arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۰

سود 50 درصدي طلا در سال 89

محمد هرمزي: در حالي که قيمت طلا ديروز رکورد 1458 دلار در هر اونس را تجربه کرد، سرمايه گذاران طي يک سال گذشته بيش از 50 درصد سود کردند.اين در حالي است که در کمتر بازاري چنين سودي نصيب سرمايه گذاران شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 محمد هرمزي: در حالي که قيمت طلا ديروز رکورد 1458 دلار در هر اونس را تجربه کرد، سرمايه گذاران طي يک سال گذشته بيش از 50 درصد سود کردند.اين در حالي است که در کمتر بازاري چنين سودي نصيب سرمايه گذاران شده است.

براي نمونه قيمت طلا در فروردين سال 89 هر گرم 27 هزار و 450 تومان بوده که طي يک سال و مشابه همين روز در سال جاري با توجه به نوسانات زيادي که در کوتاه مدت داشته به 39 هزار و 990 تومان رسيده است. قيمت سکه طرح قديم، جديد، نيم و ربع سکه در فروردين سال 90 به ترتيب به 442 هزار تومان، 401 هزار تومان، 201 هزار تومان و 115 هزار تومان افزايش يافته است.

در حالي که در فروردين سال 89 به ترتيب قيمتهاي 283 هزار تومان، 268 هزار و 500 تومان، 135 هزار تومان و 69 هزار تومان را تجربه کرده بود.

در اين ميان شايد بتوان گفت، در کنار کسادي ديگر بازارها ازجمله مسکن، بازار سرمايه نيز با توجه به رشد روزافزون شاخص براي سهامداران از سود قابل قبولي برخوردار بوده است، اما اين بازار جزو بازارهاي پرريسک محسوب مي شود.

طبق ديدگاه کارشناسان، طلا با حجم کم خود داراي ارزش ذاتي است و از درجه نقدشوندگي بالايي برخوردار است، از همين رو نه تنها بسياري از مردم ترجيح مي دهند که در بخش طلا سرمايه گذاري کنند، بلکه در مقياس کلان دولتها نيز براي حفظ ارزش دارايي هاي خود بخصوص در مواقع بحران سعي مي کنند ذخاير طلاي خود را افزايش دهند.

گذشته از آن، مردم نيز براي افزايش دارايي يا حداقل حفظ ارزش دارايي هاي خود در مقابل تورم به خريد طلا اقدام مي کنند.البته کساني که به خريد طلا با ديد صرفاً يک دارايي اقدام مي کنند چنانچه بخواهند اين سرمايه را در کوتاه مدت بفروشند، سود چنداني نمي کنند يا با توجه مابه التفاوت قيمت طلا با نرخ اجرت ساخت و سود دريافتي متضرر مي شوند.
طبق برخي گزارشها، قيمت جهاني طلا طي 39 سال 40 برابر شده، به طوري که از سال 1971 تا سال 2010 از 35 دلار به بيش از 1400 دلار رسيده است.
اما رئيس اتحاديه کشوري طلا در گفتگو با خبرنگار ما تأکيد دارد، قيمت طلا طي 40 سال گذشته 57 برابر شده است.اين روند نشان دهنده اين است که قيمت طلا در بلندمدت روند صعودي دارد. اگرچه در کوتاه مدت و در شرايط بحراني ممکن است دچار نوسانات شديد شود.
کارشناسان عموماً بي ثباتي ارزهاي مهم ازجمله دلار و از سويي بحرانهاي اقتصادي را از عوامل اصلي افزايش قيمت طلا مي دانند.
از سوي ديگر به جز عوامل اقتصادي، بحرانهاي سياسي نيز روي قيمت طلا تأثيرگذار است.
ناآرامي ها در شمال آفريقا و گسترش آن در سراسر خاورميانه، موجب شد تا بازار طلا و سوخت به عنوان يک مکان امن و مطمئني در ميان سرمايه گذاران شناخته شود.بنابراين گزارش، اگرچه طلا در سه ماهه قبل کاهش چشمگيري بخصوص در آغاز سال ميلادي داشت، اما دوباره در مسير افزايشي قرار گرفته است.
در هر صورت کارشناسان پيش بيني کرده اند، قيمت طلا در سال جاري با تداوم بحرانها به محدوده 1600 دلار در هر اونس برسد.
طلا همچنان مي تازد

در اين باره رئيس اتحاديه کشوري طلا در گفتگو با خبرنگار ما، دورنماي بازار طلا را براي سرمايه گذاران و مردم بخصوص آناني که داراي سرمايه هاي خرد هستند، تشريح کرد.محمد کشتي آراي مي گويد: از دوماه پيش تحولات سياسي در شمال آفريقا و در بعضي از کشورهاي خاورميانه باعث شد که قيمت نفت و مشتقات آن 20 درصد افزايش يابد که اين خود اثر مستقيم روي قيمت کالاهاي استراتژيک ازجمله فلزات داشته است.
وي ادامه داد: طلا و نقره و پلاتين جزو کالاهاي استراتژيک هستند که به شدت تحت تأثير تحولات و قيمت نفت قرار گرفته اند.کشتي آراي افزود: طي يک سال گذشته، قيمت نقره دو برابر شده است و قيمت پلاتين پيش از سونامي ژاپن که افزايش زيادي داشت، به دليل کاهش تقاضا از سوي ژاپن به يک باره کاهش پيدا کرد. در عين حال اين روزها قيمت هر اونس پلاتين 60 دلار افزايش يافته است.
اين کارشناس بازار طلا مي گويد: در سال جاري و در 20 روز گذشته پيش بيني مي شد، قيمت طلا به دليل کاهش تقاضا در داخل کاهش يابد، اما دقيقاً در جهت خلاف قيمت طلا رکوردهاي جديدي را براي خود ثبت کرده و ديروز به 1454 دلار در هر اونس رسيده است. هر اونس نقره نيز رکورد 38/50 دلار را براي خود ثبت کرده است.وي با بيان اينکه نوسان قيمت طلا يا توقف آن به حل يا توسعه بحرانهاي خاورميانه و شمال آفريقا بستگي دارد، اذعان کرد: خيلي از تحليلگران در سال 2010 پيش بيني کرده بودند، طي دو سه سال آينده قيمت طلا با توجه به رکود اقتصادي در جهان حتي به مرز 2000 دلار در هر اونس و در پايان سال 2010 بر اين باور بودند که قيمت طلا به 1500 دلار در هر اونس برسد، اما با بروز نشانه هاي بهبود اقتصادي در دنيا اين رقم محقق نشد.با اين حال با توجه به قيمت 120 دلاري نفت، قيمت طلا باز هم روند افزايشي خود را حفظ خواهد کرد.
وي در پاسخ به اين پرسش که قيمت طلا در درازمدت روند صعودي خواهد داشت، تأکيد کرد: قيمت طلا طي 40 سال گذشته 57 برابر شده است. اين در حالي است که ذخاير طلا به دليل استخراج کم و ثابت بودن آن روز به روز کاهش يافته است.
رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر تصريح کرد: بنابراين با توجه به پايدار بودن اين فلز، تقاضا براي اين فلز گرانبها هم از سوي سرمايه گذاران و هم دولتها افزايش يافته است.وي در همين ارتباط افزود: از سال 2005 بسياري از کشورها که قبلاً پشتوانه طلا را رها کرده بودند، دوباره ذخاير خود را به طلا تبديل کردند.وي خاطرنشان کرد: افزايش تقاضا از سوي مردم سرمايه گذاري دولتها براي طلا با توجه به ثابت بودن ذخاير آن باعث افزايش قيمت آن شده است که اين روند تداوم مي يابد.

  
نظرات بینندگان