد! عملکرد این شبکه، تقریبا شبیه به پروژه اینترنت هوا به زمین گوگل است. همان پروژه بالون‌های رویایی که همه ما آرزوی رسیدنشان به آسمان کشورمان را داریم!

شکل زیر برای درک کاری که این دو کمپانی قرار است انجام دهند، مفید است:

inmarsatاین امواج اینترنتی، از طریق طیف 30 مگاهرتزی ماهواره اینمارست تامین می‌شوند. امواجی که تمامی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا را به راحتی تحت پوشش خود قرار می‌دهند. از سویی دیگر، دویچه تلکام نیز 300 ایستگاه LTE بسیار ویژه و مدرن را بر روی زمین تاسیس خواهد کرد. این ایستگاه‌ها تا 80 کیلومتر اطراف خود را تحت پوشش کامل امواج اینترنت پرسرعت LTE یا همان 4G قرار می‌دهند و امواج آن‌ها می‌توانند به راحتی به کاربرانی که در داخل هواپیمایی در ارتفاع 10,000 پایی (3000 متر) در حال پرواز هستند، سرویس بدهند. برای درک عظمت کار انجام شده در هرکدام از این 300 ایستگا‌ه، کافی است بدانید که نهایت منطقه تحت پوشش توسط هر ایستگاه LTE عادی تنها 10 کیلومتر است!

لوفتانزا نخستین شرکت هواپیمایی است که در سال 2017 از این شبکه بهره خواهد برد. 
هواپیماهای این شرکت، باید تا آن موقع به تجهیزات لازم برای اتصال همزمان به ماهواره اینمارست و تجهیزات مخابراتی مربوط به اینترنت سرعت بالا بر روی زمین مجهز شوند. این تجهیزات، با سرعتی بسیار بالا بین امواج دریافتی از ماهواره و امواج دریافتی از دکل‌های LTE زمینی سوییچ می‌کنند تا مطمئن شوند که اینترنتی با سرعت بالا و بدون وقفه در طول پرواز به دست مسافران می‌رسد!

کمپانی اینمارست می‌گوید که اینترنت ارایه شده توسط آنان دارای سرعت و کیفیتی همچون اینترنت وای‌فای داخل منزل است. خواه هواپیما در حال پرواز بر فراز اقیانوس باشد، و خواه بر روی خشکی!

نظرات بینندگان