arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴

یزد با کهن‌شهرهای دنیا برابری می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد اعلام کرد: هشت شهر جهان که در فهرست یونسکو ثبت شده‌اند، برای اولین‌بار در مقایسه تطبیقی با بافت تاریخی یزد بررسی می‌شوند.

 «مجتبی فرهمند» ضمن بررسی و شناسایی شهرهای ثبت شده خارجی که دارای وجوه قابل قیاس با شهر یزد هستند، گفت: مطالعه تطبیقی در پرونده ثبت جهانی به منظور وجوه شباهت و اختلاف بین شهرها است تا در سنجش و ارزیابی یک اثر ثبت جهانی، موفق‌تر گام برداشت.

وی یادآور شد: در پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد، هشت شهر آرکوپیا (پرو)، شهر سبز و بخارا (ازبکستان)، شهر مدینه (تونس)، آغادز (نیجر)، قادامس (لیبی)، صنعا (یمن) و استانبول (ترکیه) مورد تطبیق و مقایسه قرار گرفته‌اند.

فرهمند در ادامه ترجمه مطالعات و موارد مورد نیاز در پرونده ثبت جهانی شهرهای خارج از ایران را شامل معرفی کلی شهر، معیارها و ارزش‌های شهر، مقایسه ارزش منتخب و قابل قیاس شهر مورد نظر با شهر یزد و جمع‌بندی و ارائه نتایج بررسی به صورت یک جدول دانست.

وی از ویژگی شهر "قادامس" در لیبی را کوچه‌های سرپوشیده قابل مقایسه با ساباط و بافت متراکم آن دانست و حفظ اصالت و یکپارچگی آثار تاریخی، خط آسمان منحصر به فرد، تعدد آثار تاریخی به ویژه بناهای اسلامی و بافت یک‌دست آجری و اخرایی رنگ شهر صنعا در کشور یمن، را از موارد قابل قیاس با یزد در این پرونده ذکر کرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد، علاوه‌بر مناره برجسته که شاهکار تزیینات آجری شهر بخاراست، تعدد ساختار سنتی در بناهای مذهبی عمومی و آثار به جای مانده از معماری عصر تیموری وجوه مشترک شهر سبز و بخارا با یزد است.

به گفته وی، تشابه معماری خاص استانبول با یزد (آب‌انبار، مقابر، مساجد، کاروانسرا، حمام و خانه‌های بومی در اطراف بناهای تاریخی و مذهبی) به همجواری ادیان و تسامح آن(مسیحت و اسلام) را نقطه تطبیقی این دو شهر لحاظ کرد.

فرهمند ضمن برشماری وجود مساجد، مدارس تاریخی و یکپارچگی بافت شهری با تمام قطعات تیپ و مورفولوژیکی در شهر مدینه در تونس به بافت شهری و معماری خشتی و وجود مسجد جامع و مناره آن در شهر آغادز در نیجر اشاره کرد که بهترین الگو از یزد را در این دو شهر نشان می‌دهد.

این مقام مسئول، بافت تاریخی و ثبت برخی خانه‌های داخل عرصه و حریم در شهر آرکوپیا را نیز نقطه مشترک این شهر با یزد ذکر کرد و افزود: وجود فضاهای گنبددار، طاق‌های نیم دایره و خانه‌های ایوان‌دار را نباید در این شهر نادیده انگاشت.
نظرات بینندگان