arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴

داعش 3500 نيرو در افغانستان دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرستاده ويژه رئيس جمهوري روسيه به افغانستان از حضور 3500 تروريست داعشي در اين کشور خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تي وي، ضمير کابلوف، فرستاده ويژه رئيس‌جمهور روسيه به افغانستان و مدير شعبه دوم آسيا در وزارت خارجه روسيه با بيان اين که تشديد حضور داعش در افغانستان يک خطر فوري است از رسيدن شمار عناصر اين گروه تروريستي به سه هزار و 500 نفر در يک سال گذشته در اين کشور خبر داده است.

کابلوف پنجشنبه در يک همايش بين‌المللي درباره افغانستان گفت: «به اين موضوع توجه کنيد؛ داعش عملا يک سال پيش در افغانستان اعلام موجوديت کرد و اکنون سه هزار و 500 نفر عضو مسلح دارد و نيز هواداراني که به سرعت مي‌توانند تبديل به پيکارجو شوند.»

وي گفت: «شايان ذکر است تاکتيک داعش در افغانستان همان شيوه‌هايي است که در عراق، سوريه، ليبي و ساير کشورهاي آفريقايي به کار گرفته شد. آنان در پي مقتدرترين رهبر محلي داراي رقيب هستند. به وي براي حذف رقبا پيشنهاد همکاري و مساعدت داده مي‌شود. پس از آنکه ماموريت انجام شد، خود وي نيز کشته شده و سپس کل آن منطقه، استان يا ناحيه‌اي وسيع‌تر به دست داعش مي‌افتد. داعش تقريبا بدون درگيري حوزه نفوذ خود را به شکل مرموزي گسترش مي‌دهد.»

سرهنگ تمام ايگور سرگون، رئيس مديريت کل اطلاعات فرماندهي ارتش روسيه، در همايش مزبور حضور سه هزار و 500 نيروي داعش در افغانستان را تاييد کرد.

وي افزود: «برخي از اعضاي گروه‌هاي قومي افراطي نظير جنبش اسلامي ازبکستان، حزب التحرير، لشکر طيبه يا اتحاديه جهاد اسلامي از تمايل خود براي پيوستن به داعش خبر داده‌اند. طبق برآوردهاي ما، شمار کل گروهک‌هاي حامي داعش که کماکان رسما خودمختار هستند بالغ به حدود چهار هزار و 500 نفر است.»
وي افزود: «به رغم افزايش قابل ملاحظه حاميان داعش در افغانستان، ايدئولوژي اين گروه هنوز در جامعه مردسالار افغانستان عموميت نيافته است، جامعه‌اي که به طور سنتي چند قرن است با مهاجمان خارجي درگير است.»

سرگون تصريج کرد: «از همين رو، تمايل براي پيوستن به صفوف داعش در بسياري از موارد کاملا به خاطر نفع مالي است. در عين حال، هر قدر که اين امر متناقض به نظر رسد اما عقايد داعش به سرعت در ميان جوانان تحصيلکرده که به اينترنت و رسانه‌هاي الکترونيکي دسترسي دارند در حال رواج يافتن است، که اشاعه دهنده قرائت‌هاي بسيار راديکال از اسلام است. اسلام‌گرايان داعش همزمان براي بي‌اعتبار ساختن اصول ايدئولوژيک طالبان و جدا کردن صفوف خود از آنان به فعاليت‌هاي تبليغاتي روي آورده‌اند.»

وي افزود: «بدين منظور آنان به طور فعال از اتهامات متوجه رهبري طالبان با مضمون خيانت به مفهوم جهاد عليه متجاوزان امريکايي و مذاکرات آشتي با دولت افغانستان و امريکا بهره‌برداري مي‌کنند.»

وي گفت: «از سوي ديگر، اعضاي تندروي طالبان مايل به واگذاري بخشي از نفوذ خود و متعاقبا از دست دادن درآمد ناشي از قاچاق مواد مخدر حتي در ازاي تاسيس خلافت نيستند.»

سرگون افزود: «از آغاز سال ميلادي تاکنون شمار تلفات درگيري‌هاي مسلحانه ميان داعش و طالبان در نواحي غرب و شرق کشور به حدود 900 تن از هر دو طرف رسيده است.»
نظرات بینندگان