arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۹ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴

تکذیب برخی اخبار درباره زمان انتقال اجساد حجاج

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه هیچ‌یک از پیکرهای جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا امشب به کشور منتقل نمی‌شود اخبار منتشرشده در برخی رسانه‌ها را که به نقل از او درباره انتقال تعدادی از پیکرهای زائران ایرانی به کشور منتشر شده تکذیب کرد.

سعید اوحدی با بیان اینکه هیچ مصاحبه‌ای با سایر رسانه‌ها درباره تعیین زمان قطعی انتقال پیکر‌های زائران ایرانی به کشور نداشته است و هرگونه مطلبی را که در این‌باره منتشر شده تکذیب می‌کند افزود: با توجه به فرایند تشریفات قانونی اصلا ممکن نیست این اتفاق امشب رخ دهد. همچنین تشریفات قانونی انتقال اجساد جان‌باختگان ایرانی که شناسایی شده‌اند همچنان در حال انجام است.

او درباره آماری که اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعداد جان‌باختگان فاجعه منا در حد 8000 نفر اعلام کرده است بیان کرد: عربستان که تاکنون آمار مشخصی را اعلام نکرده است. آمارهای دیگری هم که منتشر می‌شود براساس شواهد و شرایط فضا است ولی ما چیز قطعی در این‌باره نمی‌دانیم.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره افزوده شدن شمار قربانیان ایرانی که پیش‌تر در بیانیه مشترک با بعثه مقام معظم رهبری 464 نفر اعلام شده بود تاکید کرد: آمار ما همان 464 زائر است که در بیانیه آمده است.

او در پاسخ به این نکته که در اسامی منتشرشده این سازمان آمار 465 نفر اعلام شده بود نیز با تاکید و قطعیت تکرار کرد: آمار سازمان حج و زیارت طبق بیانیه‌ای که اعلام شد همان 464 زائر جان‌باخته ایرانی است.

اوحدی ادامه داد: نیروهای حج و زیارت و مرکز پزشکی بسیج شده‌اند و شبانه‌روز در سردخانه تلاش می‌کنند که اجساد زائران ایرانی را شناسایی کنند.

رییس سازمان حج و زیارت درباره تقاضای برخی خانواده‌هایی که در مکه به سر می‌برند و همراه خود را در فاجعه منا از دست داده‌اند برای ماندن در عربستان و همراه شدن با پیکرهای عزیزان خود هنگام بازگشت به کشور توضیح داد: ما هر شب از یکی از هتل‌های محل اسکان 53 کاروانی که زائران خود را در آن فاجعه تلخ از دست داده‌اند بازدید می‌کنیم تا از خانواده‌های آن‌ها دلجویی کنیم. در این میان بعضی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند با جان‌باختگان خود به کشور برگردند. سازمان حج و زیارت این اختیار را به آن‌ها داده است تا اگر تمایل داشته باشند در مکه بمانند؛ اما چون ممکن است فرایند شناسایی و تحویل گرفتن اجساد زمان‌بر باشد ترجیح و توصیه ما به برگشت آن‌ها است.

او در عین حال گفت: در صورت بازگشت خانواده جان‌باختگان به کشور، مدیر کاروان قطعا برای شناسایی اجساد در مکه نگه داشته خواهد شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان