arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۸ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴

یک مشکل جدید بانکی برای تجار ایرانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد لاهوتی به ناهماهنگی بین دستگاهها بر سر راه صادرات اشاره کرد و گفت: از اسفندماه سال گذشته پنجره واحد برای سرعت‌دهی در امر صادرات و واردات در گمرک راه‌اندازی شد، تا تمام روند ثبت اسناد کالاهای وارداتی یا صادراتی به‌طور آنلاین انجام شود.

او تصریح کرد: صادرکننده در سیستم پنجره واحد دیگر نیازی برای مراجعه به سازمان‌های مختلف به‌صورت فیزیکی برای اخذ مجوز ندارد، بلکه به‌صورت آنلاین می‌تواند روند را طی کند که اظهارنامه صادراتی و وارداتی از همین طریق انجام می‌شود.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات صادر کننده در سیستم قبل پس از طی فرآیندهای اداری، برگ سبز دریافت می‌کرد که با ارائه آن به گمرک می‌توانست تسهیلات صادراتی خود را تسویه کند.

لاهوتی با اشاره به اینکه در سیستم جدید کد رهگیری که از سیستم آنلاین گرفته می‌شود، جایگزین برگ سبز شده است، افزود: این بدان مفهوم است که کالاهای صادرکننده یا واردکننده از گمرک خارج شده است، اما بخش تسهیلات صادراتی بانک مرکزی با این پنجره واحد مرتبط نیست و به همین دلیل بانک‌ها اظهارنامه صادراتی را قبول نمی‌کنند و برگ سبز سیستم قبل را مطالبه می‌کنند.

  عضو کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی ایران به این نکته اشاره کرد که حدود یک ماه و نیم است که این مسئله سبب شد تا صادرکننده از دریافت تسهیلات صادراتی که نرخ سود بانکی آن بین 16 تا 18 درصد است، محروم شود و به نوعی با نرخ سود روز با او برخورد می‌کنند و از طرف دیگر بانک وثیقه 35 درصدی که برای ضمانت ورود کالا اخذ کرده را آزاد نمی‌کند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان