arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴

آبگرم‌ «گاومیش گلی» سرعین ثبت جهانی می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس هیئت مدیره سرمایه گذاران آبهای گرم معدنی استان اردبیل از تلاش برای ثبت جهانی آبگرم معدنی تاریخی و سنتی «گاومیش گلی» سرعین خبر داد.
رضا آستانی  اضافه کرد: گاومیش گلی یکی از ۱۲ چشمه آب گرم شهر توریستی سرعین است که با قدمت طولانی و به عبارتی با بیش از یک قرن از گذشته تاکنون به عنوان یکی از جاذبه های اصلی گردشگری شهر سرعین شناخته می شود.

وی این آبگرم معدنی را به عنوان نماد آبگرم های استان و کشور دانست و تاکید کرد: در این راستا اعتقاد داریم که این آبگرم با توجه به مولفه های مد نظر از جمله ارزش های اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و... قابلیت ثبت جهانی را دارد و در این راستا طرح اولیه آن را در دستور کار قرار داده ایم.

رئیس هیئت مدیره سرمایه گذاران آبهای گرم معدنی استان تصریح کرد: در این طرح تلاش خواهد با توجه به دبی آب بالای این چشمه که گفته می شود تا ۸۵ لیتر در ثانیه است، این آبگرم به عنوان یکی از پرآب ترین چشمه آبگرم معدنی و طبیعی دنیا ثبت شود.

وی ثبت جهانی این چشمه را غیرممکن ندانست و تاکید کرد که اگر دستگاه های مرتبط در این زمینه ورود کرده و پرونده آن از سوی تیم ویژه مطالعاتی به خوبی جمع بندی شود، بی شک می توان در سال های آینده طرح ثبت آبگرم گاومیش گلی سرعین را ارائه داد.




آستانی با بیان اینکه میراث فرهنگی متولی اصلی این امر ثبت آثار ملی و جهانی است، متذکر شد: این طرح از سوی متولیان آبهای گرم معدنی استان و سرعین پیشنهاد شده اما هنوز در مراحل ابتدایی بوده و نیازمند بررسی بیشتر است.

وی در خصوص طرح ها و اصلاحات ایجاد شده در این آبگرم طی سال های اخیر بیان داشت: در تمام بحث های ساماندهی رعایت شکل و فرم اصیل و دست نبردن در ساختار سنتی این آبگرم به دلیل جاذبه گردشگری مورد توجه بوده است.

رئیس هیئت مدیره سرمایه گذاران آبهای گرم معدنی استان عنوان کرد: چنانچه در طرح های سرمایه گذاری آبگرم گاومیش گلی نیز تاکید شده که این چشمه به عنوان نماد ابگرم های استان و آبدرمانی تاریخی و اصیل جهت بازدید و استفاده عموم به عمان حالت سنتی نگهداری شود.

وی از آغاز طرح های اولیه مطالعاتی و بررسی ابتدایی برای ثبت جهانی این آبگرم در آینده ای نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری و مشارکت تمامی دستگاه های متولی این چشمه به عنوان دومین اثر استان پس از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در فهرست آثار جهانی ثبت شود.

گاومیش گلی از قدیمی ترین و پر آب ترین آبگرمهای کشور بوده و از نظر آبدهی و وسعت سر آمد آبگرمهای سرعین است چنانچه کارشناسان زمین شناسی مقدار متوسط آب دهی گاومیش گلی را ۸۵ لیتر در ثانیه برآورد کرده اند که از چند نقطه کف استخر با گاز خارج می شود و از مجرای ضلع شرقی به بیرون می رود.

این چشمه که دارای استخری رو باز به مساحت ۴۰۰ متر با عمق ۱۳۰ سانتی متر است، در دامنه کوه سبلان واقع شده و در منطقه ای که زمستان ها دمای زیر صفر درجه دارد گاومیش گلی حدود ۵۰ درجه حرارت داشته و از خاصیت های درمانی بیشماری برخوردار است.

آب گاومیش گلی ترش بیرنگ و کمی بودار است که به علت مواد معدنی موجود در آن این طمع و بوی خاص را دارد. مواد معدنی موجود در این آبگرم معدنی نیز شامل آنیونهای کربنات، بیکربنات، کلروره، سولفات و کاتیونهای کلسیم، منیزیم، سدیم و پتایسم است.

هر کدام از چشمه های آبگرم سرعین نام های به خصوصی دارند که اغلب به استفاده و خاصیت درمانی آن چشمه و یا یک داستان مرتبط با آن بر می گردد. در واقع نامگذاری ها وقتی در کنار هم بررسی می شود به منزله بررسی بخشی از تاریخ رفته بر این شهر است.

نامگذاری گاومیش گلی به تعبیر قدیمی ها به نوع استفاده از آن برمی گردد، به طوریکه به عقیده برخی پیش از آنکه این استخر شکل کنونی را به خود بگیرد گاومیشها بعد از اینکه مقداری از حرارت آب کاسته شده و معتدل می شده از آن استفاده می کردند از این رو اهالی سرعین و به تبع آن دیگران از آن به نام آبگرم گاومیش گلی یعنی چشمه گاو میش ها نام برده اند.

گاومیش گلی تا سال ۱۳۳۰ پیش گودی بی جداری در میان دره بوده و آب چشمه در آن گودی بصورت برکه ای جمع می شده و مازاد آن از گوشه ای در سمت جنوب شرقی وارد نهری می شد و به فاصله ۱۵۰ متری آسیابی را می گردانید. اما از این تاریخ به بعد دیوار و سکوی آبگرم گاومیش گلی احداث و شکل و شمایل ابگرم به خود گرفت.
نظرات بینندگان