arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴

تعیین مسئولانی که باید اموال خود را ثبت کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از مشخص شدن گستره مسئولانی که باید فهرست اموالشان را به رئیس قوه قضائیه ارائه دهند، سخن گفت و اعلام کرد: مسئولانی که خلاف واقع اموالشان را ثبت کنند، مجرم شناخته می‌شوند.
 
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محسن رضایی در نشست خبری با خبرنگاران درباره جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در جلسه امروز که با حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد، ضمن تبریک و تسلیت شهادت سردار سرافراز اسلام حسین همدانی، برخی از مواد قانون بررسی دارایی‌ها و اموال مسئولان به تصویب رسید.
 
اگر در گزارشاتی مشخص شود که خوداظهاری‌ها درست نبوده بر اساس قانون مجازات اسلامی با این مسئولان برخورد خواهد شد   
 
وی افزود: در ماده 2 این قانون تعیین شد که مسئولان مشخص شده در اصل 142 قانون اساسی، باید فهرست دارایی‌های همسر و فرزندان تحت تکفل خود را به قوه قضائیه ـ برای رسیدگی به جهت اینکه من غیر‌الحق به‌دست نیامده باشد ـ، ارائه دهند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: همچنین در ماده 3 این قانون، گستره مسئولان کشور غیر از مسئولانی که در اصل 142 قانون اساسی آمده است، مشخص شدند. این مسئولان شامل نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقامات منصوب رهبری، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس، معاون رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور، رئیس دیوان عدالت اداری، رؤسای کل دادگستری و معاونان آنها، رؤسای دفاتر سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان، مشاوران سران سه قوه، دستیاران ارشد سران سه قوه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، فرماندهانی که درجه نظامی آنها سرتیپ تمام به بالاتر باشد، استانداران و معاونان آنها، مدیران عامل بانک‌ها و بیمه‌ها، سفرا و کارداران، رئیس کل گمرک، رئیس سازمان امور مالیاتی، نمایندگان دولت در مجامع عمومی و هیئت مدیره‌ها، تمام اعضای شوراهای شهر و روستا و شهرداران کلان شهرها و معاونان آنان می‌شود. از این رو گستره وسیعی از مسئولان باید فهرست اموال خود را به صورت خوداظهاری در سامانه‌ای ثبت کنند و این سامانه این فهرست‌های خود اظهاری را به رئیس قوه قضائیه ارائه می‌دهد.
 
رضایی همچنین درباره نوع اموال مسئولان که باید اعلام شود، گفت: کلیه اموال غیر‌منقول و حقوق متعلق به آنها، مطالبات و دیون، سرمایه‌گذاری‌ها، موجودی حساب‌ها و هرگونه منبع درآمدی مستقر و اموال منقول باارزش به عنوان دارایی‌های مسئولان به حساب می‌آید که باید فهرست آنها در هنگام تحویل مسئولیت ارائه شود. همچنین زین پس شرط احراز مسئولیت مقامات همین خوداظهاری خواهد بود.
 
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا درباره چگونگی راستی‌آزمایی خوداظهاری مسئولان در ارائه لیست‌های اموال‌شان، خاطر‌نشان کرد: در این زمینه در بحث‌های بعدی بررسی‌های لازم را انجام خواهیم داد. اکنون شرط احراز مسئولیت این است که مسئولان لیست اموال خود و خانوادهایشان را اعلام کنند، اگر در گزارشاتی مشخص شود که خوداظهاری‌ها درست نبوده بر اساس قانون مجازات اسلامی با این مسئولان برخورد خواهد شد جزئیات برخورد با این جرم در ماده 12 قانون بررسی اموال مسئولان لحاظ شده است.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حوادث وقوع یافته در منطقه خاورمیانه، تأکید کرد: منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم بیش از پیش نظامی‌تر و امنیتی‌تر شده است، داعش استان شمالی افغانستان که با تاجیکستان هم‌مرز است را به‌دست گرفته، همچنین حوادثی در بیمارستان آمریکایی ققنوس به وقوع پیوسته که به دلیل همین تحولات جدید است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یک ناو هواپیمایی آمریکا بعد از هفت سال از خلیج‌فارس خارج شده و ناوی جایگزین آن نشده است، به نظر می‌رسد که این ناو به دریای مدیترانه و سوریه برود. همچنین چین آمریکایی‌ها را تهدید کرده است که ناوی وارد دریای چین نشود ولی خودشان ناوی را به سوریه فرستاده‌اند.
 
رضایی با بیان اینکه «کانون درگیری‌ها امروز در سوریه است»، ادامه داد: چالش روسیه و ناتو اوج گرفته است و ناتو قصد دارد که پایگاه‌هایی را در جنوب روسیه فراهم کند. ناتو، روسیه را تهدید کرده است از این رو مجموعا وارد ناامنی جدیدی شده‌ایم که کانونش در خاورمیانه است ما باید بیش از پیش هوشیاری‌مان را حفظ کنیم ایران به عنوان جزیره‌ای باثبات می‌تواند امنیت منطقه را تأمین کند و در آینده نقش مؤثرتری در برقراری امنیت خواهد داشت.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: واقعیت تلخ این است که طی قرن‌های اخیر هر گاه جنگی در هر منطقه‌ای به وقوع یافته بعد از مدتی امنیت در آنجا مستقر شده است اما در خاورمیانه 70 سال ناآرامی وجود دارد و هیچ گاه این منطقه روی آرامش را ندیده است چرا که اینجا محل استقرار مسلمانان است. آمریکا و رژیم صهیونیستی عامل ضدامنیتی در منطقه هستند و این سیاست را در خاور میانه حفظ می‌کنند، ما باید اقتدارمان را حفظ کنیم و کانون امنیت‌ساز در منطقه باشیم. حمایت دولت و مردم از نیروهای مسلح و هوشیاری خود نیروهای مسلح لازمه گذشت از این شرایط است.
 
رضایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره شکل‌گیری ائتلاف چهارگانه در سوریه، گفت: این ائتلاف فقط برای مبارزه با داعش است جلساتی صورت گرفته ولی هنوز ائتلاف دائمی نشده است به نظر می‌رسد فقط نوعی همکاری خواهد بود.
نظرات بینندگان