arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴

8 دانشگاه ایران در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروه رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از حضور 8 دانشگاه از ایران در جمع 750 دانشگاه برتر دنیا در رتبه بندی یو.اس.نیوز خبر داد.به نقل از اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین المللی  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، پایگاه خبری یو.اس.­نیوز دومین فهرست دانشگاه­‌های برتر جهان را در تاریخ 14 مهر ماه 1394 منتشر کرد.  

بر این اساس، 8 دانشگاه از کشورمان توانستند خود را در جمع 750 دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی یو.اس.نیوز قرار دهند. دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران و آزاد واحد کرج به عنوان برترین دانشگاه­‌های کشور در سطح جهان معرفی شدند. در سال گذشته تنها دانشگاه­‌های تهران، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در جمع دانشگاه­‌های برتر جهان قرار گرفتند.

در فهرست منتشر شده، دانشگاه تهران برترین دانشگاه کشور شناخته شد. این دانشگاه توانسته رتبه 379 جهان و 57 آسیا را به خود اختصاص دهد. دانشگاه صنعتی شریف رتبه 435، دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه 547 و دانشگاه صنعتی امیر کبیر نیز رتبه 599  را در جهان به خود اختصاص دادند.

گروه رتبه بندیISC  اعلام کرد: در حوزه خاورمیانه ایران بعد از ترکیه بیشترین دانشگاه برتر در جهان را به خود اختصاص داده است. از کشور ترکیه 10 دانشگاه در جمع 750 دانشگاه برتر دنیا وجود دارد که دانشگاه صنعتی خاورمیانه با رتبه 217 جهانی، دانشگاه بغازیچی با رتبه 220، دانشگاه صنعتی استانبول با رتبه  جهانی280 و دانشگاه بیلکنت با رتبه 389 جهانی، 4 دانشگاه برتر این کشور می­باشند.

عربستان سعودی تنها دارای 3 دانشگاه برتر در فهرست یو.اس.­نیوز است. دانشگاه علوم و تکنولوژی ملک عبدالله با رتبه 294، دانشگاه ملک عبدالعزیز با رتبه 378 و دانشگاه ملک سعود با رتبه 489 در جمع 750 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته­ اند.

علاوه بر رتبه بندی کلی، پایگاه یو.اس. نیوز دانشگاه­ های جهان را در 22 حیطه موضوعی رتبه ­بندی و 250 دانشگاه برتر را در هر شاخه معرفی می­کند. ایران در 8 حیطه موضوعی مهندسی، علم مواد، شیمی، فیزیک، ریاضیات، علوم کشاورزی، علوم کامپیوتر و علوم گیاهی- حیوانی در جمع 250 دانشگاه برتر دنیا حضور دارد.

گروه رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گزارش داد: در حیطه مهندسی وضعیت کشورمان بسیار مطلوب است به نحوی که دانشگاه تهران و تربیت مدرس با کسب رتبه 50 در جهان و رتبه 23 در آسیا با فاصله بسیار زیاد، مقام اول خاورمیانه را کسب کرده­ است. دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر و علم وصنعت نیز رتبه 3 تا 5 خاورمیانه را به خود اختصاص داده و بدین ترتیب ایران مقام اول خاورمیانه را در این حیطه کسب کرده است.

 در حیطه علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با کسب رتبه 3 خاورمیانه، ایران را در مقام دوم خاورمیانه قرار داد.

 در حیطه کشاورزی تنها دانشگاه حاضر از خاورمیانه در جمع 250 دانشگاه برتر کشاورزی دنیا، دانشگاه تهران  است که این دانشگاه با کسب رتبه 69 جهانی در جمع 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت. همچنین دانشگاه تهران رتبه 10 آسیا را در این حیطه کسب کرده است.

در حوزه موضوعی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس رتبه سوم منطقه را کسب کرده است.

در حیطه علم مواد دانشگاه تهران با کسب جایگاه 118 دنیا، رتبه اول منطقه را از آن خود کرده است.

همچنین در حیطه علم فیزیک، دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 205 در جایگاه 7 منطقه قرار دارد.

در حوزه علوم گیاهی و حیوانی دانشگاه تهران در جایگاه 238 دنیا و چهارم منطقه قرار گرفته است و نهایتا در حوزه ریاضی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر جایگاه سوم خاورمیانه را کسب کرد.

ISC اعلام کرد: پایگاه یو.اس.نیوز جزو اولین موسساتی است که در امر رتبه بندی پیشرو بوده است.            این پایگاه از سال 1983 دانشکده­ های آمریکا را مورد رتبه بندی قرار داده و تنها به ارزیابی و رتبه بندی در سطح ملی می­‌پرداخته است. این پایگاه در سال گذشته برای اولین بار اقدام به رتبه بندی در سطح جهانی کرد. اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی و نتایج نظرسنجی­‌ها همگی توسط پایگاه اطلاعاتی تامسون رویترز(آی اس آی)  تهیه می­گردد. این پایگاه با افزایش پوشش دانشگاهی خود از 500 دانشگاه در سال گذشته به 750 دانشگاه در سال جاری، دانشگاه­ های برتر از  57 کشور را شناسایی کرد. این رتبه بندی همچنین در 22 حیطه موضوعی نیز دانشگاه­ های برتر را معرفی کرده است.

همچنین نسبت به سال گذشته دو شاخص کتاب و تعداد کنفرانس­ها نیز به جمع شاخص­ها ارزیابی این نظام رتبه بندی اضافه شده است. بدین ترتیب، با تغییرات اعمال شده در سال جاری امکانات جامع تری توسط این پایگاه به کاربران نظام های رتبه بندی از جمله دانشجویان، سیاستمداران و مدیران برای انجام مقایسه بهتر دانشگاه­‌ها و سیاستگذاری و سرمایه گذاری ارائه داده است.

به گزارش گروه رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی ISC، در فهرست 750 دانشگاه برتر جهان، دانشگاه هاروارد برای دومین بار رتبه نخست جدول را به خود اختصاص داد. موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه کالیفرنیا - برکلی و دانشگاه استنفورد به ترتیب رتبه 2، 3 و 4 جهان را کسب کرده‌­اند. کشور آمریکا بهترین عملکرد علمی را در بین سایر کشورها داشته است به طوری که 181 دانشگاه از 750 دانشگاه برتر جهان در این کشور قرار گرفته است و از این حیث فاصله بسیاری با دیگر کشورها دارد.

گروه رتبه بندی ISC ادامه داد: دو دانشگاه آکسفورد و کمبریج به ترتیب با رتبه­‌های 5 و 6 جهان، تنها دانشگاه‌های اروپایی حاضر در جمع 10 دانشگاه برتر جهان بودند. علیرغم اینکه بیشتر نظام­‌های رتبه­ بندی بین‌­المللی که کشور انگلستان بعد از آمریکا بیشترین دانشگاه­ها برتر را در خود جا داده است، در این نظام رتبه بندی کشور انگلستان با 55 دانشگاه برتر بعد از کشور چین مقام سوم جهان را کسب کرده است.

موسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه کالیفرنیا - لس­آنجلس، دانشگاه کلمبیا و دانشگاه شیکاگو نیز رتبه­های 7 تا 10 جدول را از آن خود کرده اند.

* وضعیت آسیا در یو.اس.نیوز

گروه رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: از قاره آسیا 168 دانشگاه برتر در این فهرست قرار دارد. همچون سال گذشته، دانشگاه توکیو ژاپن، دانشگاه پکینگ چین، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه تسینگوآ چین و دانشگاه هنگ­‌کنگ، پنج دانشگاه برتر آسیا هستند که به ترتیب رتبه های 31، 41، 49، 59 و 64 جهانی را کسب کرده­‌اند.

کشور چین با داشتن 57 دانشگاه برتر در جمع 750 دانشگاه برتر دنیا رتبه دوم جهان بعد از آمریکا را به لحاظ تعداد دانشگاه برتر به خود اختصاص داده است. دانشگاه ملی سئول کره جنوبی نیز با کسب رتبه 105 جهانی مقام 9 آسیا را کسب کرده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان