arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۵۹۵
تعداد نظرات: ۶۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۸ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴

آیت الله هاشمی در گفت و گو با «انتخاب»: مصلحی به شورای نگهبان رفت و گفت اگر هاشمی بیاید همه رشته های ما پنبه می شود/ احمدی نژاد و ضرغامی هم پیمان بودند، در صداوسیما هر چه خواستند انجام دادند/ احمدی نژاد در دوره شهرداری، زیاد از من دعوت می کرد، به محسن گفته بود اگر ایشان مایل است من نباشم، کنار می‌روم/جزئیات ماجرای نامه به رهبر معظم انقلاب در 88 و دیدار با ایشان

مصطفی فقیهی: مصلحی در جلسه آنها گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به هفتاد درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از 90 درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ی رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله هاشمی در گفت و گو با «انتخاب»: مصلحی به شورای نگهبان رفت و گفت اگر هاشمی بیاید همه رشته های ما پنبه می شود/ احمدی نژاد و ضرغامی هم پیمان بودند، در صداوسیما هر چه خواستند انجام دادند/ احمدی نژاد در دوره شهرداری، زیاد از من دعوت می کرد، به محسن گفته بود اگر ایشان مایل است من نباشم، کنار می‌روم/جزئیات ماجرای نامه به رهبر معظم انقلاب در 88 و دیدار با ایشان
 
مصطفی فقیهی: «همیشه برای حق سخن میگویم و آنچه را که میفهمم، میگویم. اگر بفهمم چیزی را اشتباه کردم، همان موقع میگویم که اشتباه شده و اینگونه است. بعضی مطالب مربوط به زمان است و زمان با هم فرق کرده است.»

این اظهارات، بخشی از مصاحبه مشروح آیت الله هاشمی رفسنجانی با «انتخاب» است. مردی که بسیاری او را با عنوان «استوانه ی انقلاب» می شناسند ، نزدیک به 40 سال است که در راس امور اجرایی ایران و بیش از آن، در فضای پرتلاطم سیاسی کشور فعالیتی پررنگ و کم مانند داشته است. سیاست پیشه ای 81 ساله که «پیر سیاست» نیز می نامندش. منتقدان تیز و تندش که این روزها، بیش از پیش پا را از «خطوطِ قرمزِ آداب و ادب» این سوتر گذاشته و یارِ دیرینِ امام و رهبری را با عباراتی مملو از حقد و کینه خطاب می کنند ، مهمترین نقدی که متوجه او می دانند را انتخابات 88 می دانند. انتخاباتی که احمدی نژاد در مناظره مشهورش ، مدعی شد هاشمی، حامی همه جانبه ی میرحسین موسوی است. آیت الله اما در این گفت و گو صراحتاً می گوید:« من در آن انتخابات از کسی حمایت نکرده بودم که ایشان این‌گونه می‌گفت. بعد هم حرف‌هایی زد که من در مراسم امام(ره) که ایشان را دیدم، گفتم که شما خیلی حرف‌های خلاف گفتید. خودتان اصلاح کنید و اگر اصلاح نکنید، من باید جواب بدهم»

هاشمی 81 ساله که «هنوز ورزش می کند و هر بار، دو کیلومتر می دود» ، گرچه در انتخابات 92 توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت نشد ، اما ناامید نشد و با حمایتی تام و تمام از روحانی، یکی از مسببین اصلی ریاست جمهوری وی شد.

آنچه در ادامه می آید مشروح مصاحبه هفته نامه «انتخاب» با آیت الله هاشمی رفسنجانی است:

انتخاب: اگر اجازه بدهید به انتخابات سال 88 برگردیم. آیا حضرت‌عالی مناظره مشهور سال 88 آقای احمدی‌نژاد و مهندس موسوی را به صورت زنده مشاهده کردید؟

● بالاخره دیدم. اینکه همه را به صورت «زنده» دیدم یا نه، نمی‌دانم.

انتخاب: سؤال ما این است که پس از ایراد اتهامات متعدد به شما، آن لحظه واکنش شما چه بود؟

● من دیدم که حرف بی‌سندی را می‌زند. ایشان رقیب‌های خودش را ندیده می‌گرفت و می‌گفت که رقیب من فلانی(هاشمی رفسنجانی) است و مسأله را به این طرف آورده بود که حرف ناحقی بود. من در آن انتخابات از کسی حمایت نکرده بودم که ایشان این‌گونه می‌گفت. بعد هم حرف‌هایی زد که من در مراسم امام(ره) که ایشان را دیدم، گفتم که شما خیلی حرف‌های خلاف گفتید. خودتان اصلاح کنید و اگر اصلاح نکنید، من باید جواب بدهم.

انتخاب: کاغذی هم به او دادید.

● همان بود که می‌خواستم تذکر بدهم که این‌ها را اشتباه کردید. خیلی دوستانه گفتم. اما ایشان اصلاح نکرد و من هم نامه‌‌ای به رهبری نوشتم و آن را منتشر کردم. 

انتخاب: همان نامه ای که پیش از انتخابات نوشتید؟

بله، همان نامه‌ای که هر کس می‌خواست، آن را دید و بارها منتشر شده است. همان موقع من نمی‌خواستم بدون خواندن رهبری منتشر کنم، عصر که نامه تمام شد، برای ایشان فرستادم و آخرین فرصتی بود که پیش از انتخابات می‌توانستم، چون ظاهراً عصر سه‌شنبه بود، درست یادم نیست، جمعه هم انتخابات بود. می‌خواستم قبل از انتخابات منتشر شود. برای رهبری فرستادم که اگر نظری دارند، بدهند. عصر هم با ایشان ملاقات داشتم. وقتی به ملاقات رفتم، به ایشان گفتم که شما جواب مرا ندادید. ایشان گفتند: الان که آمدی، داشتم از روی کامپیوتر می‌خواندم. گفتم: روی آن نظری دارید؟ گفتند: روی محتوا هیچ نظری ندارم، ولی روی زمان آن نظر دارم و اگر از من می‌پرسیدی، می‌گفتم که بعد از انتخابات باشد. گفتم: من که پرسیدم و شما جواب ندادید و وقت هم تمام شد و رسانه‌ها فردا نمی‌توانند بنویسند و باید همین امشب بدهم که جوابم را چاپ کنند. ایشان گفتند: که اگر بعد از انتخابات منتشر می‌کردید، چه می‌شد؟ گفتم: اگر احمدی‌نژاد پیروز شود، خوب نیست که با انتشار این جواب دوباره دعوایی را شروع کنم. چون تمام شده بود و اگر هم شکست، بخورد که این دیگر شبیه چوب زدن به مرده است و بهتر این است که همین حالا که ایشان با هدف انتخاباتی گفته، من هم با همان هدف جوابش را بدهم. ایشان گفتند: حق شما بود و من باید دفاع می‌کردم که برای بعد از انتخابات گذاشتم. البته این کار را هم کردند و به نماز جمعه رفتند و به آن صورت مفصل گفتند.

انتخاب: فکر می‌کنید چرا تلویزیون و صداوسیما حاضر نشد جوابیه شما را پخش کند؟

● صداوسیما پیش از انتخابات و حتی یک سال قبل از انتخابات 84 دربست در اختیار آن جریان بود. به هر حال تمام دستاوردهای انقلاب را با آوردن بعضی از آدم‌هایی که بعدها مشخص شد به کدام جریان وابسته هستند، زیر سؤال می‌بردند که در همان ایام و حتی قبل از انتخابات 84 من گفته بودم که صداوسیما به خاطر دستمالی قیصریه را به آتش نکشد. احمدی‌نژاد از گروه ایثارگران بیرون آمد و عضو آنجا بود. رئیس صداوسیما هم عضو آنجا بود. اینها با هم پیمان داشتند و در صداوسیما هم هر چه می‌خواستند، انجام می‌دادند.

انتخاب: آیا آقای احمدی‌‌نژاد قبل از 84 برای جلسات مرتبط، ایشان را می دیدید؟

● همیشه ایشان را می‌دیدیم. شهردار تهران بود که برای بازدید از تونل رسالت از من دعوت کرده بود و من به اتفاق ایشان از آن پروژه بازدید کردم و همچنین برای مراسم افتتاح پارک پلیس در شرق تهران از من دعوت کرده بود که با هم رفتیم و آن پارک را افتتاح کردیم و موارد این‌گونه زیاد بود.

انتخاب:شایعه شد که قبل از 84 از شما برای حضور در انتخابات کسب تکلیف کردند.

● پیش من نیامد، اما به محسن گفته بود. وقتی که من اسم نوشتم، به محسن گفته بود که اگر ایشان مایل باشند که من نباشم، من کنار می‌روم. این را محسن به من گفت و می‌توانید از محسن بپرسید.

انتخاب: واکنش شما چه بود؟

● من گفتم: نه، در انتخابات شرکت کند. 
 
انتخاب: اگر اجازه بدهید وارد انتخابات 92 شویم. شما چقدر احتمال می‌دادید که رد صلاحیت شوید؟

● همیشه انسان احتمال می‌‌دهد

انتخاب:عده‌ای حضرت‌عالی را پیروز اصلی انتخابات می‌دانستند. چون مشایی را حذف کرده و شخص مورد نظر شما رأی آورد. این را قبول دارید؟


● مردم به دکتر روحانی رأی دادند، یک واقعیت سیاسی است. البته در خصوص ردّ صلاحیت بله. من می‌دانم چه شد. آنها قبل از اینکه تصمیم بگیرند که من نباشم، آقای مصلحی وزیر وقت اطلاعات با معاونانش به آنجا رفته بودند. آیین‌نامه آنها اجازه نمی‌دهد که در بحث‌های انتخاباتی کسی از خارج باشد. با حضور مصلحی مخالفت شده بود که نباید او باشد. خیلی اصرار شده بود که گفتند پس معاونان نباشند و خود مصلحی باشد. یکی از اعضای خبرگان به من خبر داد که مصلحی در جلسه آنها گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به هفتاد درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از 90 درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ی رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند.

انتخاب: چقدر قبول دارید که جنابعالی نسبت به سالیان پیشین یا دهه های قبل، تغییرات فکری داشته اید؟ الان برخی منتقدان شما مکرراً  ادعا می کنند شما نسبت به گذشته تغییرات جدی کرده اید

نه، خیلی قبل از انقلاب از زمانی که مبارزه شروع شد، تفکراتم از لحاظ سیاسی شکل گرفته است. نه تصادفی و نه تقلیدی، بلکه مطالعه کردم و قرآن را خواندم و اسناد را نگاه کردم و تاریخ را خواندم و همان شکل محفوظ است. همان سخنرانیهایی که پیش از انقلاب میکردم، بعد از انقلاب هم میگفتم. قبل از انقلاب در یک ماه رمضان در مسجدی در بازار درباره عدالت اجتماعی صحبت کردم که درباره همان موضوع به تناسب با مسایل روز چندین خطبه در نماز جمعه خواندم. مطالبش یادداشت شده بود و داشتم که از بیشتر مطالب پیش از انقلاب فرق نمیکرد.
 
انتخاب: در مورد چند سال اخیر چطور؟ مثلاً می گویند شما پس از انتخابات 84 دچار تغییرات جدی شدید و این روند همچنان ادامه دارد.

تفکراتم همین است. در مجلس که بودم، همه میدانند که دو طرف را حفظ میکردم و بلکه سه طرف را. هم نهضت آزادیها بودند که آنها را حفظ میکردم و هم محافظه کارها و چپگراها بودند که با همه کار میکردم و مشکلی نداشتم و فراجناحی عمل میکردم. در ریاست جمهوری هم همین کار را کردم. کابینهی من معتدلترین کابینه هاست که حداقل نصف - نصف از دو جناح بود و بعضیها هم مستقل بودند. بعد از دوره ریاست جمهوری، در انتخابات دوم خرداد، بی طرف بیطرف کار کردم و فقط انتخابات را سالم برگزار کردم. شبهه دخالت دیگران بود که من جلوی آن را گرفتم و سالم برگزار کردم. البته یک جناح خوشش نمیآمد. ولی من برای برگزاری سالم انتخابات کمک کردم. بعد بعضی از تندروها از جناح رادیکال که مسایل خاصی با من داشتند، شروع به تخریب کردند. ولی الان همانها برگشتند و عوض شدند. محافظهکارها هم از این طرف افتادند. اینها میگفتند که: «مخالف هاشمی مخالف رهبر است» که الان اینگونه حرف میزنند. اینها عوض شدند و من عوض نشدم. یعنی نظر آنها نسبت به ما عوض شده است. تفکرات من مال 50 سال قبل است و هنوز محفوظ است. منتها متناسب با زمان اصلاح میشود.

انتخاب:  آن ایامی که حضرت‌عالی ردّ صلاحیت شدید، گفتند به خاطر کهولت سن بوده است. اما فیلمی از شما دیدم که حضرت‌عالی روزانه دقایق طولانی را روی تردمیل می‌دوید. سئوالم این است که ورزش روزانه شما چگونه است؟ آیا کاملاً منظم و مرتب است؟

● بله، از قبل ورزش می‌کردم و در سالهای اخیر هم من به توصیه‌ی پزشکان هفته‌ای دو بار به شنا می‌روم که کافی نیست. دو، سه روز هم در حیاط خانه، زمانی که هوا مساعد باشد، حدود نیم ساعت می‌دوم که نزدیک دو کیلومتر می‌شود. امّا اگر سرما و یا گرما زیاد باشد، روی تردمیل در داخل اتاق این کار را می‌کنم و همان مقدار راه می‌روم که شیب هم دارد و بهتر است.

انتخاب: برنامه‌ی کوه هم دارید؟

● نه، سال‌هاست که به کوه نمی‌روم. قبلاً مرتب به کوه می‌رفتم و خیلی طولانی هم می‌رفتیم. یک بار از قله توچال که می‌خواستیم برگردیم، از همان راه معمولی نیامدیم و گفتیم از طرف شرق برویم که سر از کاشانک در می‌آورد. به منطقه‌ای صخره‌ای برخورد کردیم که خیلی سخت بود و می‌بایست یک متر یا دو متر خودمان را به پایین می‌رساندیم. خیلی خسته شدیم. وقتی به جایی رسیدیم که درخت بود، استراحتی کردیم. بعد از استراحت خواستم که راه بروم، به قول قدیمی‌ها، دیدم زانو می‌زنم. در نوجوانی که در روستا بودم، بسیار می‌شنیدم که می‌گفتند: فلانی زانو می‌زند. آن موقع نمی‌فهمیدم "زانو می‌زند" یعنی چه. چون هیچ وقت به خاطر توانی که داشتیم، حال و روز افراد بزرگتر را درک نمی‌کردیم که در راه رفتن زانو می‌زدند. اما این بار وقتی خواستم راه بروم و خودمان را به شهر برسانیم، متوجه شدم که راه رفتن سخت شده است. در آنجا یک نفر افغانی را دیدیم که با حیوان برای باغی که آن بالا بود، نان می‌برد. از او خواهش کردیم که ما را برگرداند. سوار حیوان شدیم و کم کم پایین آمدیم. بعد از آن کم می‌روم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۱۳۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
70
718
درود بر هاشمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
46
462
هاشمی پاینده باد .
غلامرضا رمضانی م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
41
388
دور بر ایت الله هاشمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
39
356
زنده باد عقلانیت، زنده باد اعتدال آقای هاشمی مصداق بارز این دو خصوصیت هستند
محمد م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
40
280
آدم صبر شما رو می بیند یاد بزرگان دین مان می افتد
مرحبا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
29
232
جالب بود ممنون
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
28
223
سپاس بزرگمرد....
حبيب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
27
209
استوانه و ستون اتقلاب و نظام هميشه پاديدار باشي و خار چشم دشمنان
ناشناس
|
Sweden
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
26
205
هاشمی، هاشمی، حمایتت میکنیم
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
28
186
درود بر پيرسياست
ناشناس
|
Czechia
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
32
167
هاشمی بزرگ و راستگو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
21
172
این که محرز بود. اقای ضرغامی مدیریت بسیار ضعیفی در صدا و سیما داشت بویژه غائله ای که واسه بختیاری ها درست کرد.
ادیب کافچی
|
Germany
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
25
149
زنده باد یار وفادار امام
محمد ش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
21
144
سلام خدا بر هاشمی بزرگ
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
19
127
درود
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
18
128
درود بر یار خستگی ناپذیر انقلاب
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
16
123
آیت اله مرد دوست داشتنی و همیشه صادق.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
14
119
درود خدا بر ایت اله هاشمی.عجب صبری دارین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
18
101
خدا حفظت كند.درودبر هاشمي
غلامعلی علیلو
|
United States of America
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
28
107
اقای هاشمی خدا پدر ومادرت را بیامرزد مثل امیر کبیر به این مملکت خدمت کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
14
105
هر انسان با انصافی متوجه رویکرد صدا و سیما میشود
نباید یک سازمان از بدنه کشور اینطور عمل کند.....درود بر هاشمی
مجتبی زارعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
15
94
سلام اقای هاشمی دلمان برای خطبه نماز جمعه شما تنگ شده صدای شما سخنان شما سردار سازندگی ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
15
88
هاشمی خیلی بزرگوار است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
15
85
از ته دل دوستت دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
11
78
ایت الله هاشمی نماد صبر هستند
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
11
58
آقای هاشمی درود بر شما که همیشه در کنار ملت بوده اید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
10
62
صبوری این انسان شگفت انگیز است در عرصه سیاست ...درود بر اعتدال
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
10
61
امروزه نیز به امسال ایت الله هاشمی بیش از پیش نیاز داریم.....درود بر مرد استوار انقلاب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
8
54
درود بر هاشمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
8
53
هرکس برای مردم وکشورش صادقانه زحمت بکشد درقلب و خاطرمردم همیشه زنده هست...درود بر هاشمی
Ehsasi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
7
52
آدم صبر شما رو می بیند یاد بزرگان دین مان می افتد
مرحبا...
عزیز
|
Germany
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
10
50
جناب هاشمی بزرگ همه چیزش را برای ملت در طبق اخلاص نهاد وسنگ صبور انقلاب است ملت نجیب وشجاع ایران به خوبی قدر شناس وقدر دان ایشان می باشدخداوند بزرگ ایشان را نگه دارد.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
7
38
درود بر مرد دلسوز انقلاب
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
8
30
درود بر هاشمی
واقعا خوشحالم که در زمانی زندگی می کنم که این بزرگان در آن نفس می کشند
منا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
8
35
هاشمی پاینده باد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
9
37
هاشمی بادرایت و ایدئولوژی مناسب برای همیشه تاریخی خواهد ماند و آقایانی که به ایشان بی حرمتی کردند برای همیشه در نقاط تاریک تاریخ بایگانی شدند
سرخس
|
Germany
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
8
41
چرا صدا و سيما تصوير و نقش ايت ا.. هاشمي را در انقلاب و چنگ سانسور ميكند انهم بنحو ناشيانه اي ؟
سید ابراهیم موسوی
|
Germany
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
9
29
زنده باد هاشمی .واقعا از صمیم قلبم دوستت دارم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
درود بر ایت الله هاشمی رفسنجانی
نعمت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
8
36
خدایی صداوسیما از اول درکناراحمدی نزادبود .......درودبرهاشمی
مهدی 22
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
10
32
واقعا از ته قلب عاشقتم........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
7
30
زنده باد هاشمى
علی زنجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
8
34
درود بر ایت الله هاشمی
رضا
|
Sweden
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
9
12
ايت الله هاشمى ستون انقلاب اسلامى ايران .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
8
13
درودبرهاشمی یارصبورامام
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
9
13
سلام بر هاشمی
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
9
13
زنده باد آقای هاشمی
مهدی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
9
12
درود بر هاشمی دلسوز این مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
9
13
درود بر هاشمی
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
12
13
درود بر ایت الله هاشمی رفسنجانی
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
4
9
درود بر هاشمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
5
9
احمدی نژاد و ضرغامی هنوزهم هم پیمان هستند.
كوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
4
8
دروود خدا بر هـاشمى رفسنجانى
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
4
9
هزاران هزار درود و سلام بر این مرد بزرگ.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
4
9
درود بر هاشمی
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
4
8
درود خدا برشما ایت الله هاشمی باد وخدا دشمنان شمارا هدایت کند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
4
7
درود بر حق وحقیقت ....درود بر هاشمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
5
7
درود بر هاشمی رفسنجانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
5
درود بر هاشمی سیاستمداری برجسته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
1
رشته ها پنبه میشود !؟ کدام رشته ها ؟ درود خدا بر روان هاشمی رفسنجانی عزیز
نظرات بینندگان