arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴

بازتاب پرتاب موشک عماد در رسانه‌های خارجی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک دوربرد "عماد" خبر داد. این خبر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.

به نقل از خبرگزاری رویترز، ایران روز یکشنبه( امروز) یک موشک بالستیک با دقت بالا را به طور موفقیت آمیز آزمایش کرد که یک پیشرفت مسلم در تلاش های ایران برای توسعه ظرفیت موشکی‌اش محسوب می‌شود.

به گفته حسین دهقان وزیر دفاع ایران ، این موشک قادر است با دقتی بسیار بالا اهداف را مورد اصابت قرار دهد و آن را کاملا نابود کند.

اوزی روبین یک کارشناس اسرائیلی در حوزه موشک های بالستیک گفت: موشک عماد یک جهش محسوب می‌شود و دارای یک سیستم کنترل و هدایت است.

همچنین آنتونی کوردزمن ، یک محقق در مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا پیش از این گفته بود که موشک عماد دارای برد هزار و 700 کیلومتری است که قابلیت حمل 750 کیلوگرم بار را دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با اعلام این خبر گزارش داد: رسانه‌های ایران بدون ارایه جزییات بیشتر درباره این آزمایش یا برد این موشک از آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک هدایت شونده دور برد سطح به سطح جدید در این کشور خبر دادند.

ایران از سال 1992 بر خودکفایی و بومی سازی صنایع نظامی خود ، تولید موشک ، تانک و زیردریایی‌های سبک تاکید کرده است. دولت ایران مکررا در حال اعلام پیشرفت‌های نظامی خود است که به‌طور غیرمستقل تایید نشده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است موشک های سطح به سطح با برد دو هزار کیلومتر دارد که می تواند فلسطین اشغالی و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد.

علاوه‌ بر این، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: ایران روز یکشنبه خبر آزمایش موفقیت آمیز موشک دور برد جدید بومی خود را اعلام کرد که نخستین موشک دور برد این کشور با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.

وزارت دفاع ایران تصاویر پرتاب موشک « عماد » را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد اما به جزییات بیشتری درباره حداکثر برد یا سایر قابلیت های این موشک اشاره نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این موشک در حالی آزمایش شد که برخی مقامات ایران ماه‌ها قبل اعلام کرده بودند توافق هسته‌ای اخیر جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهان ممکن است محدودیت‌هایی برای برنامه موشکی این کشور ایجاد کند.

حسین دهقان وزیر دفاع ایران گفت : ما برای تقویت بنیه دفاعی و توانمندی های موشکی خود از کسی اجازه نمی‌خواهیم.

ایران اعلام کرده است موشک های این کشور هرگز حامل کلاهک هسته ای نخواهند بود زیرا تهران هیچ برنامه ای برای تولید سلاح های هسته ای ندارد اما مقامات نظامی ایران بر توسعه برنامه موشکی این کشور تاکید کرده اند.

ایران و گروه 1+5 شامل، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا در ماه ژوییه به یک توافق هسته ای دست یافتند که در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور منجر به لغو تحریم های بین المللی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، تلویزیون دولتی ایران به نقل از حسین دهقان وزیر دفاع این کشور از آزمایش موفقیت آمیز موشک دور برد عماد خبر داد.

حسین دهقان درباره طراحی عماد گفت که این اولین موشک دوربرد قابل کنترل و هدایت شونده ایران است که تا لحظه برخورد به هدف کنترل‌پذیر است و طراحی و ساخت این موشک توسط کارشناسان بومی انجام شده است.

وزیر دفاع ایران بدون اشاره به جزئیات فنی و برد این موشک از قابلیت دقت بسیار بالای آن در تخریب اهداف مورد نظر خبر داد.

شبکه سی ان ان نیز ضمن انتشار خبر آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد گزارش داد: این موشک بالستیک دور برد توسط کارشناسان ایرانی طراحی و ساخته شده است که به گفته وزیر دفاع ایران می تواند تا لحظه اصابت به هدف کنترل شود.

سی ان ان در ادامه گزارش خود آورده است : پرتاب آزمایشی موشک دوربرد عماد در ایران با موفقیت انجام شده است.

همچنین شبکه فاکس نیوز گزارش داد: ایران روز یکشنبه نسل جدیدی از موشک های بالستیک دور برد خود را به طور موفقیت آمیز آزمایش کرد.

هنوز برد این موشک و دقت آن مشخص نیست اما یک موشک با دقت بالا و راهنما شونده محسوب می‌شود که تا لحظه اصابت به هدف قابل کنترل است.

ایران می گوید که در حال حاضر موشک های زمین به زمینی در اختیار دارد که با برد هزار و 250 مایل قادرند اسرائیل و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار دهند.

روزنامه‌های صهیونیستی هاآرتص و اورشلیم پست نیز خبر پرتاب آزمایشی موفقیت‌آمیز موشک دوربرد بالستیک سطح به سطح را منعکس کردند.

به نوشته هاآرتص، برد این موشک و دقت آن مشخص نیست اما گفته شده می‌تواند تا لحظه اصابت به هدف کنترل شود.

جمهوری اسلامی در حال حاضر می‌گوید است که دارای موشک سطح به سطحی با برد 2000 کیلومتر است که می‌تواند به پایگاه‌های نظامی اسرائیل و آمریکا در منطقه اصابت کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان