arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴

دیلی‌تلگراف تحلیل کرد: چرا موضع آمریکا دربارۀ بشار اسد تغییر کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 واحد مرکزی خبر نوشت: دیلی تلگراف نوشت: مدت ها است کاخ سفید از موضع خود درباره برکناری اسد رئیس جمهور سوریه عقب نشینی کرده است.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در مطلبی به قلم روت شرلوک درباره بحران سوریه نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بر روی تردید آمریکایی ها درباره سوریه سرمایه گذاری کرده است. با کاهش دخالت آمریکا در آموزش شورشیان، حملات هوایی پراکنده و سیاست آشکار آن در نادیده گرفتن ادامه حضور اسد رئیس جمهور در دمشق، اکنون روسیه کنترل اوضاع را دردست گرفته است.

روسیه حضور خود را در لاذقیه پایگاه ساحلی تحت کنترل علوی ها گسترش داده و حضور خود را در بند طرطوس تقویت کرده است. در این هفته، پوتین برنامه خود را درباره سوریه توسعه داد و با دمشق، بغداد و تهران قراردادی امضا کرد که بر اساس آن اطلاعات مربوط به دولت اسلامی( گروه صهیونیستی تکفیری داعش) را در سوریه و عراق به اشتراک بگذارند.

این اقدام پوتین برای اسد مشروعیت به ارمغان خواهد آورد و موقعیتش را به عنوان رهبر سوریه مستحکم خواهد کرد.

مقامات کاخ سفید به روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گفتند که رئیس جمهور اوباما از این اقدام شوکه شده است و آنها با مشارکت اسد در ائتلاف مقابله با داعش مخالفند.

اما واکنش کاخ سفید به این اقدام ضعیف بود. این واکنش انتقاد واقعی را همراه نداشت و حتی به لغو دیدار روز دوشنبه پوتین و اوباما نیز منجر نشد. دلیل آن هم این است که کاخ سفید از مدت ها قبل از موضع خود درباره سرنگونی دیکتاتور سوری از قدرت صرفنظر کرده است.

موضع اعلام شده اوباما این است که بدون برکناری اسد از قدرت هیچ راه حل دائمی برای حل بحران سوریه وجود ندارد. اوباما در سخنرانی سالانه اش در مجمع عمومی سازمان ملل اسد را یک دیکتاتور و مسئول اصلی چهار سال جنگ داخلی سوریه خواند که تا کنون به کشته شدن بیش از دویست هزار نفر و اواره شدن میلیون ها نفر دیگر شده است.

با این حال در این مورد نیز رفتار آمریکایی ها پیام کاملا متفاوتی از لفاظی هایشان مخابره کرده است. اکنون آمریکایی ها حملات هوایی در سوریه انجام می دهند، اما این حملات در مناطقی خارج از کنترل رژیم اسد انجام می شود. در حملات هوایی آمریکایی ها تنها داعش، نیروهای جبهه النصرت و شاخه القاعده در سوریه هدف قرار می گیرند. در برخی موارد حتی هواپیماهای ائتلاف به رهبری آمریکا، مواضع نیروهای جهادی که در حال نبرد با رژیم اسد هستند را هدف قرار داده و به طور غیرمستقیم از دمشق حمایت کرده اند.

حتی به نظر می رسد این رویکرد که اسد بخشی از مشکل سوریه است نیز به فراموشی سپرده شده است. سه سال گذشته سوریه یکی از موضوعات بسیار مهم محسوب می شد. اما اکنون این رویکرد سیاسی دستخوش تغییر شده است و دیگر به نظر می رسد ضرورت هماهنگ شدن با تحولات سوریه کاملا از بین رفته است. اکنون تلویزیون و روزنامه های بیشتر درباره تهدید داعش تمرکز کرده اند.

حتی به گونه ای تبلیغ می شود که موج مهاجرت سوری ها به اروپا که به هزاران دلیل از نقاط مختلف کشور گریخته اند، از ترس داعش است.

اما در سوریه تحولات بسیاری رخ نداده است. هر چند اکنون داعش برخی مناطق سوریه را تحت کنترل گرفته است، اما موضوع اصلی همچنان قتل عام روزنامه شهروندان سوریه به دست نیروهای رژیم اسد است. نیروی هوایی اسد همچنان شهرها و روستاها را بمباران و نیروهای امنیتی آن هنوز مخالفان رژیم را بازداشت و شکنجه می کنند.
نظرات بینندگان