arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۰۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۰

گزارش رادیو چین از آب رفتن مراسم جشن نوروز در ایران

دولت ایران امسال دومین جشن بین المللی نوروز را برگزار کرد که رؤسای جمهور 5 کشور افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان و عراق در آن حضور یافتند و پس از شرکت در جشن بین المللی نوروز در تهران، بی درنگ به کشورشان بازگشتند. در حالی که قاعدتاً زمانی که رؤسا و سران کشورهای خارجی از ایران دیدار می کنند، معمولاً دیداری با آیت الله خامنه ای برای آنها تدارک می بینند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رادیو بین المللی چین در گزارشی گفت: جشن بین المللی نوروز در ایران «آب رفت».

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از خبر، در این گزارش آمده است: دولت ایران امسال دومین جشن بین المللی نوروز را برگزار کرد که رؤسای جمهور 5 کشور افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان و عراق در آن حضور یافتند و پس از شرکت در جشن بین المللی نوروز در تهران، بی درنگ به کشورشان بازگشتند. در حالی که قاعدتاً زمانی که رؤسا و سران کشورهای خارجی از ایران دیدار می کنند، معمولاً دیداری با آیت الله خامنه ای برای آنها تدارک می بینند.



افغانستان و تاجیکستان تمکن مالی نداشتند جشن بگیرند

رادیو بین المللی چین در این گزارش آورده است: ایران، افغانستان، تاجیکستان سه سال پیش تصمیم گرفتند برای معرفی و گسترش فرهنگ نوروز، هر سال به نوبت جشن بین المللی نوروز را برگزار کنند. ولی از آنجا که برگزاری چنین جشنی نیاز به هزینۀ هنگفتی دارد، افغانستان و تاجیکستان در حال حاضر توان تقبل آن را ندارند. از این رو فعلاً ایران برگزاری آن را بر عهده گرفته است.

هزینۀ برگزاری جشن در تهران فراتر از 3 میلیون دلار

جشن سال جاری عبارت بود از دیدار رهبران کشورها، تأسیس دبیرخانۀ نوروز در تهران، برگزاری کنسرت ویژۀ نوروزی با اجرای هنرمندان کشورهای مختلف، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی کشورها و موارد دیگر. قبلاً قرار بود این برنامه ها در دو روز برگزار شود، ولی به یک روز کاهش یافت. حمید بقایی می گوید که تنها هزینۀ برگزاری جشن در تهران از 3 میلیون دلار فراتر رفته است. این هزینه در لایحۀ بودجۀ سال 1390 قید شده ولی مجلس شورای اسلامی هنوز بودجۀ سال نو را تصویب نکرده است.

پرسپولیس پیشنهاد امام علی رحمان

دولت ایران قبلا قصد داشت این جشن را به شکل باشکوهی در شهر شیراز برگزار کند، ولی به دلیل مخالفت شدید محافل مذهبی و مجلس، ناکام ماند. رئیس جمهور تاجیکستان در جشن نوروز سال گذشته گفته بود که پرسپولیس زادگاه نوروز است و شایسته است جشن نوروز در این جایگاه برگزار شود.

ولی برگزاری جشن نوروز امسال در پرسپولیس از همان ابتدا با مخالفت محافل مذهبی و مجلس رو به رو شد. در نامۀ سرگشاده ای به احمدی نژاد که پیش از سال نو منتشر شد، از او خواسته شد که برنامۀ برگزاری جشن نوروز در شیراز را لغو کند. در این نامه با اشاره به جشنی که محمدرضا شاه پهلوی به مناسبت دو هزار و پانصدمین سالگرد تأسیس پادشاهی ایران در پرسپولیس برگزار کرد، برگزاری مجدد جشن نوروز در همین مکان را یادآور آن جشن دانسته بودند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
0
3
آقا خواب دیده بود این دفعه برای پیروزی در انتخابات مکتب ایرانی است. به همین خاطر مکتب ایرانش گل کرده بود!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
0
3
جشن 2500ساله احيا شد, دمش گرم
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
0
2
آقای احمدی نژاد11میلیارددلارچه شد!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
0
0
بابا یکی داره میاد یه کاری کنه کشورش سری توسرا دربیاره پولش همین جا خرج میکنه بهتره که اون اقایx که یه مشت استاندار و فرماندار بی سواد که به بلوتوس می گفتن فولوتوس امدن و خوردن و حالا هم دارن می خورن ..!؟
ویروس
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
0
0
مگر اینها از جشن های 2500 ساله ایراد نمی گرفتند؟؟؟؟؟؟؟
نظرات بینندگان