arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴

آیت الله جوادی آملی:عربستان در حادثه منا مقصر بود/باید دیه قتل شبه عمد را پرداخت کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: دولت عربستان سعودی برای جبران خسارت جان باختگان فاجعه منا باید دیه شبه عمد پرداخت کند.

آیت‌الله‌جوادی آملی:عربستان باید برای جان باختگان منا دیه شبه عمد پرداخت کندوی روز یکشنبه در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: جان باختگان فاجعه منا شهید گونه درگذشتند و در جبران خسارت این حادثه از نظر فقهی، سخن از قتل خطا نیست و سخن از قتل شبه عمد است.

وی اظهار داشت: شاید دولت سعودی در حادثه مسجد الحرام و سقوط جرثقیل بر روی زائران، تقصیری نداشت اما در حادثه منا مقصر بود لذا باید دیه قتل شبه عمد را پرداخت کند.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: از همان سالی که به حاجیان ایرانی حمله شد و نزدیک به 400 نفر به شهادت رسیدند بر این ایده بودیم که رهبری کعبه باید بدست هیاتی از کشورهای اسلامی بیفتد.

وی افزود: آل سعود بداند که کعبه مانند اهرام مصر نیست و چون در حجاز واقع است در اختیار آن ها است ، کعبه مطاف مسلمانان است و زندگی و مرگ ما با کعبه همراه است و در تمام حالت های شبانه روز تا زنده ایم با کعبه کار داریم.

وی گفت: آل سعودی که داعیه خادمی حرمین را دارد در روز روشن به یک کشور فقیر حمله می کند و این درحالی است که یمنی ها انسان های خوبی هستند لذا باید حرمین شریفین که در اسارت آل سعود است آزاد شود.

وی افزود: حاجیان در موسم حج با زبانها و فرهنگ های مختلف می آیند اما برنامه ها یکی بوده و با نظم همراه است و هیچ کس نمی تواند این نظم را بر هم زند و این نظم خود باعث ایجاد امنیت می باشد.

این مرجع تقلید بیان داشت: سال گذشته و دراربعین حسینی نزدیک به 20 میلیون نفر از زائران به کربلا رفتند و با مدیریت صحیح، حادثه ای پیش نیامد و در فرصت هایی در حرم رضوی دو تا سه میلیون جمعیت می روند در حالی که برنامه ریزی خاصی برای حرکت زائران نیست اما در منا راه و زمان حرکت مشخص است و معتقدیم مسلمانان به خصوص حوزویان و دانشگاهیان باید به این فکر باشند که حرمین از دست آل سعود آزاد شود و اداره آن به دست کشورهای اسلامی باشد.

آیت الله جوادی آملی افزود: تلاش و کوشش مسوولان ایرانی برای بازگرداندن پیکرهای جان باختگان باید تا آخرین نفس باشد اما اگر دسترسی ایجاد نشد می توان آن ها را همان سرزمین دفن کرد و خانواده جان باختگان نیز نگران نباشند چرا که قضای الهی بر این امر بوده است.

وی با اشاره به این که ایران پیش و پس از انقلاب اسلامی خدمت های زیادی را به کشور عربستان کرده است بیان داشت: اگر مسلمانان در مدار بسته فکر کنند اوضاع همین طور است اما بزرگان ما درباره این که حرمین از اسارت آل سعود در آید باید فکری کنند.

فاجعه منا دوم مهرماه همزمان با روز عید قربان حین رمی جمرات زائران، بر اثر سوءمدیریت مسئولان سعودی رخ داد.

بیش از چهار هزار زائر از کشورهای مختلف در این فاجعه جان خود را از دست دادند که 465 زائر ایرانی بودند.

با گذشت حدود دو هفته از این فاجعه تلخ، هنوز پیکرهای همه جان باختگان به کشور منتقل نشده است و از سرنوشت 65 قربانی همچنان اطلاعی در دست نیست؛ تاکنون پیکر 308 قربانی این فاجعه به کشور انتقال داده شده است.

امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان سعودی شدند.

سید حسن قاضی زاده هاشمی در سفر به قم علاوه بر دیدار با آیت الله جوادی آملی با حضرات آیات حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی، ناصر مکارم شیرازی، لطف الله صافی گلپایگانی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید و حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران دیدار و درخصوص فاجعه منا گفت و گو کر
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان