arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۳۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴

وندی شرمن: در مذاکرات با ایران به دیگر مسائل نپرداختیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وندی شرمن در گفت‌وگو با رادیو عمومی ملی آمریکا گفت:‌ در خلال فعالیتش در وزارت‌ خارجه ایالات متحده از سوی هم تیمی‌هایش به طور معنی‌داری مکعب روبیک به عنوان هدیه دریافت کرده است.

به گزارش رادیو عمومی ملی آمریکا، وندی شرمن، مسوول تیم مذاکره کننده ایالات متحده و سومین مقام برجسته وزارت خارجه آمریکا درباره هدیه‌ای که دریافت کرده بود گفت: این هدیه یک مکعب روبیک پلاستیکی بود که از سوی تیم من داده شد که به طور نمادین به معنی حل کردن مکعب روبیک مذاکرات توافق هسته‌ای بود.

او درباره موضوعات مورد مذاکره در توافق هسته‌ای گفت: این مذاکرات فقط مساله هسته‌ای را مورد توجه قرار می‌داد. ایالات متحده قصد نداشت تا موضوعاتی مانند حمایت ایران از بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه و نقشش درعراق با مسائل حقوقی بشری را پیش آورد.

وندی شرمن اضافه کرد:‌ در آغاز این روند، کشورهای خلیج فارس اعلام کردند لطفا درباره مسائل منطقه‌یی بحث و گفت‌وگو نکنید زیرا ما در اتاق حضور نداریم و این منافع ماست که در معرض خطر است.

او که در حال حاضر مشغول تدریس مذاکره و دیپلماسی در موسسه پولیتیکی در دانشکده کندی هاروارد است، در پاسخ به پرسشی درباره این که اسراییل درباره محدود کردن مذاکرات به مساله هسته‌ای چه فکری می‌کرد؟ گفت:‌ اسراییل نمی‌خواست ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد و در طول مذاکره ما رایزنی‌های خیلی نزدیکی با اسراییلی‌ها داشتیم.

وی اضافه کرد:‌ در واقع فکر می‌کنم جامه جهانی از ما می‌خواست تا بر روی مساله هسته‌ای تمرکز کنیم.

وندی شرمن در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت زندانیان آمریکایی در ایران گفت: ما خیلی محتاط بودیم تا مسیر جداگانه‌ای را برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی، هم کسانی که زندانی شده‌اند و هم کسانی که مفقود شده‌اند حفظ کنیم.

این دیپلمات آمریکایی اضافه کرد:‌ در سراسر این مذاکرات ما مسیر جداگانه‌ای داشتیم که من آن را در حاشیه مذاکرات هدایت می‌کردم. اما خیلی آگاهانه این مسیر را جدا کرده بودیم تا ایرانیان به ما نگویند اگر در موضوع هسته‌ای این را به ما بدهند، آمریکایی‌ها آزاد می‌شوند.

او در پاسخ به پرسش این که آیا مذاکره‌کنندگان ایران سعی کردند تا موضوع آمریکایی‌ها را به عنوان بخشی از مذاکرات پیش بکشند گفت:‌ هیچ یک از ما قصد نداشتیم تا این موضوع را به مذاکرات هسته‌ای پیوند بدهیم؛ ایرانی‌ها نیز این را نمی‌خواستند. دلیلی که جواب درستی به این پرسش نمی‌دهم این است که سعی دارم تا از مذاکرات پیش رو که در حال رخ دادن است محافظت کنم. اما هم ایرانیان و هم آمریکاییان فکر نمی‌کردند که باید این موضوع با مذاکرات هسته‌ای قاطی شود.

رهبر تیم مذاکره کننده آمریکا درباره از دستور کار خارج شدن دیگر مسایل در مذاکرات هسته‌ای و حمله نظامی روسیه به سوریه گفت: هیچ راه‌حل نظامی در سوریه وجود ندارد. من فکر می کنم که روسیه استراتژی بسیار اشتباهی را برای پیشروی نظامی در سوریه اتخاذ کرده است مشخصا به رغم این که روس‌ها در هفته گذشته در سازمان ملل به ما گفتند که برای مواجه با گروه داعش به سوریه آمده‌اند، کاملا مشخص است که هدف آن‌ها تا حدی مخالفان رژیم اسد و نیز محافظت از بشار اسد است.

وندی شرمن با اظهار تاسف درباره سخنان پیشینش مبنی بر این که فریب در دی ان ای ایرانیان وجود دارد، تاکید کرد: من پس از این سخنان گفتم که از ابراز این سخنان متاسف هستم. فکر می‌کنم به عنوان یک دیپلمات توصیف یک کشور و مردمانش به آن طریق عاقلانه نیست.

وی اضافه کرد:‌ فکر می‌کنم ما شاهد بی‌اعتمادی بین ایران و ایالات متحده برای دهه‌ها هستیم و این بی‌اعتمادی به دلیل برنامه جامع اقدام مشترک که نگرانی‌های جهان درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار می‌دهد،‌ از بین نخواهد رفت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان