arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۳۸۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۸ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴

بازگشت ایران به رتبه اول تولید پسته دنیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس انجمن پسته و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و کرمان در صفحه اینستاگرام خود از بازگشت ایران به رتبه اول تولید پسته دنیا خبر داد.

به گزارش ایرنا محسن جلال پور نوشت: روزهای برداشت پسته در حال اتمام است. امسال محصول پسته ایران از آمریکا بیشتر بود. از سال ٢٠١١ میلادی که آمریکا در تولید از ما پیشی گرفته بود، امسال اولین سالی ست که محصول ما از آمریکایی ها بیشتر شد و بنابراین در تولید پسته اولین دنیا شدیم.

پیش بینی ها حاکی از محصول ٢٤٠ هزار تنی آمریکا بود، اکنون که عمده پسته شان برداشت شده شواهد حاکی از محصولی حول و حوش ١٤٠ تا ١٥٠ هزار تن است. کارشناسان علت این تحلیل قابل تامل را کمبود سرما در فصل پاییز و زمستان گذشته اعلام کرده اند. طبق نظریه انان، درخت پسته به حداقل ٦٠٠ ساعت سرمای بین یک تا ٩ درجه در این دو فصل نیاز دارد در حالیکه سال گذشته این میزان سرما در کالیفرنیا رخ نداده است. به هرحال محصول امسال ما که بین ٢٠٠ تا ٢٢٠ هزار تن تخمین زده می شود رتبه اول تولید پسته دنیاست.

اما ضمن خوشحالی تولیدکنندگان از برداشت نسبتا خوب محصول، بازار کساد خرید و فروش آن نگرانی هایی در بین صاحبان این صنعت به وجود آورده است. به عنوان یک فعال باسابقه در صنعت پسته معتقدم چنین کسادی در اول فصل برداشت تقریبا بی سابقه است. هرچند رکود سنگین حاکم بر بازار در این کسادی نقش دارد اما به نظرم بی اطمینانی صادرکنندگان نسبت به آینده قیمت ارز، همچنین کمبود نقدینگی و ضرر و زیان یکی دو سال گذشته صادرکنندگان از جمله دلایل بی انگیزگی حضور آنان در این بازار است.

مسلما تورم دو سه سال گذشته هرچند بسیار کاهش یافته اما به همان میزان اعلامی روی همه تولیدات از جمله پسته اثر داشته و قیمت تولید را بالاتر برده است و از طرفی افت قیمت ارز از ابتدای تحویل گیری دولت یازدهم تا به امروز باعث شده نه تنها ضرر و زیانی به صادرکنندگان وارد آمده بلکه قدرت رقابت را برای تولید محصولات صادراتی کم کرده است.
نظرات بینندگان