arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴

السيسي: هرگز اجازه نمي‌دهيم شکست جنگ 6 روزه تکرار شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس‌جمهوري مصر در سالروز جنگ اکتبر سال 1973 با رژيم صهيونيستي، با تأکيد بر رابطه خوب ارتش و ملت، گفت که مصر اجازه نمي‌دهد شکست سال 1967 ديگر تکرار شود.

«عبدالفتاح السيسي» رئيس جمهوري مصر امروز دوشنبه در چهل و دومين سالروز جنگ اکتبر سال 1973 موسوم به «جنگ رمضان»، اعلام کرد که هدف ارتش مصر حفظ کشور است و ديگر زمان شکست به سر آمده است.

جنگ اکتبر 1973 يا جنگ رمضان يا به گفته اسرائيلي‌ها جنگ «روز کيپور» يا جنگ اعراب و اسرائيل در سال 1973 جنگي بود که از ششم تا بيست‌وپنجم اکتبر 1973 ميان سوريه و مصر (با حمايت چند کشور عربي ديگر) با رژيم صهيونيستي اتفاق افتاد. کشورهاي عربي که با شکست يک‌طرفه ائتلاف مصر و سوريه و اردن در جنگ شش سال گذشته آن يعني در سال 1967 بشدت تحقير شده بودند، اين بار با موفقيت‌هايي در اين جنگ روحيه خود را بازيافتند.

به گزارش وبگاه خبري «اليوم السابع» مصر، السيسي در سخنان خود به مناسبت سالروز اين واقعه بر رابطه خوب ملت و ارتش تأکيد کرد و با بيان اينکه «پيروزي‌هاي مصر در جنگ اکتبر مرهون رابطه خوب ارتش و ملت مصر بود و هدف ارتش در آن جنگ بازگرداندن کرامت و آزادسازي خاک مصر بود»، گفت: هرگز اجازه نمي‌دهيم آنچه در سال 67 رخ داد تکرار شود. ما بيداريم و آماده‌ايم تا آنچه رخ داد، تکرار نشود... به اميد خدا ديگر زمان شکست گذشته است.

اشاره السيسي به شکست، اشاره به جنگ شش‌روزه 1967 بود. نبردي که از 5 ژوئن تا 10 ژوئن 1967 ميان رژيم صهيونيستي و کشورهاي عربي مصر، سوريه، و اردن رخ داد و با شکست سخت سه کشور عربي به پايان رسيد. اين جنگ نقطه اوج بحراني بود که از تاريخ 15 مه تا 12 ژوئن 1967 به درازا انجاميد و در آن رژيم صهيونيستي با شکست ارتش چند کشور عربي قسمتي از خاک آنها را تصرف کرد.

رئيس جمهوري مصر با بيان اينکه درس جنگ اکتبر، رابطه احترام‌آميز ارتش با ملت بود گفت: ارتش مصر ياور ملت است و در مقابل خواست مردم نمي‌ايستد... درس مهم اين جنگ تصميم‌گيري در زمان مناسب بود.

هيچ رئيس‌جمهوري بر خلاف خواست مردم نمي‌تواند باقي بماند

عبدالفتاح السيسي در بخشي ديگر از سخنانش خطاب به مردم مصر، با بيان اينکه «هيچ کس نمي‌تواند مصر را به عقب‌ بازگرداند و شما در خواست خود آزاد هستيد و هيچ کس نمي‌تواند اراده‌اش را بر مردم تحميل کند»، از سالروز 30 ژوئن و برکناري «محمد مرسي» به نام «روزي بزرگ و عظيم» ياد کرد و گفت: بعد از تغييري که در مصر اتفاق افتاد، هيچ رئيس‌جمهوري نمي‌تواند بر خلاف اراده مردم در منصب خود باقي بماند.

رئيس جمهور مصر افزود: نياز داشتيم به دنيا توضيح دهيم که در مصر چه اتفاقي افتاد... مصر [در امور داخلي کسي] دخالت نمي‌کند و عليه کسي هم توطئه نمي‌کند... الان کشورهاي دنيا آنطور که شايسته مصر است، دارند با آن رفتار مي‌کنند. ديدارهاي ما در نيويورک نشان داد که کشورهاي مختلف (ماهيت) آن اتفاقي را که در مصر افتاد [سرنگوني مرسي] فهميده‌اند.

السيسي در ادامه صحبت‌هاي خود با تاکيد بر لزوم مبارزه با تروريسم، تأکيد کرد که منابع تغذيه مالي تروريسم بايد خشکانده شود و همه‌ راه‌هاي کمک به آن نيز از بين برود.
منبع: فارس
نظرات بینندگان