arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴

پیش‌بینی ظریف از آینده روابط ایران و ژاپن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد جواد ظریف در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ژاپنی‌اش که در ساختمان وزارت خارجه برگزار شد با بیان اینکه از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم این دومین بار است که میزبان وزیر امور خارجه ژاپن هستیم تصریح کرد: امروز مذاکرات خوبی داشتیم. در مورد روابط دو جانبه و گسترش هر چه بیشتر این روابط بحث‌ها و گفت‌وگوهای خوبی انجام شد به خصوص برای زمان پساتحریم. ما احساس می‌کنیم که آینده روشنی در پیش روی دو کشور جهت گسترش روابط دو جانبه وجود دارد .

وی همچنین به اهمیت و گسترش همکاری دو کشور در زمینه اقتصادی، سرمایه گذاری و همچنین همکاری در حوزه های هسته‌ای و محیط زیست اشاره کرد و گفت: زمینه‌های خوبی برای گسترش این همکاری ها وجود دارد.

ظریف به اهمیت همکاری‌های منطقه ای دو کشور به خصوص در زمینه مبارزه با افراط و تروریست اشاره کرد و گفت: آقای وزیر (وزیر امور خارجه ژاپن) به همراه یک هیأت بزرگ اقتصادی و سیاسی به ایران آمده است و برنامه فشرده‌ای را در جریان این سفر دارد.

 در ادامه این نشست فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن نیز با ابراز خرسندی از اینکه بار دیگر به ایران سفر کرده است گفت:‌ در طول چند سال اخیر من پنج بار با آقای ظریف دیدار و گفت‌وگو کرده‌ام و امروز نیز حدود یک ساعت و نیم با یکدیگر مذاکره کردیم.

وی با بیان اینکه دیدار امروز، اولین جلسه بین مقامات دو کشور بعد از توافق هسته‌ای بود، خاطرنشان کرد: به صورت صریح و روشن در خصوص مسائل دو جانبه و گسترش روابط با یکدیگر مذاکره کردیم.

وی با بیان اینکه در جریان این مذاکرات بر این موضوع تاکید شد که اجرای برنامه جامع اقدام مشترک امری بسیار مهم است گفت:‌ با توجه به این موضوع و حصول توافق هسته‌ای در مورد این مسأله صحبت کردیم که برای بازکردن صفحه جدیدی در روابط دو جانبه چه اقداماتی باید انجام دهیم.

وی همچنین با اشاره به توافق دو طرف در زمینه همکاری پیرامون ایمنی هسته‌ای و اجرای پادمان های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اقدامات شفاف به منظور حمایت از ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در همکاری نزدیک با آژانس بین‌المللی انژری اتمی در خلال روند اجرایی کردن توافق برجام در ارتباط با موضوع هسته‌ای گفت:‌ ژاپن در مورد این مسائل دارای تجربیات زیادی است و ما توافق کردیم که این تجهیزات‌مان را منتقل کنیم.

وی همچنین به تشکیل شورای همکاری ایران و ژاپن اشاره کرد و گفت:‌ دو طرف پیرامون انعقاد موافقت نامه سرمایه‌گذاری دو جانبه به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران دو کشور بحث و گفت‌وگو کردند و در عین حال تاکید کردیم که تلاش های بیشتری به منظور نهایی کردن و اجرایی کردن هر چه سریعتر این توافق به کار ببریم.

این دیپلمات عالیرتبه ژاپنی با بیان اینکه تعدادی از روسای شرکت‌های ژاپنی او را در جریان این سفر همراهی می‌کنند تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این اولین بار است که مقامات شرکت ها در قالب هیاتی وزیر خارجه را در جریان سفر به ایران همراهی می‌کنند.

فومیو کیشیدا همچنین به اهمیت همکاری های دو کشور در زمینه محیط زیست ، بهداشت و درمان و مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت:‌ در جریان نهار کاری که بعد از این نشست صورت می گیرد در مورد مسائل منطقه از جمله خاورمیانه و اقیانوسیه صحبت خواهیم کرد.

وی گفت:‌ تلاش داریم که در مورد موضوعات منطقه از جمله مبارزه با افراطی گری و خشونت صحبت های بیشتری با یکدیگر داشته باشیم و کشور ایران به عنوان یک کشور ابرقدرت منطقه ای نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

وزیر امور خارجه ژاپن در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم این سفر زمینه را برای گسترش هر چه بیشتر روابط دو جانبه میان ایران و ژاپن فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ما بعد از پایان این نشست وزیر خارجه ژاپن در ضیافت ناهار محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود شرکت کرد.

سفر این دیپلمات عالی رتبه ژاپنی به تهران تا فردا ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان