arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۸ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴

ائتلاف ترکیه با داعش؟!

این برای ترکیه و دولت حاکم بر مقدرات این کشور ننگ بزرگی است که «ابوتراب الاندلسی» یک عنصر عضو گروه تروریستی داعش، خود را هم رتبه و هم سطح با اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه می‌بیند و مستقیماً با او مکاتبه می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت:
 
گروهک تکفیری – تروریستی داعش طی نامه‌ای به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد تشکیل ائتلافی جهت حمله علیه کردهای سوریه را مطرح کرد و هشدار داد که اجتناب از عملی ساختن چنین ائتلافی، خطر تجزیه وتقسیم ترکیه را در پی خواهد داشت.
 
هنوز روشن نیست پاسخ آنکارا به این پیشنهاد چه خواهد بود ولی در این نکته تردید نیست که حتی امروز هم بدون آنکه نیازی به اتخاذ تصمیم جدیدی باشد، ترکیه در حمایت و پشتیبانی از داعش در انجام جنایاتش در سوریه، نه تنها چیزی کم نگذاشته بلکه در این مقوله سنگ تمام گذاشته و بیشترین حمایت‌ها را در هر زمینه‌ای که به ذهن خطور می‌کند، عملاً صورت داده است. این حمایت‌ها به ویژه در سرکوب کردهای سوریه، نمود عینی داشته و فجایع «کوبانی» منطقه کرد نشین موسوم به «عین العرب»، آنچنان آشکار و بدون پرده‌پوشی رخ داده که نه ارتش ترکیه و نه تروریست‌های داعش، نه توانستند و نه خواستند همفکری و همکاری و ائتلاف علیه کردهای سوریه در آن جنایات جنگی مشترک را کتمان و پنهان کنند. امروزه حمایت همه جانبه‌ای که ائتلاف 7 کشور محور ضد سوری از داعش و سایر تروریست‌های فعال در سوریه دارند، آنچنان آشکار است که فرصتی برای تکذیب و پنهان‌کاری باقی نگذاشته است.
 
این برای ترکیه و دولت حاکم بر مقدرات این کشور ننگ بزرگی است که «ابوتراب الاندلسی» یک عنصر عضو گروه تروریستی داعش، خود را هم رتبه و هم سطح با اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه می‌بیند و مستقیماً با او مکاتبه می‌کند و طرح پیشنهادی برای ائتلاف علیه کردهای سوریه را به شخص رئیس‌جمهور ترکیه ارائه می‌دهد. در واقع از دیدگاه گردانندگان گروه تروریستی داعش، اردوغان هم عنصری هم‌ردیف آنها تلقی و ارزیابی شده که اگر این پیشنهاد را بایستی در ساختار حکومتی ترکیه برای بررسی و تصمیم‌گیری ارائه کنند، قطعاً عنصر هم سطح آنها شخص اردوغان است و نه فرد دیگری در سطوح پائین‌تری از سلسله مراتب قدرت در ترکیه.
 
موضوع دیگر، وقت شناسی عناصر داعش در شرایط سیاسی شکننده در ترکیه است که حزب عدالت و توسعه در بدترین موقعیت لرزان در دوران حکومتش قرار گرفته است. این حزب نتوانست در انتخابات قبلی، اکثریت لازم برای تشکیل دولت را احراز کند و هیچ حزبی هم حاضر به ائتلاف با آن نشد. علاوه بر این، کردها برای نخستین بار در طول تاریخ انتخابات ترکیه توانستند 80 کرسی مجلس را کسب کنند. اکنون ترکیه در آستانه برگزاری «انتخابات زودرس» قرار گرفته است. به نظر می‌رسد برخی اقدامات حزب حاکم علیه کردها، با اهداف و اغراض خاص سیاسی همراه است و مشخصاً هدف آنست که به ناامنی در مناطق کردشین ترکیه دامن زده شود تا در پرتو آن دولت آنکارا اعلام کند که مناطق کردنشین ترکیه از امنیت لازم و مورد انتظار برای برپائی انتخابات مجلس برخوردار نیست و در نتیجه ضمن برپائی انتخابات در سایر نقاط کشور، از برگزاری انتخابات در مناطق کردنشین به بهانه ناامنی، جلوگیری شود.
 
اکنون پیشنهاد موذیانه داعش برای شکل گیری یک ائتلاف بین داعش و ترکیه برای سرکوب کردهای سوریه، مفهوم واقعی خود را پیدا می‌کند. به ویژه آنکه دور جدیدی ناآرامی‌ها در مناطق کردنشین ترکیه پس از فجایع کوبانی آغاز شد و به آتش‌بس دراز مدت میان ترکیه و پ ک ک پایان داد. پیشنهاد داعش به این معناست که بر این آتش، بنزینی ریخته شود تا بلکه پرونده کردهای سوریه بسته شود. اما این سرکوب کردهای سوریه حتی در صورت تحقق چه ارتباطی ممکن است با نجات ترکیه از خطر تجزیه و تقسیم داشته باشد؟
 
موذی‌گری داعش دقیقاً در همین جا است که نشانه‌هایش آشکار می‌شود. اگر همکاری دیروز داعش و ارتش ترکیه در سرکوب کردهای سوریه در کوبانی، آتش جنگ در مناطق کردنشین ترکیه را برافروخت و به آن دامن زد، این همکاری جدید و پیشنهادی، در صورت تحقق می‌تواند بهانه‌های تازه‌ای برای سرکوب کردهای ترکیه به دست ارتش و حزب حاکم بدهد که از یکطرف مانع برگزاری انتخابات مجلس در مناطق کردنشین ترکیه شود و از طرف دیگر ارتش بتواند مناطق کردنشین را به خاک و خون بکشد.
این همان هدفی است که تحقق آن در شرایط کنونی، به شدت مورد نیاز اردوغان و حزبش محسوب می‌شود. ناگفته پیداست که این مسائل، محصول گمانه‌زنی نیست بلکه دقیقاً با شرایط میدانی داعش نیز تطبیق می‌کند. اکنون بر اثر تشدید حملات هوائی روسیه و پیشروی نیروهای ارتش سوریه و مقاومت بر روی زمین، تروریست‌های داعش سریعاً درحال فرار به سمت مرزهای ترکیه هستند و امیدوارند با کشاندن ارتش ترکیه به مناطق کردنشین سوریه، در پرتو توافقات احتمالی ناتو با روسیه، بتوانند پناهگاهی درون خاک سوریه برای خود فراهم سازند تا پس از فروکش کردن اوضاع یکبار دیگر شانس خود را امتحان کنند و ماموریت‌های محوله از سوی 7 کشور محور ضد سوری را اجرا نمایند.
 
آنچه این ارزیابی را تقویت می‌کند، تحلیل هشدارگونه‌ای است که پایان بخش نامه داعش به اردوغان است و آن اینکه موفقیت‌های ارتش سوریه در کنترل شهر حلب عملاً به نفع کردها تمام شده و به زودی مقابله واقعی میان کردها و ترکیه آغاز خواهد شد. طبعاً با استمرار پیشروی‌های ارتش سوریه، کردها دست برتر را خواهند داشت.» این تحلیل شیطنت‌آمیز است که با هدف تحریک اردوغان برای پذیرش ائتلاف عنوان شده و هدف آنست که ارتش ترکیه را به باتلاق حوادث سوریه بکشاند تا شاید راه مفری برای داعش پیدا شود.
برچسب ها: داعش ، ترکیه
نظرات بینندگان