arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۴

ادعای سی ان ان: استفاده ایران و روسیه از پایگاه هوایی لاذقیه سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سی ان ان اعلام کرد ایران و روسیه از پایگاه هوایی لاذقیه سوریه استفاده می کنند.

به گزارش فرهیختگان آنلاین، از ماه گذشته تاکنون، جنگنده های روسیه از پایگاه هوایی نزدیک لاذقیه سوریه عملیات پروازی داشته اند. اکنون سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه اعلام کرده است نیروهای مسلح ایران نیز آنجا حضور دارند و از این پایگاه به عنوان محل ترانزیت نیروهای اعزام شده برای حمایت از ارتش سوریه استفاده می کند.


در عین حال، سرگئی لاوروف وزیرامور خارجه روسیه نیز به تازگی درباره نقش روسیه در سوریه سخنرانی کرد.


«جیل دوئِرتی» پژوهشگر «مرکز بین المللی دفاع و امنیت» آمریکا گفت: لاوروف نیز همان طور که مقامات روسیه نیز گفته اند، تأکید کرد حملات هوایی روسیه علیه تروریست ها است. البته آمریکا، تعریف محدودتری از تروریست ها دارد، اما تعریف روسیه از تروریست ها وسیع تر است و شامل داعش و همچنین برخی از دیگر گروه های مخالف دولت سوریه می شود. یکی از نکات جالب در اظهارات لاوروف این بود که مقامات روسیه پیشنهاد داده اند یک هیأت عالی رتبه سیاسی به ریاست مدودف نخست وزیر روسیه (برای گفتگو با آمریکا) بفرستند، اما آمریکا موافقت نکرد که هیأت خودش را به مسکو بفرستد.

لاوروف افزود با وجود این، همکاری ها در حوزه نظامی ادامه دارد و دو کشور (آمریکا و روسیه) سه دور گفتگو از طریق ویدئو کنفرانس داشته اند تا ارتباط لازم را در خصوص هماهنگی پروازها در سوریه داشته باشند. لاوروف خاطرنشان کرد توافق برای جلوگیری از بروز سوانح (هوایی) بزودی آغاز خواهد شد. با وجود این، روسیه اصرار دارد که در حوزه سیاسی، آمریکا تمایلی به گفتگو با آنها ندارد.


جیل دوئرتی گفت این به یکی از گلایه های معمول روسیه تبدیل شده است که دیگران به نظر روسیه گوش نمی دهد و بنابراین مسکو ناچار است کار ضروری را انجام دهند؛ روسیه همین موضوع را جزء دلایل خود برای اقدام نظامی در سوریه عنوان کرده است.

نظرات بینندگان