arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۰۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴

حامد بهداد: بین خواندن و مردن، خواندن را انتخاب می کنم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حامد بهداد حالا تجربیات بیشتری در عالم موسیقی پیدا کرده و به عنوان تهیه کننده، تمام قد پشت آلبوم "سمبل" که کاری از همشهری های خودش از خراسان است ایستاده و آنها را حمایت می کند. استفاده از شهرت و اعتبار برای معرفی نسل جوان هنرمند که فرصت بروز استعداد خود را در این روابط و ضوابط پیچیده تولید آثار هنری ندارند، کاری است که حتی بسیاری از موزیسین های مطرح ایران برای حمایت از شاگردان خود نیز انجام نمی دهند.

  ورود چهره ها و بازیگران مطرح به حوزه موسیقی همواره خبرساز بوده و از علاقه آن ها به خوانندگی هم نمی توان چشم پوشی کرد اما بسیاری معتقدند حضور آنها به این عرصه بیشتر در فضای شهرت طلبی است و عایدی دیگری برای صنعت و هنر موسیقی به همراه ندارد.
 
نمونه این مثال حامد بهداد است که در نشست خبری آلبوم "سمبل" گفت: صادقانه می گویم صدای خوبی ندارم (نمی گویم صدای بدی دارم) و بلد نیستم حرفه ای بخوانم، اما اگرقرار باشد بین مردن و خواندن یکی را انتخاب کنم، من خواندن را انتخاب می کنم.
 
بهداد بر خلاف بازیگران خواننده نما است و به خوبی با موسیقی ملی و نواحی ایران  آشناست و سلیقه اش محدود به موسیقی پاپ روز نیست و از آن رو این اثر را که در ژانر به اصطلاح تلفیقی است حمایت کرده است.
 
او که در مستند موسیقی زیرزمینی"گربه های ایرانی" بهمن قبادی هم حضور داشت حالا تجربیات بیشتری در عالم موسیقی پیدا کرده و به عنوان تهیه کننده، تمام قد پشت آلبوم "سمبل" که کاری از همشهری های خودش از خراسان است ایستاده و آنها را حمایت می کند. استفاده از شهرت و اعتبار برای معرفی نسل جوان هنرمند که فرصت بروز استعداد خود را در این روابط و ضوابط پیچیده تولید آثار هنری ندارند، کاری است که حتی بسیاری از موزیسین های مطرح ایران برای حمایت از شاگردان خود نیز انجام نمی دهند. اما حامد بهداد با انجام این کار نشان داد نگاهش با بقیه بازیگران و چهره هایی که به سمت موسیقی می آیند تفاوت هایی دارد و دغدغه های جدی تری در این هنر دارد. او در بخش دیگری از صحبت هایش درباره تجارب خود در فیلم سینمایی "گربه های ایرانی" صحبت کرده و این که بعد از آن فیلم فهمیده است بسیاری از گروه های موسیقی زیرزمینی تمایل به کار روی زمین دارند و به همین جهت معتقد است باید از این نوع موسیقی حمایت شود تا مخاطبان نیز بتوانند از این تعامل فرهنگی سود ببرند.
 
در حاشیه رونمایی از آلبوم «سمبل» در شهر کتاب فرشته با حامد بهداد تهیه کننده این اثر گفتگوی کوتاهی داشتیم.
 
 
-    آقای بهداد از ویژگی های این آلبوم توضیح می دهید؟
 
حقیقتا اشاره استادم «حبیب اله بیگناه» بود که حق پدری و استادی به گردن من دارند و از شعرا و ادیبان شهر ما هستند. ایشان احمدرضا عبیدی (ججو) را تایید کردند که کار وی را انجام دهم. اما بعدا که کار را شنیدم متوجه شدم کاری نیست که از ناشی گری موزیسین نشات گرفته باشد و کار خوبی است و نکته مهم تر اینکه به نظرم کاری در مسیر رشد است و باید سختی های آن را تاب بیاورد تا به رشد برسد، چرا که رشد، فرآیندی دردناک است. خوانش و اجرای آن مناسب است، جای میانه ای ایستاده و به مراتب از موسیقی هایی که صدای ناله دارند بهتر است.
 
-    در کاور آلبوم توضیح داده اید که این آلبوم پاپی است که رگه هایی از موسیقی بلوز و راک در آن وجود دارد. توضیح بیشتری می دهید؟
 
اگر موسیقی محسن نامجو را در خاطر داشته باشید، می بینید که نوعی لهجه محلی بر ساحت فرنگی نشسته است، مثلا لهجه خراسانی و فولک را بر لحنی غربی قرار داده است که نوعی بلوز و راک است. این نوعی آدرس دادن است که در موسیقی خودم، مثل کار «سرو چمان من چرا»، یا کارهای گروه ماینس وان هم می بینید و به نظرم این به علت شباهت موسیقی خراسانی به سبک بلوز است که خیلی ناخودآگاه اتفاق می افتد. همه ما دوست داریم ادبیات فارسی را روزی به گونه ای به گوش برسانیم و هرکس سبک خودش را گزینش می کند. قالب مورد علاقه من برای عرضه ادبیات فارسی، جاز- بلوز و خاصه بلوز کارگری سیاهپوستان و راک است و اشاره های موسیقیایی که شما در این آلبوم دریافت می کنید نشان از علاقه‌مندی خواننده و موزیسین به همین سبک ها دارد.
 
-    خود شما هم فعالیت های موسیقی داشته اید و تک آهنگی هم اخیرا منتشر کردید. درباره ادامه فعالیت موسیقی خودتان توضیح دهید.
 
-    من نزدیک به بیست آهنگ در سبک های پاپ و بلوز و راک ساخته ام و به صورت تک آهنگ یا به اصطلاح Single  کار خواهم کرد و به بازار ارائه خواهم داد.
 
-    قصد انتشار آنها را به صورت آلبوم دارید؟
 
-    خیر.  قصدی ندارم
 
-    کنسرت چطور؟
 
-    اگر بشود و مشتری خاصی برای آن باشد و بودجه مناسب وجود داشته باشد، دوست دارم کنسرتی برگزار شود و از درآمد آن برای مسائل خیریه و فرهنگی استفاده کنم.
 
-    همکاری تان با گروه دارکوب را ادامه می دهید؟
 
-    بله، علاقه مند هستم در صورتی که کمی سنم بالاتر برود و مثلا شصت ساله شوم دوباره با آنها همکاری کنم. به نظرم چون ما موسیقی محلی کار می کنیم بهتر است تا صبر کنیم چندین سال بگذرد و برای تجدید خاطره دور هم جمع شویم و بخوانیم. (با خنده) . تا آن زمان قضاوت ها هم از بین خواهد رفت و در سن بالا فعالیت موسیقیایی هم راحت تر است و به نظرم اگر این فعالیت ها برای ایرانیان خارج از کشور انجام شود بهتر هم هست.
 
-    فعالیتهایی مثل تهیه کنندگی آلبوم را ادامه خواهید داد؟
 
در نظر دارم سرمایه ای فراهم کنم و برای گروه ماینس وان تهیه کنندگی کنم. موزیسینی در مشهد به نام مسعود فیاض‌اف را می شناسم که بالغ بر 4 کار از من، ازجمله «سرو چمان من»، یا آهنگ کمتر شنیده شده‌ «دل و دین»، را تنظیم کرده است و دوست دارم کار با ایشان را ادامه دهم و ایشان خودش، سرپرست گروهی به نام ماینس وان هستند که دوست دارم تهیه کنندگی آن را هم برعهده بگیرم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
0
0
بخون داداش
نظرات بینندگان