arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۶۴۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۳ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴

وزیر بهداشت: عمدی بودن حادثه منا بعید است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه استقبال مسلمانان برای حضور در مناسک حج روزافزون است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد حجی که امسال با دو میلیون نفر برگزار شد، سال‌های آینده با ازدحام بیشتری روبرو خواهد شد و در این خصوص باید دقت نظرهای لازم صورت گیرد.
 
به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در دیدار با آیت‌الله صافی گلپایگانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص رسیدگی به وضعیت جانباختگان و مجروحان حادثه منا بیان کرد: بعد از پیگیری‌های مکرر توانستیم به عربستان عزیمت کنیم و این در حالی بود که در نخستین روزهای پس از واقعه همکاری خوبی صورت نگرفت.
 
وی با اشاره به سخنان راهگشای رهبر معظم انقلاب بیان کرد: پس از حضور و برگزاری جلسات مختلف با مسئولان عربستانی قرار بر تحویل جنازه‌های جانباختگان شد و تا کنون پیکرهای بیش از 300 نفر از جانباختگان به کشور بازگشته است و پیکرهای 90 تن دیگر نیز بزودی به کشور بازمی‌گردد.
 
وزیر بهداشت با اشاره به ابعاد مختلف این حادثه بیان کرد: متاسفانه زائران ایرانی در شرایط نامطلوبی قرار گرفتند و این حادثه تبعات خاصی داشت.
 
وی با اشاره به اینکه استقبال مسلمانان برای حضور در مناسک حج روز افزون است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد حجی که امسال با دو میلیون نفر برگزار شد، سال‌های آینده با ازدحام بیشتری روبرو خواهد شد و در این خصوص باید دقت نظرهای لازم صورت گیرد.
 
هاشمی با بیان اینکه مراجع تقلید در این خصوص باید رهنمودهای لازم را ارائه دهند، اضافه کرد: در خصوص مسائلی نظیر استطاعت بدنی هم باید مراجع تقلید نظرات خود را بیان کنند.
 
وی با اشاره به اینکه آیت الله فاضل لنکرانی فتوا دادند که از طبقه سوم نیز امکان طواف وجود دارد، اظهار کرد: این فتوا بسیاری از مشکل را در خصوص طواف حل کرد.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برخی از حجاج مفقود هستند، افزود: ایران تنها کشوری بود که توانست جانباختگان را به کشور خود بازگرداند.
 
وی در خصوص تاکید آیت الله صافی گلپایگانی مبنی بر تاسیس بیمارستان‌های جامع زنان از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی بیان کرد: در این خصوص از سوی دولت و وزارت بهداشت آمادگی لازم وجود دارد و امیدواریم که مجلس نیز همکاری‌های لازم را داشته باشد تا شاهد راه‌اندازی چنین بیمارستانی باشیم.
 
عمدی بودن حادثه منا بعید است
 
وزیر بهداشت همچنین در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی گفت: عربستان تمام فخر خود را میزبانی از ضیوف‌الرحمن می‌داند و بعید به نظر می‌رسد که در حادثه منا، عمدی در کار باشد، ولی بی‌کفایتی عربستان مشهود بوده است و باید از این واقعه در خصوص اعزام و مدیریت حجاج درس بگیریم.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به وقوع حادثه منا بیان کرد: در بدو وقوع حادثه دولت درخواست کرد که یکی از اعضای دولت بتواند حضور یافته و مشکلات حجاج را پیگیری کند. از زمان درخواست با چهار روز تاخیر اجازه دادند که این سفر انجام شود.
 
وی با بیان اینکه تا دو روز بعد از حادثه نه جنازه‌ای تحویل می‌شد و نه امکان ارتباط وجود داشت، گفت: روزی که وارد عربستان شدیم بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری جلسه‌ای با مسئولان وزارت خارجه این کشور در جده داشتیم.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بازدیدهای میدانی خود از وضعیت جانباختگان بیان کرد: اجسادی در سردخانه استاندارد که دارای 1000 نفر ظرفیت بود در شرایط صحیح نگهداری می‌شد ولی دیگر اجساد در سالن‌های 500 متری نگهداری شده، جنازه‌ها از کانتینرها خارج و شناسایی می‌شدند و البته اصرار داشتند که اجساد در مکه دفن شود.
 
وی با اشاره به اینکه سعودی‌ها در جلساتی که برگزار شد، علاقمند به گلایه کردن و مطالب مطرح شده در رسانه‌ها بودند، ادامه داد: در این جلسه تاکید کردیم که شما به عنوان میزبان وظیفه حفظ جان حجاج را داشتید.
 
هاشمی با اشاره به اینکه پس از پیگیری‌های صورت گرفته توافق شد تا اجسادی که هویت آنها مشخص بوده یا اجسادی که هویت ایرانی بودن آنها مشخص است، به ایران بازگردانده شود، گفت: حدود 300 جنازه به کشور بازگردانده شده، 90 جنازه دیگر طی روزهای آینده به کشور منتقل می‌شود و حدود 60 نفر نیز همچنان مفقود هستند.
 
وی با بیان اینکه در این حادثه بسیاری از حجاج جان باختند، گفت: عربستان تمام فخر خود را میزبانی از ضیوف‌الرحمن می‌داند و بعید به نظر می‌رسد که عمدی در وقوع این حادثه وجود داشته باشد، اما بی‌کفایتی عربستان مشهود بود و باید از این واقعه در خصوص اعزام و مدیریت حجاج درس بگیریم.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اقبال نسبت به حضور در حج روز افزون است، گفت: اکنون با دو میلیون نفر حج برگزار می‌شود و در سال‌های آتی این تعداد بیشتر خواهد شد و این در حالی است که عربستان مدعی است که می‌خواهد 7 میلیون نفر را میزبانی کند.
 
وی با بیان اینکه فتوای مراجع تقلید می‌تواند در موسم حج کمک کننده باشد، بیان کرد: گرمای هوا و بالا بودن سن حجاج و ازدحام جمعیت از مشکلاتی است که با فتوای مراجع می‌توان در این خصوص چاره اندیشی کرد.
نظرات بینندگان