arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴

نخستين قرارداد برقي ايران با ژرمن‌ها امضا شد

آندرياس رنكر مديرعامل شركت Green ۳۰۰۰ آلمان در اين نشست اظهار كرد: افزايش و ارتقاي همكاري‌هاي اقتصادي بين ايران و آلمان يكي از اهداف امضاي اين قرارداد برقي است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخستين تفاهمنامه رسمي توسعه صنعت برق ايران به منظور احداث يك نيروگاه خورشيدي بين ايران و يك شركت آلماني امضا شد. پس از نخستين قرارداد برقي ايران با ژرمن‌ها امضا شدتوافق هسته‌ای ميان ايران و كشور‌های 1+5 ورود هیات‌هاي تجاري به كشور افزايش چشمگيري داشته است. اين هیات‌ها كه از كشورهاي مختلف به ايران می‌آيند در زمينه‌های مختلف خواستار همكاري با ايران هستند. نفت و پتروشيمي مهمترين بخش هايي مد نظر هیات‌هاي خارجي براي همكاري است. با وجود اين، در روزهاي اخير مباحثي پيرامون سرمايه‌گذاري خارجي در موارد ديگر از جمله خودرو و حتي مسكن هم مطرح شده است. مسئولان بلند پايه اقتصادي در ايران معتقدند سرمايه‌گذاري‌ها به اين صورت خواهد بود كه دانش فني و تكنولوژي نيز به ايران وارد شود. آنها می‌گويند بايد در اين سرمايه‌گذاري‌ها سود دو طرفه لحاظ شود. يكي از كارويژه‌های مد نظر دولت در اين زمينه رفع بيكاري با رونق سرمايه‌گذاري خارجي است.

 توافق با ژرمن ها

 پس از رفت و آمدهاي هيات‌هاي انرژي آلماني به تهران در چند ماه گذشته تاكنون، نخستين تفاهم نامه رسمي توسعه صنعت برق ايران به منظور احداث يك نيروگاه خورشيدي بين ايران و يك شركت آلماني امضا شد. به گزارش مهر، در حدود سه ماهه گذشته تاكنون با سفر زيگمار گابريل قائم مقام صدراعظم و وزير اقتصاد و انرژي آلمان و پس از آن اولاف نيس وزير ايالتي اقتصاد، كار و ترابري ايالت نيدرزاكس و نيلس اشميد وزير اقتصاد ايالت بادن وورتمبرگ آلمان به تهران، دور جديد مذاكرات با آلماني‌ها به منظور امضاي قراردادهاي جديد برقي در دوران پساتحريم انجام شد. در همين حال، هوشنگ فلاحتيان معاون وزير نيرو اخيرا با اشاره به آغاز دور جديد مذاكرات برقي ايران و آلمان، تاكيد كرده بود: پيشنهاد ساخت نيروگاه‌هاي جديد برق به شركت‌هاي آلماني ارائه شده است و به زودي قراردادهاي جديد نيروگاه‌سازي امضا مي‌شود. به عبارت ديگر، پس از توافق هسته‌اي وين بين ايران و كشورهاي عضو گروه ۱+۵، مسئولان ايران و آلمان در طول سه ماه گذشته تاكنون در پنج محور اصلي شامل انتقال دانش فني و تكنولوژي در حوزه صرفه‌جويي مصرف آب و برق، ارتقاي راندمان نيروگاه‌ها و ساخت واحدهاي جديد نيروگاهي و ساخت نيروگاه‌هاي تجديدپذير و انرژي نو ديدار و گفت‌وگو كرده‌اند. بر اين اساس، امروز تفاهمنامه احداث فاز اول نيروگاه ۱۰ مگاواتي خورشيدي (فتوولتائيك) در اهواز بين شركت آلمان۳۰۰۰ Green و شركت برق منطقه‌اي خوزستان منعقد شد. محمود جانقربان مدير برق منطقه‌ای خوزستان در مراسم امضاي تفاهمنامه با اين شركت آلماني با بيان اينكه باتوجه به وضعيت آب و هوايي خوزستان، احداث نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي براي توليد انرژي‌هاي تجديدپذير مي‌تواند ضمن جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در صنعت برق خوزستان، در تأمين بخشي از نياز انرژي برق مشتركان صنعتي وخانگي منطقه كمك كند، گفت: انتقال دانش فني يكي از اهداف امضاي اين قرارداد با شركت آلماني است. اين مقام مسئول همچنين تاكيد كرد: پس از اجراي فاز نخست اين تفاهمنامه در آينده نزديك با فراهم آمدن زمينه‌هاي لازم احداث نيروگاه ۱۰۰ مگاواتي در خوزستان توسط اين شركت آلماني در برنامه كار خواهد بود. آندرياس رنكر مديرعامل شركت Green ۳۰۰۰ آلمان در اين نشست اظهار كرد: افزايش و ارتقاي همكاري‌هاي اقتصادي بين ايران و آلمان يكي از اهداف امضاي اين قرارداد برقي است.

 تاكيد بر همكاري با اندونزي در بخش انرژي

همزمان منابع خبري اعلام كردند وزير نيرو در ديدار با وزير انرژي و منابع معدني اندونزي بر توسعه روابط در زمينه توليد انرژي بين دو كشور تاكيد كرد. به گزارش ايرنا، حميد چيت چيان در اين ديدار با بيان اينكه دو كشور ايران و اندونزي، كشورهايي بزرگ، مسلمان و برادر هستند، اظهار داشت: ايران و اندونزي سوابق طولاني در روابط دارند، هرچند اين روند در سال‌های اخير به دليل مسائل مختلف جهاني اندكي كند شده بود، اما در موقعيت كنوني می‌توان در خصوص گسترش روابط صحبت كرد. او ادامه داد: سفر رئیس جمهور و وزير خارجه ايران به كشور اندونزي در ماه‌های اخير نشان‌دهنده اراده گسترده ايران براي توسعه روابط با اندونزي است. چيت چيان با اشاره به دستاوردهاي ايران در زمينه انرژي، افزود: وزارت نيرو بدون هيچ محدوديتي حاضر به همكاري با كشور اندونزي در زمينه توليد انرژي است، همچنين با توجه به توانمندي‌های كشور اندونزي از حضور آنان در بازار انرژي ايران نيز استقبال می‌كنيم و می‌توانيم در اين زمينه يكديگر را تقويت كنيم. وزير نيرو تصريح كرد: ما بايد تلاش كنيم ايده‌های همكاري بين دو كشور را به عمل تبديل كنيم. در اين ديدار، وزير انرژي و منابع معدني اندونزي با بيان اينكه اين سفر براي زمينه‌سازي سفر آينده رئیس جمهور اين كشور به ايران است، ادامه داد: هدف از اين سفر تقويت روابط و مذاكره در خصوص تبادل و امنيت انرژي بين دو كشور است. سوديرمان سعيد اضافه كرد: موضوع انرژي به عنوان يك راهبرد كليدي در جهت توسعه اقتصادي براي دولت و مردم اندونزي مطرح است و با وجود كمبودهايي كه در اين زمينه در اندونزي وجود دارد اما در مقابل، قابليت‌های مناسبي در زمينه انرژي‌های فسيلي و تجديدپذير از جمله انرژي خورشيدي، بادي و زمين گرمايي وجود دارد. او تصريح كرد: يكي از برنامه‌های مهم اندونزي تنوع بخشي به منابع توليد انرژي در اين كشور است تا در كنار انرژي‌های فسيلي از انرژي‌های پاك نيز استفاده كنيم. من در بازديدهايم متوجه شدم كه ايران در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير حركت‌های بسيار بزرگي انجام داده است.


منبع: روزنامه آرمان
نظرات بینندگان