arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴

قشقاوی:مجوز اجرای برجام از سوی نهاد قانون‌گذاری صادر شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، قشقاوی، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه، اظهار داشت: همان‌طور که از قبل پیش‌بینی کردم، سرجمع برجام در مجلس مثبت است، فکر می‌کنم در شورای نگهبان نیز همین‌طور باشد.

وی افزود: این اجازه‌ای که به دولت داده شد برای اجرای برجام، بستری را فراهم خواهد کرد تا مشکلات اقتصادی رفع شود.

 

معاون کنسولی وزیر امور خارجه ادامه داد: اجازه‌ای که به دولت برای اجرای برجام داده شد، بستری را فراهم می‌کند تا در مقطع زمانی ۹۰ روزه، برجام اجرا شود.

وی افزود: در ابتدا لغو تحریم‌ها و یا توقف آنها انجام خواهد شد، پس از آن حوزه اجرای متقابل یعنی عملیات برای تحقق تعهداتی که ایران دارد و هم طرف مقابل آغاز و آثار آن در اقتصاد ملی نمایان می‌شود.

قشقاوی با بیان اینکه وزیر امورخارجه، بنده و سایر اعضای وزارت خارجه هیچ خبری از جلسه دیشب نداشتیم، عنوان کرد: ظریف و همکارانش آماده بودند که در مجلس حضور یابند و در مقام پاسخگویی باشند. خوشبختانه با اقدامات خوبی که صبح صورت گرفت که هم برخی از پیشنهادات مطرح شد و هم در روند بررسی طرح تسریع شد، نیازی به سخنرانی آقای ظریف نبود.

معاون پارلمانی وزیر امور خارجه تصریح کرد: آقای ظریف بعد از مراحل بررسی طرح از صحن خارج شد و قبل از تعیین تکلیف طرح مجلس را ترک نکرد، زیرا ایشان به احترام مجلس و نمایندگان به همراه تیم مذاکره‌کننده در صحن علنی حضور یافته بودند.

وی اضافه کرد: هم جلسه روز یکشنبه و هم جلسه امروز جلسات خوبی بود و متن این جلسات پررنگ‌تر از حاشیه‌ها بود.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه عنوان کرد: موافقان و مخالفان برجام در فضای دموکراتیک و جدی نظرات خود را مطرح کردند که این امر در فعالیت‌های پارلمانی ارزش بالایی دارد و دنیا می‌فهمد که در مجلس ایران دیدگاه‌ها به صورت آزادانه مطرح می‌شود.

قشقاوی تصویب برجام را نمایانگر تعامل خوب دولت و مجلس خواند و گفت: در واقع، یکی از جلوه‌های تحقق شعار مقام معظم رهبری در سال ۹۴ در جلسه های روز یکشنبه و سه‌شنبه مجلس نمودار شد.

معاون پارلمانی وزیر امور خارجه تصریح کرد: رأی ۶۴ درصدی موافقان به برجام نشان‌دهنده فضای تعامل در مجلس بود که امیدواریم این فضا معطوف به منافع و امنیت ملی بین دولت و مجلس ادامه پیدا کند.

مجوز اجرای برجام از سوی نهاد قانون‌گذاری صادر شد

وی با بیان اینکه دولت در اجرای برجام مسئولیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: آنچه در مجلس اتفاق افتاد، صدور مجوز اجرای برجام از سوی نهاد قانون‌گذاری است.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه اذعان کرد: ابتکار آقای ظریف در انتساب آقای عراقچی به عنوان مسئول پیگیری برجام بسیار مهم بود.

قشقاوی از رسانه‌ها، فراکسیون‌ها و جناح‌های سیاسی خواست در فضای پساتحریم و پساتوافق به دولت کمک کند تا حداکثر منافع ملی محقق شود.

نباید از برجام انتظار معجزه داشته باشیم

معاون پارلمانی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه نباید از برجام انتظار معجزه داشته باشیم، توضیح داد: در کنار برجام موضوعاتی مانند نظام اقتصادی و بروکراسی در تسهیل سرمایه‌گذاری و اجرای اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار است. نباید برجام در دست‌اندازهای سیاسی و انتخاباتی قرار گیرد.

وزارت خارجه پیگیر حل مشکل ۹ معلم ایرانی بازداشت‌شده در امارات است

وی در خصوص دستگیری ۹ نفر از معلمان ایرانی در امارات نیز اعلام کرد: ۳ ساعت بعد از واقعه، اقدامات لازم را آغاز کردیم و در حین اینکه حادثه منا را پیگیر بودیم و روند بررسی برجام در مجلس انجام می‌شد، پیگیر احقاق حقوق شهروندان ایرانی در امارات شدیم.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه وزارت خارجه در حوادثی مثل منا و دستگیری این معلمان خالق مشکل نیست، بلکه با مشکل مواجه می‌شود، یادآور شد: من ابتدا با سفیرمان،  فیاضی تماس گرفتم، بعد به سفیر امارات در ایران زنگ زدم. در آن زمان وی در سفر بود و به وقت کشوری که در سفر بود، ساعت ۳:۳۰ نیمه‌شب بود.

قشقاوی اظهار کرد: سفیر برای حل مشکل فعال شد، تماس تلفنی با سرکنسولمان در دبی و سفیرمان در ابوظبی گرفته شد و پیگیری‌های جدی را ادامه داد.

معاون پارلمانی وزیر امور خارجه با اشاره به پیگیری وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص حل مشکل این معلمان توضیح داد: وکیلی در این خصوص گرفته‌ایم و یادداشتی به دولت امارات داده‌ایم که حاضریم هر تضمینی بدهیم تا این مشکل حل شود.

وی با بیان اینکه تعداد معلمانی که دارای این مشکل هستند، ۲۵ نفر است، گفت: بیشتر آنها خانم هستند و از این تعداد، تنها ۹ نفر بازداشت شده‌اند.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه با انتقاد از اظهارات برخی از نمایندگان که وزارت خارجه را منفعل خوانده بودند، عنوان کرد: وزارت خارجه فعال و موفق است و در حادثه منا ورود موفق داشت.

قشقاوی با تاکید بر اینکه وزارت خارجه فوق‌العاده حساس و دقیق عمل میکند، توضیح داد: رهبر معظم انقلاب در پیامی در خصوص فاجعه منا فرمودند «آل سعود با عدالت و انصاف برخورد کند». ما هم از منتقدانمان می‌خواهیم با عدالت و انصاف برخورد کنند.

معاون پارلمانی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: کار ِ وزارت خارجه بی‌نقص است و نیاز به انتقاد ندارد، فقط نیاز به قدردانی و تشویق دارد، زیرا بسیاری از اقدامات ما رسانه‌ای نمی‌شود.

منبع: مهر
برچسب ها: کنسولی ، برجام ، پارلمان ، تحریم
نظرات بینندگان