arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴

بخشی از اموال "زنجانی" به نام ذی‌نفوذان دولت تاجیکستان است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس معتقد است زمینه بازپس گیری اموال زنجانی در دولت تاجیکستان وجود دارد.

حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان با اشاره به پیچیده بودن پرونده بابک زنجانی گفت: طبیعتا یکسری افراد ذی نفوذ و همچنین برخی مسئولین در پرونده زنجانی دخالت داشته‌اند.

وی افزود: زنجانی بدون سوابق قبلی اقتصادی یکدفعه در دل دولت راه یافت و با بدهی 2.7 میلیاردی خود به دولت رو دست زد تا از این طریق منابع مالی بدست آورده را در بانک‌هایی که مشخص نیست، سرمایه گذاری کند.

عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس در ادامه با بیان اینکه نحوه سرمایه گذاری زنجانی در سایر کشورها جوانب مختلفی دارد، متذکر شد: بعنوان مثال طی اطلاعاتی که در مورد سرمایه‌گذاری زنجانی در تاجیکستان از دوستان خود دریافت کرده‌ایم، گفته می‌شود زنجانی رقمی بالغ بر 500 تا 600 میلیون دلار در تاجیکستان سرمایه گذاری و همچنین با افراد پرنفوذ دولت تاجیکستان ارتباط دارد.

وی ادامه داد: همچنین در پی اطلاعات به دست آمده عنوان می شود که بسیاری از اموال بابک زنجانی در تاجیکستان به نام زنجانی نیست و شاید این اموال به نام برخی از افراد ذی نفوذ دولت تاجیکستان و  اشخاص ثالث دیگر باشد .

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به نحوی کسب اطلاعات از اموال بابک زنجانی در تاجیکستان بیان داشت: انتظار داشتیم در مورد سرمایه گذاری بابک زنجانی در تاجیکستان سیستم های اطلاعاتی و امنیتی فعال شوند اما زمانی که دیدیم فعالیتی وجود ندارد، دوستان خود را در زمینه مذکور فعال کردیم تا بروند و اطلاعاتی مبنی بر موضوع سرمایگذاری زنجانی در تاجیکستان کسب کنند، که این اقدام انجام شد و پس از کسب اطلاعات، اطلاعات مذکور را به قوه قضائیه ارائه دادیم تا این قوه وارد عمل شود.

دهدشتی در ادامه تأکید کرد: درحال حاضر مطلع شدیم که قوه قضاییه با درنظر گرفتن اطلاعات بدست آمده از اموال زنجانی در تاجیکستان قرار است اقداماتی مبنی بر این موضوع انجام دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: وزارت نفت هم در موضوع پیگیری اموال بابک زنجانی در خارج از کشور فعال شده و این موضوع را بررسی می‌کند.

دهدشتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رایزنی‌های مسئولین ایران و تاجیکستان می‌تواند منجر به برگشت برخی پول‌های این متهم نفتی به ایران شود تأکید کرد: معتقدم با درنظر گرفتن رایزنی‌ها می‌توان امیدوار به بازگشت بخشی از اموال زنجانی به ایران شد.

عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس با بیان اینکه استنباط ما این است که تاجیکستان در مورد بازپس گیری اموال بابک زنجانی، با ایران همکاری خواهد کرد، اظهار داشت: درباره این موضوع بنده 7 و 8 ماه پیش هم اشاراتی داشتم چرا که در آن موقع متوجه شدیم زمینه‌هایی مبنی بر بازپس گیری اموال زنجانی در دولت تاجیکستان وجود دارد که حتی آن موقع ما به دلیل عدم رسیدگی و پیگیری این موضوع بدست تیم‌های نظارتی، گله مند بودیم.

دهدشتی با بیان اینکه در شرایط فعلی ارتباطات دولت تاجیکستان با ایران بسیار خوب است و باید از این فرصت در جهت پیگیری اموال بابک زنجانی در تاجیکستان استفاده کرد، افزود: تا به حال بیشترین گلایه ها معطوف به این موضوع بوده که چرا با وجود اینکه ما ارتباطات خوبی با کشور تاجیکستان داریم هنوز تیمی برای رصد، رایزنی و پیگیری اموال بابک زنجانی به تاجیکستان اعزام نشده است؛ تا حداقل بخشی از اموال این متهم نفتی به کشور بازگردد.
نظرات بینندگان