چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
۱۰ ذی القعده ۱۴۴۴
- Wednesday 31 May 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / سیل محور گرمی- بیله سوار را مسدود کرد

ویدیو / سیل محور گرمی- بیله سوار را مسدود کرد

ویدیو / عملیات احیای پلنگ ایرانی در بندرعباس

ویدیو / عملیات احیای پلنگ ایرانی در بندرعباس

ویدیو / پاسخ سردار حاجی‌زاده به سوالی درباره انتقام خون سردار سلیمانی:  قانونی تن بدهند دادگاهی می کنیم بعد می کشیم / با قاتلان نمی شود که جنگ راه انداخت

ویدیو / پاسخ سردار حاجی‌زاده به سوالی درباره انتقام خون سردار سلیمانی: قانونی تن بدهند دادگاهی می کنیم بعد می کشیم / با قاتلان نمی شود که جنگ راه انداخت

ویدیو / چرا ترکیه به پول اعراب نیاز دارد؟

ویدیو / چرا ترکیه به پول اعراب نیاز دارد؟

ویدیو / خودداری ورزشکار اوکراینی از دست دادن به ورزشکار ایرانی

ویدیو / خودداری ورزشکار اوکراینی از دست دادن به ورزشکار ایرانی

ویدیو / جزئیات افزایش ۲۰ درصدی یارانه از زبان وزیر کار

ویدیو / جزئیات افزایش ۲۰ درصدی یارانه از زبان وزیر کار

کد خبر: ۲۲۹۸۱۴
تعداد نظرات: ۶۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۸ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴
صفحه نخست >> سیاست
پ
نجفی‌منش از ابعاد پنهان بحران صنعت خودرو در ایران می‌گوید

نجفی‌منش:باید منتظر موجی از ورشکستگی در صنعت خودرو باشیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رکود بازار خودرو کشور کم‌کم نتایج خود را نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که گفته می‌شود ١٠ هزار کارگر قطعه‌ساز تعدیل یا تعلیق شده‌اند. آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با «تسنیم» با اشاره به اینکه امروز صنعت قطعه‌سازی کشور رو به احتضار است، از افزایش دومینوی تعدیل نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی کشور خبر داده و همچنین در سخنانی هشدارگونه، تبعات ادامه روند فعلی و احتمال بی‌کاری ٣٠٠ هزار نیروی انسانی در این صنعت را گوشزد کرده است. به هر صورت گویا اولین قربانیان بحران رکود بازار خودرو، کارگران این صنعت باشند. در گفت‌وگويي که با محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو، داشتیم، از صحت خبر و وضعیت فعلی شرکت‌های قطعه‌ساز پرسیدیم. متأسفانه ایشان هم خبر را تأیید کرد و نسبت به عواقب ادامه این روند هشدار داد.

‌گفته شده که طی دو هفته گذشته نزدیک به ١٠ هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی تعدیل یا تعلیق شده‌‌اند، شما این خبر را تأیید می‌کنید؟

بله تأیید می‌کنم و این را هم اضافه می‌کنم که اگر به‌موقع به داد اوضاع نرسیم، این تعداد بیشتر هم خواهد شد.


‌دقیقا چه تعداد تعدیل و تعلیق شده‌اند؟

حدود ١٠ هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند اما با وضعیت موجود، این تعداد حتما افزایش پیدا می‌کند.

‌ما در کشور چند شرکت قطعه‌ساز داریم و کلا چه تعداد نیروی کار در این صنعت مشغول فعالیت هستند؟

برآورد ما این است که حدود هزار و ٢٠٠ شرکت داریم و حدود ١٩٠ هزار نفر هم مستقیما در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

‌گفته می‌شود اگر اوضاع فعلی استمرار پیدا کند، تعداد تعدیل و تعلیق‌ها به ٣٠٠ هزار نفر هم می‌رسد؛ چطور ممکن است از ١٩٠ هزار نفر ٣٠٠ هزار نفر تعدیل و تعلیق ‌شوند؟

190هزار نفر در شرکت‌های قطعه‌ساز فعالیت دارند درحالی‌که تعداد بیشتری در زنجیره تأمین، یعنی شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه قطعه‌سازی، فعال هستند. کسادی و بحران خودروسازی قطعه‌سازان را با مشکل مواجه کرده و بی‌شک شامل حال عقبه این صنعت هم می‌شود. افراد زیادی در این شرکت‌ها مشغول هستند، تعداد زیادی هم در صنایع مرتبط با خودروسازی طعم این مشکلات را می‌چشند.

‌چند درصد از قطعات خودروهای تولید داخل، توسط صنعت قطعه‌سازی داخلی تولید می‌شود؟

بیش از ٨٠ درصد از قطعات را خودمان می‌سازیم.

‌از وضعیت فعلی قطعه‌سازان و کارگران آنها بیشتر بگویید؟

وضعیت شرکت‌ها که خراب است وگرنه تعدیل نیرو نمی‌کردند. حقوق کارگران هم متأسفانه به تعویق افتاده چون فروش شرکت‌ها و وصول مطالبات آنها با مشکل مواجه است و نمی‌توانند به‌موقع حقوق پرداخت کنند.

‌با این اوضاع طلب قطعه‌سازان که در آخرین برآوردها بیش از چهار هزار میلیارد تومان عنوان شده بود باید افزایش پیدا کرده باشد. درست است؟

من فعلا آمار دقیقی ندارم اما مسلما بیشتر شده چون نه وضعیت خودروساز بهتر شده و نه گشایشی در این ماجرا شده است. قطعه‌ساز هم در همان جایگاه قبلی قرار دارد و وضعیت وصول مطالباتش هم تغییری نکرده است.

‌ وصول‌نکردن مطالبات از خودروسازان باعث بدهکارشدن قطعه‌سازان هم شده؟

نمی‌شود که بدهکار نشوند. به کارگر خود بدهکارند، به بیمه، به بانک، به سازمان مالیات و... به همه بدهکارند. این مشکل همیشه وجود داشته و یکی از مسائلی است که عملا دست‌وپای قطعه‌سازان را بسته و نه‌تنها به آنها اجازه نوشدن و پیشرفت‌کردن نمی‌دهد بلکه ادامه وضعیت فعلی را هم برایشان سخت کرده است.

‌از میزان بدهی قطعه‌سازان اطلاعی دارید؟

رقم دقیقی نمی‌توانم بدهم اما این‌قدر بدهکار هستند و اوضاع مالی آنها به‌هم ریخته که ناچارا مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. کارشان‌ به جایی رسیده که باید نیروهایی که برایشان زحمت کشیده شده و آنها را آموزش داده‌‌اند و برایشان هزینه کرده‌‌اند را تعدیل کنند.

‌این تعدیل‌ها در بلندمدت بیشترین زیان را متوجه قطعه‌سازان نمی‌کند؟

شک نکنید. نیروی کار یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های یک تولیدکننده محسوب می‌شود، هم وقت و هم هزینه زیادی برای آموزش و باتجربه‌شدن این نیروها صرف شده است. اما وقتی حقوق ندارند بدهند چه کنند؟ کسی بدون حقوق که کار نمی‌کند.

‌مگر با این تعدیل‌ها مشکلی حل می‌شود؟ آخرش چه؟

این تعدیل‌ها هزینه‌های جاری را کمی تقلیل می‌دهد، آن‌قدر که چند صباح دیگر بتوانند به کارشان ادامه دهند اما آخرش اقتصاد ملی زیان می‌کند. قطعه‌ساز هم به تاریخ می‌پیوندد. می‌رود کنار دست صنعت نساجی.

‌تولید خودرو در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ١١١ هزار دستگاه به حدود ٦٠ هزار دستگاه رسید، آیا تقاضای خودروسازان برای قطعه به همین اندازه کاهش یافته یا طبق روال قبل قطعه خریده‌اند؟

خودروساز که هیچ‌وقت بیش از نیاز نمی‌خرد. آنها به‌موقع قطعه را می‌گیرند و خودرو را تولید می‌کنند. یعنی براساس نیازشان و براساس تولیدی که انجام می‌دهند قطعه سفارش می‌دهند.

‌با چه اختلاف زمانی‌اي سفارش می‌دهند. تولیدی که حالا کاهش پیدا کرده است قطعاتش را کی سفارش داده‌اند؟

شاید حدود یک هفته بین سفارش قطعه و تولید اختلاف زمانی باشد یعنی خودروساز برای تولید امروزش یک هفته پیش سفارش داده است.

‌یعنی خودروساز قطعه انبار نمی‌کند؟

سیستم انبارِش دیگر معنا ندارد. قدیم به این صورت بود. حالا فقط برای تولیدی که می‌خواهند انجام دهند قطعه سفارش می‌دهند. خودروساز دیگر موجودی انبار را نگه نمی‌دارد.

‌کلا خودروسازان انبار قطعه ندارند یا حالا این‌طور شده؟

معمولا این‌طور است. باز در ایران خوب است؛ در ژاپن اختلاف زمانی تولید قطعه و رسیدن به خط تولید خودرو دوساعت است. حتی بعضی از قطعات، مثل صندلی خودرو، با همان کامیونی که در شرکت قطعه‌سازی بارگیری شده به خط تولید وارد می‌شود. وضعیت تولید خودرو در ژاپن به صورتی است که می‌توان گفت خطوط تولید قطعه‌ساز و خودروساز به‌هم‌پیوسته محسوب می‌شود.

‌تا حالا شرکت قطعه‌سازی ورشکسته شده است؟

بیشترین آمار ورشکستگی کشور به قطعه‌سازان مربوط می‌شود.

اخیرا هم ورشکسته شده‌اند؟

کلا می‌گویم. اگر نگاهی به آمار ورشکستگی‌ها در فهرستی که قوه قضائیه اعلام می‌کند، بیندازید، ٥٠درصد ورشکسته‌ها از صنعت قطعه‌سازی هستند.

‌در شرایط فعلی چطور، جدیدا قطعه‌سازی بوده که ورشکسته شده باشد؟

حالا آماری در ذهن ندارم که بگویم اما اگر از اداره ورشکستگی بپرسید، به شما می‌گویند که چند شرکت قطعه‌ساز ادعا و تقاضای ورشکستگی کرده‌اند.

‌به نظر شما اگر بپرسیم که آیا در یک ماه اخیر، قطعه‌سازی ورشکسته شده یا نه، جوابشان مثبت است؟

شما آمار یک‌ساله را بپرسید چراکه اگر امروز یک شرکت اعلام ورشکستگی کند، یک پروسه حدودا یک تا دوساله نیاز دارد تا جواب بررسی‌ها برسد. اعلام ورشکستگی هم تشریفات خودش را دارد. امروز که بگویی من ورشکسته هستم، فردا صبح جواب نمی‌دهند!

‌پس با این وضعیت نتایج اوضاع بد امروز، یک تا دو سال دیگر مشخص می‌شود، پیش‌بینی شما چیست؟

اینهایی که حالا تقاضای ورشکستگی می‌دهند تا یکی، دو سال دیگر نتیجه‌اش مشخص می‌شود و اگر اوضاع به این روال ادامه پیدا کند باید منتظر موجی از ورشکستگی شرکت‌های قطعه‌ساز در یکی، دو سال آینده باشیم.

‌آیا کارگران صنعت خودروسازی هم با تعدیل، تعلیق، اخراج یا مرخصی اجباری مواجه شده‌اند؟

شرکت‌های خودروسازی ساعت اضافه‌کاری نیروها را کم و تعطیل‌کاری و جمعه‌کاری را هم کلا حذف کرده‌اند. شرکت‌هایی که تا ساعت هشت و ٩ شب کار می‌کردند حالا ساعت چهار عصر تعطیل می‌شوند اما صنعت خودرو چون به‌هرحال مدیر دولتی دارد، ضرر می‌دهند اما کارگران را نگه می‌دارند.

‌واکنش مسئولان، به‌خصوص آقای نعمت‌زاده نسبت به اوضاع فعلی چیست؟

تولیدات قطعه‌سازان تا تیرماه روند افزایشی داشت اما از مرداد و شهریور روند تولید کاهشی شد. آقای نعمت‌زاده بعد از اطلاع از وضعیت بسیار ناراحت شد و برای بررسی و ساماندهی اوضاع جلسات متعددی با خودروسازان، مجموعه قطعه‌سازی، بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور گذاشت. بعد از این قضایا حتی آقای نوبخت که تاکنون ایران‌خودرو را ندیده بود هم به آنجا رفت و شش ساعت از آنجا بازدید کرد.

‌حالا شما برای ساماندهی وضعیت فعلی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور راهکاری دارید؟

بانک‌ها و دولت‌ها در شرایط بحرانی به سیستم خرید خودرو کمک می‌کنند. در آلمان، فولکس‌واگن نصف محصولات خود را به بانک می‌دهد و بانک با لیزینگ و به صورت قسطی به مردم می‌فروشد. ما هم باید خرید قسطی را گسترش بدهیم.

‌خرید اقساطی که حالا هم هست. تسهیلات هم کم‌وبیش داده می‌شود، منظور شما چه‌جور فروش اقساطی‌ای است؟

منظورم خرید قسطی با بهره کم است. بهره زیاد بانکی آفت کل تولید و صنعت کشور شده، باید برای این مسئله فکری کرد. این بهره‌های بالای بانکی، تولید را از انتفاع ساقط کرده است، تولید دیگر اصلا توجیه اقتصادی ندارد. در این وضعیت هیچ صنعتی نمی‌تواند در جذب سرمایه با بانک‌هایی که بالای ٢٠، ٣٠درصد بهره می‌دهند، رقابت کند.

‌سود بانکی مربوط به دیروز و امروز نیست که وضعیت بد فعلی را تماما به گردن آنها بیندازیم، اتفاق تازه‌ای افتاده؟

بد نیست بدانید بانک‌ها در سال گذشته حدود ١٥٠ هزار میلیارد تومان سود فقط به سپرده‌ها داده‌اند. ما داریم آدرس غلط به مردم می‌دهیم. می‌گوییم ایهاالناس مبادا پولتان را در تولید وارد کنید، پول‌ها را به بانک بدهید و ماه‌به‌ماه ٢٠ درصد سود بگیرید. هیچ گرفتاری و هزینه‌ای هم ندارد. نه حق بیمه و مالیات می‌دهید، نه مزد کارگر و گرفتاری تولید گردنتان می‌افتد. بانک‌ها این‌گونه سپرده جمع می‌کنند و بعد از اینها، تولید قرار است از این بانک‌ها تسهیلات بگیرد! این تولید نمی‌تواند با این سودها دوام بیاورد. آخرسر هم وضعیت تولید و بانک و مردم و اقتصاد کشور، با هم خراب می‌شود.

‌وضعیت بد صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ما یک ماجرای دوسویه است، یک طرف ماجرا که باعث بروز بحران برای خودروسازان و قطعه‌سازان شده همین مسئله است، نظر شما به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو، در این‌باره چیست؟

این درست نیست. ما در سال ٩٠ به همین ماجرا گرفتار شدیم. در آن سال یک میلیون و ٦٥٠ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم، در سال ٩١ تولید به ٩٩٠ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد. یعنی یک افت ٤٠ -٥٠درصدی را تجربه کردیم. نبود مکانیسم‌های مدرن فروش و نبود کمک‌هایی که دیگر کشورها به این صنعت می‌کنند، دلیل این افت تولید بود. در سال ٩٢ هم تولید به ٧٣٠ هزار دستگاه رسید و اگر انجمن خودروسازان کمک نکرده بود، وضعیت از این هم بدتر می‌شد و تولید به زیر ٥٠٠ هزار دستگاه هم می‌رسید. صنایع خودرو یکی از صنایع مهمی است که معمولا کشورها به آن بها می‌دهند. در کشور ما هم همین‌طور است. صنعت خودرو در رشد اقتصادی سال ٩٣ سهم بالایی داشت و حالا کسانی که یا با دولت مخالفت دارند یا  دوست ندارند این کشور رشد کند یا به هر دلیل دیگری صنعت خودرو را به هر روشی که می‌توانند هدف گرفته‌اند.
لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
برچسب ها: خودرو ، اقتصاد
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
1
11
پاسخ
خوب چرا خودروها رو صادر نمیکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
0
43
پاسخ
مرگ یک بار شیون هم یک بار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
0
45
پاسخ
خواهشمندیم برای خودرو سازها و شرکت های وابسته مظلوم نمایی نکنید و زمینه تبریه آنها را در اذهان مردم را فراهم نکنید این شرکت ها به اندازه کافی خون مردم را مکیدن و سود سرشار بردن از جیب مردم و مردم از این موضوع آگاه هستند پس شما هم وجهه. خودتان رابرای این شرکت ها خراب نکنید
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
0
50
پاسخ
این وضع مانند جراحی یک بیمار خطرناک است که بالاخره باید یک روز اتفاق می افتاد تا حالش بطور اساسی خوب شود یا خدایش رحمت کند.
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
2
46
پاسخ
بهتر. کارخانه های خودروسازی جمع بشن و بجاشون کارخانه های تولید فراورده های نفتی ایجاد بشه بهتره
omid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
2
46
پاسخ
بنده خدا هیچ صحبتی از قیمت 20 میلیونی پراید نکرده!!!
اینا میگن اینی که هست ما پراید 3 میلیونی رو میدیم 20 میلیون بانک ها وام بدن که ملت بخرن!!!!
ملت L90 به روز شده که ی چیزی مثله مگان هست رو. اروپا داره میده 7500 دلار اونجا متوسط در آمد کارگرا 2000 دلاره یعنی مثلا الان باید L90 نهایتا 4 میلیون باشه
ماشین نخرین!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
39
6
پاسخ
دولت بايد با حمايت مالي خود و بانك ها با تسهيلات كم بهره به داد خودرو ساز و قطعه ساز برسد و الا اگر تا آخر سال اين وضعيت ادامه يابد ده ها هزار نفر بيكار مي شود و شرايط سخت تر. مردم هم بايد كمك كنند و اگر واقعا خودرو نياز دارند ايراني بخرند و با خريد خودرو چيني كارگران چيني را فعال و كارگران زحمت كش ايراني را بيكار نكنند . همه بايد كمك كنند مردم و دولت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
خودروی بی کیفیت نمیخریم
مجتبی
|
Australia
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
0
40
پاسخ
روزی که داشتن خودروها وقطعات بی کیفیت تولید می کردن و مردم چاره ای جز خرید نداشتن خوب کیف میکردن. اون روزا باید خودشون به آینده فکر میکردن حالا هم هر چی سرشون بیاد حقشونه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
0
2
پاسخ
خودروی بی کیفیت هرگز نمی خریم هرگز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
0
2
پاسخ
انصافا درست است
انشاءا......پايان خيانت خودروسازان در حق مردم!؟!؟!؟!؟!؟!
نظرات بینندگان
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: مراسم اولین سالگرد درگذشت مرحوم سید محمود دعایی

تصاویر: مراسم اولین سالگرد درگذشت مرحوم سید محمود دعایی

۲/۴
تصاویر: تشییع پیکر «محمدمهدی احمدی» که در نبرد با طالبان شهید شد

تصاویر: تشییع پیکر «محمدمهدی احمدی» که در نبرد با طالبان شهید شد

۳/۴
تصاویر: جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

تصاویر: جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

۴/۴
تصاویر: جشنواره غذاهای محلی کردستان

تصاویر: جشنواره غذاهای محلی کردستان

ببینید!

ویدیو / تغییر صدا و تیپ جدید مازیار لرستانی

ویدیو / تونلِ افتخار برنتفورد برای سامان قدوس

ویدیو / اشرف مروان؛ ابرجاسوسی که داماد جمال عبدالناصر بود / قسمت دوم

تماشا کنید: رویابافی دولت! / آیا با این شرایط اقتصادی، برنامه هفتم توسعه قابل تحقق است؟

ویدیو / فرار ناتمام دو خرس قهوه‌ای بازیگوش از پارک طبیعت قزوین / بچه خرس‌ها با صدای فیلمبردار، ترسیدند و به قفس برگشتند

ویدیو / تجمع گسترده هواداران اردوغان در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه

ویدیو / هجوم مردم ترکیه برای جشن پیروزی اردوغان به کاخ ریاست جمهوری

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

قیمت طلا و سکه، امروز ۹ خرداد ۱۴۰۲

ویدیو / خودداری ورزشکار اوکراینی از دست دادن به ورزشکار ایرانی

ویدیو / پاسخ سردار حاجی‌زاده به سوالی درباره انتقام خون سردار سلیمانی: قانونی تن بدهند دادگاهی می کنیم بعد می کشیم / با قاتلان نمی شود که جنگ راه انداخت

عمان دیلی: یکی از موفقیت‌های سفر سلطان هیثم به تهران مربوط به موضوع هسته‌ای است

مبلغ اقساط وام ۴ دهک در طرح نهضت ملی مسکن ۲.۵ میلیون تومان شد

عبدالعلی قوام درگذشت

عکس/ دست دادن خاتمی و حدادعادل در مراسم اولین سالگرد درگذشت سید محمود دعائی

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

کارمند هندی برای نجات موبایل آب مخزن سد را خالی کرد

ویدیو / حمله طالبان به پاسگاه مرزی ایران

ویدیو / اولین تصاویر از درگیری طالبان با مرزبانان ایرانی در مرز

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

آغاز پرداخت مستمری اردیبهشت‌ماه بازنشستگان / اعمال افزایش حقوق‌ها و واریز مابه‌التفاوت فروردین

اظهارات نگران‌کننده مسئولان سپاهان درباره وضعیت سلامتی آرات حسینی: این بچه گناه دارد؛ او با فشار تمرینات پدرش صفحات رشدش بسته شده / هنگام تمرین سینه‌اش را می‌گیرد / پدر آرات به پسرش نگاه بیزینسی دارد

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

نگاهی به سوابق دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی / علی اکبر احمدیان، از دندانپزشکی تا ریاست مرکز راهبردی سپاه

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

ویدیویی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

۱۲ حقیقت شگفت انگیز درباره قوم باستانی آزتک که ثابت می کند جلوتر از زمان خود بودند

بازگشت ملوانان ایرانی از جهنم یک کشور آفریقایی بعد از ۱۰ سال: غذا‎ فقط روزی یک وعده ذرت کوبیده بود و یک تُشک برای خوابیدن۶ مرد

ویدیوی کامل حادثه حمله به حرم شاهچراغ در ۴ آبان ۱۴۰۱ (۱۸+)

خواندنی ها
اطلاعات سری تسلا فاش شد؛ مشکلات فراگیر سیستم رانندگی خودکار در سراسر جهان

اطلاعات سری تسلا فاش شد؛ مشکلات فراگیر سیستم رانندگی خودکار در سراسر جهان

هشدار سردمداران صنعت هوش مصنوعی: این فناوری باعث انقراض انسان ها می شود

هشدار سردمداران صنعت هوش مصنوعی: این فناوری باعث انقراض انسان ها می شود

انویدیا بازی‌سازی را متحول می‌کند؛ مکالمه طبیعی با شخصیت‌های بازی از طریق هوش مصنوعی مولد

انویدیا بازی‌سازی را متحول می‌کند؛ مکالمه طبیعی با شخصیت‌های بازی از طریق هوش مصنوعی مولد

تحقیقات جدید: احتمالا یک‌سوم سیارات کهکشان دارای حیات هستند

تحقیقات جدید: احتمالا یک‌سوم سیارات کهکشان دارای حیات هستند

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

تصاویر: مراسم اولین سالگرد درگذشت مرحوم سید محمود دعایی

تصاویر: تشییع پیکر «محمدمهدی احمدی» که در نبرد با طالبان شهید شد

تصاویر: جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

تصاویر: جشنواره غذاهای محلی کردستان

تاریخ روابط ایران و آمریکا، شماره ۱۱۶: از مقایسه مصدق با کوروش توسط آیت الله کاشانی تا پوتنیاک سبز لیمویی آقای نخست وزیر

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۹ خرداد ۱۳۷۹: به ایازی گفتم همیشه در سطوح بالا، برای کم کردن فشار روی آیت الله منتظری کمک کرده ام

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۴۷: از دوستی که فقط «خوشگل» است تا تحلیل فرانسه و دوگل

وزیرعلوم می گوید اینترنت بدون فیلتر بزودی برای اساتید دانشگاه فعال می شود

اطلاعات سری تسلا فاش شد؛ مشکلات فراگیر سیستم رانندگی خودکار در سراسر جهان

وزیرعلوم می گوید اینترنت بدون فیلتر بزودی برای اساتید دانشگاه فعال می شود

هشدار سردمداران صنعت هوش مصنوعی: این فناوری باعث انقراض انسان ها می شود

وریا غفوری از فوتبال خداحافظی کرد

عکس/ دست دادن خاتمی و حدادعادل در مراسم اولین سالگرد درگذشت سید محمود دعائی

رئیس قوه قضائیه: در ماجرای اغتشاشات اخیر آن کسی که باید اعدام شود، طبق قانون مجازات می‌شود / کسانی که در برخی ناهنجاری‌های کار سازمان یافته‌ می‌کنند به اشد مجازات می‌رسند

امیرعبداللهیان: در مذاکرات وین به توافق نزدیک بودیم اما... / پیام‌ها و تبادلات شفاهی بین ما و آمریکایی‌ها از طریق میانجیگران در منطقه و اروپایی‌ها وجود دارد

دستیار قالیباف می گوید دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به صورت «غیرقانونی» حذف کرده است

کره جنوبی احتمالا بجای دلار «وون» پرداخت می‌کند

رئیس اسرائیل: علی‌اف دوست واقعی تل‌آویو است

وام اجاره ۲۰۰ میلیون تومان شد

پوتین: فرماندهی اطلاعات نظامی اوکراین را هدف قرار دادیم / حمله پهپادی اوکراین به مسکو در پاسخ به این حمله بود

سقوط ایران به جمع کم درآمد‌های دنیا / جمعیت فقرا ۱۱ میلیون نفر افزایش پیدا کرده

مهدی تاج: فوتبالیست‌ها نباید وارد بازی‌های سیاسی شوندچون آن‌ها پول‌های خوبی می‌گیرند

عیسی کلانتری: در صورت خشک شدن کامل دریاچه ارومیه احتمال بروز تغییرات ژنتیکی در انسان‌ها و حیوانات در محدوده اطراف آن وجود دارد / تا امروز ۳۰ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه هزینه شده

پاسخ سخنگوی دولت به انتقاد قالیباف از عدم اجرای کالابرگ الکترونیکی: باید زیرساختی مهیا باشد یا نه / قانونی در مجلس باید مصوب شود که قابلیت اجرا داشته باشد

اولین دادگاه نیلوفر حامدی / همسر نیلوفر حامدی: دادگاه به ریاست قاضی صلواتی و به صورت غیرعلنی برگزار شد / به وکلای پرونده فرصتی برای دفاع نرسید

آخرین آمار کرونا در ایران، ۹ خرداد ۱۴۰۲: فوت ۱ نفر در شبانه روز گذشته / شناسایی ۴۰ بیمار جدید کرونایی

وزیر نفت: قرارداد واردات ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان به‌زودی امضا می‌شود / یک بشکه میعانات گازی هم روی آب نداریم

وزیر کشور: ایجاد کمیته حقیقت‌یاب توسط دشمن یک جنگ جدی علیه ایران است

عبدالعلی قوام درگذشت

اینفوگرافیک / امروز ۹ خرداد ۱۴۰۲ قیمت ها چقدر است؟

ویدیو / خودداری ورزشکار اوکراینی از دست دادن به ورزشکار ایرانی

معاون پارلمانی رئیسی: دولت نسخه نهایی لایحه حجاب و عفاف را به مجلس تحویل داد / نظرمان را ضمیمه لایحه ارسالی قوه قضاییه فرستادیم / نمایندگان می‌توانند تغییراتی ایجاد کنند

رئیس پلیس راهور: با توجه به حضور مردم شمال در مراسم سالگرد ارتحال امام، تلاش‌مان این است که مسیر تهران-شمال یک‌طرفه نشود

سعید قاسمی: مهسا امینی آموزش دیده بود / داستان فتنه با شعار مزخرف «زن زندگی آزادی» از همون اول برنامه ریزی شده بود

پلنگ مجروح هرمزگان تلف شد

قیمت طلا و سکه، امروز ۹ خرداد ۱۴۰۲

قیمت دلار در مرکز مبادلات، امروز ۹ خرداد ۱۴۰۲

وزیر کار: یارانه‌ها به شرط خرید کالابرگ الکترونیکی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

 طالبان: در حال گفت‌وگو با تهران درباره درگیری مرزی اخیر هستند

آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۲۲۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۸ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴
صفحه نخست >> سیاست
پ
نجفی‌منش از ابعاد پنهان بحران صنعت خودرو در ایران می‌گوید

نجفی‌منش:باید منتظر موجی از ورشکستگی در صنعت خودرو باشیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رکود بازار خودرو کشور کم‌کم نتایج خود را نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که گفته می‌شود ١٠ هزار کارگر قطعه‌ساز تعدیل یا تعلیق شده‌اند. آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با «تسنیم» با اشاره به اینکه امروز صنعت قطعه‌سازی کشور رو به احتضار است، از افزایش دومینوی تعدیل نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی کشور خبر داده و همچنین در سخنانی هشدارگونه، تبعات ادامه روند فعلی و احتمال بی‌کاری ٣٠٠ هزار نیروی انسانی در این صنعت را گوشزد کرده است. به هر صورت گویا اولین قربانیان بحران رکود بازار خودرو، کارگران این صنعت باشند. در گفت‌وگويي که با محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو، داشتیم، از صحت خبر و وضعیت فعلی شرکت‌های قطعه‌ساز پرسیدیم. متأسفانه ایشان هم خبر را تأیید کرد و نسبت به عواقب ادامه این روند هشدار داد.

‌گفته شده که طی دو هفته گذشته نزدیک به ١٠ هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی تعدیل یا تعلیق شده‌‌اند، شما این خبر را تأیید می‌کنید؟

بله تأیید می‌کنم و این را هم اضافه می‌کنم که اگر به‌موقع به داد اوضاع نرسیم، این تعداد بیشتر هم خواهد شد.


‌دقیقا چه تعداد تعدیل و تعلیق شده‌اند؟

حدود ١٠ هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند اما با وضعیت موجود، این تعداد حتما افزایش پیدا می‌کند.

‌ما در کشور چند شرکت قطعه‌ساز داریم و کلا چه تعداد نیروی کار در این صنعت مشغول فعالیت هستند؟

برآورد ما این است که حدود هزار و ٢٠٠ شرکت داریم و حدود ١٩٠ هزار نفر هم مستقیما در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

‌گفته می‌شود اگر اوضاع فعلی استمرار پیدا کند، تعداد تعدیل و تعلیق‌ها به ٣٠٠ هزار نفر هم می‌رسد؛ چطور ممکن است از ١٩٠ هزار نفر ٣٠٠ هزار نفر تعدیل و تعلیق ‌شوند؟

190هزار نفر در شرکت‌های قطعه‌ساز فعالیت دارند درحالی‌که تعداد بیشتری در زنجیره تأمین، یعنی شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه قطعه‌سازی، فعال هستند. کسادی و بحران خودروسازی قطعه‌سازان را با مشکل مواجه کرده و بی‌شک شامل حال عقبه این صنعت هم می‌شود. افراد زیادی در این شرکت‌ها مشغول هستند، تعداد زیادی هم در صنایع مرتبط با خودروسازی طعم این مشکلات را می‌چشند.

‌چند درصد از قطعات خودروهای تولید داخل، توسط صنعت قطعه‌سازی داخلی تولید می‌شود؟

بیش از ٨٠ درصد از قطعات را خودمان می‌سازیم.

‌از وضعیت فعلی قطعه‌سازان و کارگران آنها بیشتر بگویید؟

وضعیت شرکت‌ها که خراب است وگرنه تعدیل نیرو نمی‌کردند. حقوق کارگران هم متأسفانه به تعویق افتاده چون فروش شرکت‌ها و وصول مطالبات آنها با مشکل مواجه است و نمی‌توانند به‌موقع حقوق پرداخت کنند.

‌با این اوضاع طلب قطعه‌سازان که در آخرین برآوردها بیش از چهار هزار میلیارد تومان عنوان شده بود باید افزایش پیدا کرده باشد. درست است؟

من فعلا آمار دقیقی ندارم اما مسلما بیشتر شده چون نه وضعیت خودروساز بهتر شده و نه گشایشی در این ماجرا شده است. قطعه‌ساز هم در همان جایگاه قبلی قرار دارد و وضعیت وصول مطالباتش هم تغییری نکرده است.

‌ وصول‌نکردن مطالبات از خودروسازان باعث بدهکارشدن قطعه‌سازان هم شده؟

نمی‌شود که بدهکار نشوند. به کارگر خود بدهکارند، به بیمه، به بانک، به سازمان مالیات و... به همه بدهکارند. این مشکل همیشه وجود داشته و یکی از مسائلی است که عملا دست‌وپای قطعه‌سازان را بسته و نه‌تنها به آنها اجازه نوشدن و پیشرفت‌کردن نمی‌دهد بلکه ادامه وضعیت فعلی را هم برایشان سخت کرده است.

‌از میزان بدهی قطعه‌سازان اطلاعی دارید؟

رقم دقیقی نمی‌توانم بدهم اما این‌قدر بدهکار هستند و اوضاع مالی آنها به‌هم ریخته که ناچارا مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. کارشان‌ به جایی رسیده که باید نیروهایی که برایشان زحمت کشیده شده و آنها را آموزش داده‌‌اند و برایشان هزینه کرده‌‌اند را تعدیل کنند.

‌این تعدیل‌ها در بلندمدت بیشترین زیان را متوجه قطعه‌سازان نمی‌کند؟

شک نکنید. نیروی کار یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های یک تولیدکننده محسوب می‌شود، هم وقت و هم هزینه زیادی برای آموزش و باتجربه‌شدن این نیروها صرف شده است. اما وقتی حقوق ندارند بدهند چه کنند؟ کسی بدون حقوق که کار نمی‌کند.

‌مگر با این تعدیل‌ها مشکلی حل می‌شود؟ آخرش چه؟

این تعدیل‌ها هزینه‌های جاری را کمی تقلیل می‌دهد، آن‌قدر که چند صباح دیگر بتوانند به کارشان ادامه دهند اما آخرش اقتصاد ملی زیان می‌کند. قطعه‌ساز هم به تاریخ می‌پیوندد. می‌رود کنار دست صنعت نساجی.

‌تولید خودرو در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ١١١ هزار دستگاه به حدود ٦٠ هزار دستگاه رسید، آیا تقاضای خودروسازان برای قطعه به همین اندازه کاهش یافته یا طبق روال قبل قطعه خریده‌اند؟

خودروساز که هیچ‌وقت بیش از نیاز نمی‌خرد. آنها به‌موقع قطعه را می‌گیرند و خودرو را تولید می‌کنند. یعنی براساس نیازشان و براساس تولیدی که انجام می‌دهند قطعه سفارش می‌دهند.

‌با چه اختلاف زمانی‌اي سفارش می‌دهند. تولیدی که حالا کاهش پیدا کرده است قطعاتش را کی سفارش داده‌اند؟

شاید حدود یک هفته بین سفارش قطعه و تولید اختلاف زمانی باشد یعنی خودروساز برای تولید امروزش یک هفته پیش سفارش داده است.

‌یعنی خودروساز قطعه انبار نمی‌کند؟

سیستم انبارِش دیگر معنا ندارد. قدیم به این صورت بود. حالا فقط برای تولیدی که می‌خواهند انجام دهند قطعه سفارش می‌دهند. خودروساز دیگر موجودی انبار را نگه نمی‌دارد.

‌کلا خودروسازان انبار قطعه ندارند یا حالا این‌طور شده؟

معمولا این‌طور است. باز در ایران خوب است؛ در ژاپن اختلاف زمانی تولید قطعه و رسیدن به خط تولید خودرو دوساعت است. حتی بعضی از قطعات، مثل صندلی خودرو، با همان کامیونی که در شرکت قطعه‌سازی بارگیری شده به خط تولید وارد می‌شود. وضعیت تولید خودرو در ژاپن به صورتی است که می‌توان گفت خطوط تولید قطعه‌ساز و خودروساز به‌هم‌پیوسته محسوب می‌شود.

‌تا حالا شرکت قطعه‌سازی ورشکسته شده است؟

بیشترین آمار ورشکستگی کشور به قطعه‌سازان مربوط می‌شود.

اخیرا هم ورشکسته شده‌اند؟

کلا می‌گویم. اگر نگاهی به آمار ورشکستگی‌ها در فهرستی که قوه قضائیه اعلام می‌کند، بیندازید، ٥٠درصد ورشکسته‌ها از صنعت قطعه‌سازی هستند.

‌در شرایط فعلی چطور، جدیدا قطعه‌سازی بوده که ورشکسته شده باشد؟

حالا آماری در ذهن ندارم که بگویم اما اگر از اداره ورشکستگی بپرسید، به شما می‌گویند که چند شرکت قطعه‌ساز ادعا و تقاضای ورشکستگی کرده‌اند.

‌به نظر شما اگر بپرسیم که آیا در یک ماه اخیر، قطعه‌سازی ورشکسته شده یا نه، جوابشان مثبت است؟

شما آمار یک‌ساله را بپرسید چراکه اگر امروز یک شرکت اعلام ورشکستگی کند، یک پروسه حدودا یک تا دوساله نیاز دارد تا جواب بررسی‌ها برسد. اعلام ورشکستگی هم تشریفات خودش را دارد. امروز که بگویی من ورشکسته هستم، فردا صبح جواب نمی‌دهند!

‌پس با این وضعیت نتایج اوضاع بد امروز، یک تا دو سال دیگر مشخص می‌شود، پیش‌بینی شما چیست؟

اینهایی که حالا تقاضای ورشکستگی می‌دهند تا یکی، دو سال دیگر نتیجه‌اش مشخص می‌شود و اگر اوضاع به این روال ادامه پیدا کند باید منتظر موجی از ورشکستگی شرکت‌های قطعه‌ساز در یکی، دو سال آینده باشیم.

‌آیا کارگران صنعت خودروسازی هم با تعدیل، تعلیق، اخراج یا مرخصی اجباری مواجه شده‌اند؟

شرکت‌های خودروسازی ساعت اضافه‌کاری نیروها را کم و تعطیل‌کاری و جمعه‌کاری را هم کلا حذف کرده‌اند. شرکت‌هایی که تا ساعت هشت و ٩ شب کار می‌کردند حالا ساعت چهار عصر تعطیل می‌شوند اما صنعت خودرو چون به‌هرحال مدیر دولتی دارد، ضرر می‌دهند اما کارگران را نگه می‌دارند.

‌واکنش مسئولان، به‌خصوص آقای نعمت‌زاده نسبت به اوضاع فعلی چیست؟

تولیدات قطعه‌سازان تا تیرماه روند افزایشی داشت اما از مرداد و شهریور روند تولید کاهشی شد. آقای نعمت‌زاده بعد از اطلاع از وضعیت بسیار ناراحت شد و برای بررسی و ساماندهی اوضاع جلسات متعددی با خودروسازان، مجموعه قطعه‌سازی، بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور گذاشت. بعد از این قضایا حتی آقای نوبخت که تاکنون ایران‌خودرو را ندیده بود هم به آنجا رفت و شش ساعت از آنجا بازدید کرد.

‌حالا شما برای ساماندهی وضعیت فعلی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور راهکاری دارید؟

بانک‌ها و دولت‌ها در شرایط بحرانی به سیستم خرید خودرو کمک می‌کنند. در آلمان، فولکس‌واگن نصف محصولات خود را به بانک می‌دهد و بانک با لیزینگ و به صورت قسطی به مردم می‌فروشد. ما هم باید خرید قسطی را گسترش بدهیم.

‌خرید اقساطی که حالا هم هست. تسهیلات هم کم‌وبیش داده می‌شود، منظور شما چه‌جور فروش اقساطی‌ای است؟

منظورم خرید قسطی با بهره کم است. بهره زیاد بانکی آفت کل تولید و صنعت کشور شده، باید برای این مسئله فکری کرد. این بهره‌های بالای بانکی، تولید را از انتفاع ساقط کرده است، تولید دیگر اصلا توجیه اقتصادی ندارد. در این وضعیت هیچ صنعتی نمی‌تواند در جذب سرمایه با بانک‌هایی که بالای ٢٠، ٣٠درصد بهره می‌دهند، رقابت کند.

‌سود بانکی مربوط به دیروز و امروز نیست که وضعیت بد فعلی را تماما به گردن آنها بیندازیم، اتفاق تازه‌ای افتاده؟

بد نیست بدانید بانک‌ها در سال گذشته حدود ١٥٠ هزار میلیارد تومان سود فقط به سپرده‌ها داده‌اند. ما داریم آدرس غلط به مردم می‌دهیم. می‌گوییم ایهاالناس مبادا پولتان را در تولید وارد کنید، پول‌ها را به بانک بدهید و ماه‌به‌ماه ٢٠ درصد سود بگیرید. هیچ گرفتاری و هزینه‌ای هم ندارد. نه حق بیمه و مالیات می‌دهید، نه مزد کارگر و گرفتاری تولید گردنتان می‌افتد. بانک‌ها این‌گونه سپرده جمع می‌کنند و بعد از اینها، تولید قرار است از این بانک‌ها تسهیلات بگیرد! این تولید نمی‌تواند با این سودها دوام بیاورد. آخرسر هم وضعیت تولید و بانک و مردم و اقتصاد کشور، با هم خراب می‌شود.

‌وضعیت بد صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ما یک ماجرای دوسویه است، یک طرف ماجرا که باعث بروز بحران برای خودروسازان و قطعه‌سازان شده همین مسئله است، نظر شما به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو، در این‌باره چیست؟

این درست نیست. ما در سال ٩٠ به همین ماجرا گرفتار شدیم. در آن سال یک میلیون و ٦٥٠ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم، در سال ٩١ تولید به ٩٩٠ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد. یعنی یک افت ٤٠ -٥٠درصدی را تجربه کردیم. نبود مکانیسم‌های مدرن فروش و نبود کمک‌هایی که دیگر کشورها به این صنعت می‌کنند، دلیل این افت تولید بود. در سال ٩٢ هم تولید به ٧٣٠ هزار دستگاه رسید و اگر انجمن خودروسازان کمک نکرده بود، وضعیت از این هم بدتر می‌شد و تولید به زیر ٥٠٠ هزار دستگاه هم می‌رسید. صنایع خودرو یکی از صنایع مهمی است که معمولا کشورها به آن بها می‌دهند. در کشور ما هم همین‌طور است. صنعت خودرو در رشد اقتصادی سال ٩٣ سهم بالایی داشت و حالا کسانی که یا با دولت مخالفت دارند یا  دوست ندارند این کشور رشد کند یا به هر دلیل دیگری صنعت خودرو را به هر روشی که می‌توانند هدف گرفته‌اند.
ارسال به تلگرام
برچسب ها: خودرو ، اقتصاد
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"