arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۸۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴

ولایتی: فاجعه منا ظن‌برانگیز است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ولایتی گفت: مسئولین عربستان باید به وظایف خود در قبال حجاج خانه خدا عمل کنند در غیر این صورت سازمان همکاری‌های اسلامی و کشورهای اسلامی باید در این زمینه اقدامی انجام دهند.

پس از دیدار پتروویچ رشتنیکوف مدیر موسسه تحقیقات استراتژیک روسیه با علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هر دو در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آنها پاسخ گفتند.

ولایتی در رابطه با فاجعه منا گفت: من به جهان اسلام و همه مسلمانان و به خانواده‌هایی که در این مصیبت عزیزانشان را از دست دادند تسلیت گفته و برای آنها صبر جزیل از خداوند می‌خواهم.

وی ادامه داد: عربستان سعودی در قبال این حادثه مسئول بوده و فرافکنی در این زمینه چیزی از بار آنها کم نمی‌کند. آنها خودشان را خادمین حرمین می‌دانند و باید به وظیفه خود عمل کنند.

ولایتی گفت: طی سال‌های گذشته نیز شاهد کم‌کاری‌هایی بودیم و آتش‌سوزی‌هایی که رخ داده بود باعث از دست دان جان حجاج شد ولی امسال اوج این حوادث ناگوار بود و حاکی از آن است که دولت عربستان به وظایف خود آن طور که لازم است عمل نمی‌کند و قدرت لازم برای حفظ امنیت و انضباط حجاج را انجام نمی‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع از سازمان‌ همکاری‌های اسلامی و مدیرکل آن خواست تا طی فراخوانی با کشورهای اسلامی چاره‌ای در رابطه با مسأله بیاندیشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه زائران خانه خدا میهمانان خدا هستند باید در نهایت عزت از آنها پذیرایی شود و اگر عربستان نمی‌تواند به وظایف خود در زمینه حراست از حجاج عمل کند کشورهای اسلامی باید به وظیفه خود در این زمینه اقدام کنند.

ولایتی همچنین در رابطه با لزوم همکاری‌های عربستان با کشورمان در زمینه مفقودان و زخمی‌ها، گفت: عربستان سعودی باید با مسئولان کشورمان، سفارت ایران در عربستان و در صورت لزوم با مسئولان اعزامی از سوی کشورمان در جهت شناسایی مفقودین همکاری کند.

همچنین وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر همکاری ایران و عربستان جهت شناسایی مفقودین به ویژه مفقودانی که از بین سیاستمداران ایران بودند و همچنین احتمال وجود داشتن توطئه در این زمینه و همچنین شایعاتی مبنی بر همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی در زمینه‌های مختلف،‌ گفت: همکاری بین حکومت سعودی و رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مختلف چیزی نیست که بتوان آن را مخفی کرد.

وی در رابطه با مفقود شدن تعدادی از سیاستمداران‌مان در فاجعه منا نیز گفت: در این رابطه من اطلاعی ندارم ولی این حادثه و آنچه در آن رخ داده است ظن‌برانگیز است. برخی افراد رده بالای ما در این حادثه مفقود یا کشته شدند و عربستان باید جهت پیگیری این موضوع و اقدامات مربوط به آن اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، رشتنیکوف نیز در جمع خبرنگاران در رابطه با دیدار خود با ولایتی، تأکید کرد: ایران و روسیه به سطح جدیدی از همکاری‌ها وارد خواهند شد و ما آینده روشنی را برای روابط دو کشور پیش‌بینی می‌کنیم.

ولایتی نیز در رابطه با دیدار خود با همتای روسی‌اش به برگزاری اجلاس سلسله‌ای و مشترک بین ایران و روسیه خبر داد و گفت: اجلاس‌های آتی بین مسئولان مرکز تحقیقات ایران و موسسه تحقیقاتی روسیه در شهرهای مختلف روسیه و ایران برگزار خواهد شد.

وی گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران و روسیه در قبال مسائل سوریه، عراق و یمن بسیار به هم نزدیک است و هر دو کشور بر این باورند که باید با تروریسم و افراطی‌گری مقابله کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
3
0
قصد عقده گشایی داشتند اما محاسبه اینهمه تلفات رو نکردند
نظرات بینندگان