arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۶ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴

خاکپور بود و مصائب بی‌شمار/سرنوشت مبهم نیمکت تیم ملی امید

درست یک روز بعد از اینکه تیم ملی امید قهرمان شد و امیدها برای صعود به المپیک بالا رفت خبر استعفای خاکپور شوکی به فوتبال‌دوستان ایرانی بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرمربی تیم ملی فوتبال امید ایران که انتقادات زیادی را تحمل می‌کرد و با مشکلات زیادی روبه‌رو بود، در نهایت تصمیم به استعفا گرفت. تیم ملی فوتبال امید ایران هیچ وقت رنگ آرامش را به خود ندیده است. این تیم 40 سال است به المپیک صعود نکرده و همیشه در مسیر خاکپور بود و مصائب بی‌شمار/سرنوشت مبهم نیمکت تیم ملی امیدحرکتی خود با اتفاقات عجیب و غریبی روبه‌رو شده است.از بازی کردن بازیکن 2 کارته گرفته تا اخراج بازیکنان به خاطر مسائل اخلاقی و ... همه مشکلاتی بوده که در این سال‌ها در مسیر حرکتی این تیم به وجود آمده است.شرایط تیم امید برای شرکت در رقابت‌های انتخابی امسال نسبت به قبل متفاوت به نظر می‌رسید. این تیم حدود یکسال است که سرمربی خود را شناخته و بازیکنان زیر نظر کادرفنی کار خود را دنبال می‌کنند. حضور در تورنمنت‌های مختلف و برگزاری اردوهای متنوع همراه با بازی‌های دوستانه نوید بخش این مسئله بود که تیم امید برای شرکت در رقابت‌های انتخابی المپیک 2016 عزم خود را جزم کرده و شاید بتوان طلسم 40 ساله دوری از المپیک را شکست، اما معادلات ساعت 10 روز پنج‌شنبه بر هم خورد و محمد خاکپور بعد از قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا و بازگشت به ایران از سمت خود استعفا داد.

خاکپور و مصائب بی‌شمار
خاکپور بعد از انتخاب به عنوان سرمربی تیم ملی المپیک ویرانه‌ای را تحویل گرفت. تیمی که در بازی‌های آسیایی مقابل ویتنام 4 بر یک شکست خورد و مقابل قرقیزستان به تساوی یک بر یک رسید تا حذفی مفتضحانه داشته باشد، در اختیار خاکپور قرار گرفت.خاکپور در فرصتی 4 ماهه توانست این تیم را سر و سامان دهد تا اینکه در مرحله اول انتخابی المپیک در گروهی با حضور عربستان، نپال، فلسطین و افغانستان به عنوان تیم دوم راهی مرحله دوم شود.در این بین شکست 2 بر یک ایران مقابل عربستان به پتکی بر سر کادرفنی تیم ملی امید تبدیل شد و بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها از این مسئله استفاده کردند تا پیکان تیز انتقادات را بر وی روانه کنند. در این بین کمتر کسی به این نکته اشاره کرد که ایران توانست بعد از سال‌ها راهی مرحله دوم انتخابی المپیک شود.

بی‌توجهی به تیم ملی امید و نبستن قرارداد با خاکپور
تیم ملی امید در اکثر مواقع زیر فشار انتقادات بوده است. بحث مدرک مربیگری، شکست از عربستان و ... همواره مسائلی بوده که باعث انتقاد از خاکپور شده است.از طرف دیگر فدراسیون هم رابطه خوبی با تیم امید برقرار نکرده است. با وجود گذشت ماه‌ها از اتمام مرحله اول رقابت‌های انتخابی المپیک هنوز قرارداد خاکپور امضا نشده است. قرارداد اول این مربی هم مبلغ بسیار کمی داشت که به نوعی توهین به اعضای کادرفنی این تیم محسوب می‌شد.

بحث بازیکنان مشترک تیم ملی امید و تیم ملی بزرگسالان
در مراحل اول انتخابی المپیک تیم ملی امید و تیم ملی بزرگسالان 2 بازیکن مشترک داشتند. اولین تقابل بین این تیم در جایی شکل گرفت که خاکپور خواهان استفاده از سردار آزمون و علیرضا جهانبخش در مرحله اول رقابت‌های انتخابی المپیک بود اما کارلوس کی‌روش اعلام می‌کرد این دو بازیکن را می‌خواهد و قصد دارد در 2 دیدار دوستانه از آنها بهره ببرد.این اولین اختلاف تیم ملی امید و بزرگسالان بود که تا به امروز هم ادامه داشته است. 2 بازیکن مشترک تیم ملی امید و بزرگسالان حالا به 7-8 بازیکن تبدیل شده است. علی کریمی، مهدی ترابی، محمدرضا اخباری، میلاد محمدی و ... بعد از درخشش در تیم ملی امید حالا در رادار کادرفنی تیم ملی بزرگسالان قرار گرفتند. در آخرین اردوی تیم ملی امید قبل از رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا در هلند این هفت بازیکن در حالی که برایشان روادید سفر به هلند هم گرفته شده بود به تیم ملی بزرگسالان دعوت شدند تا دست کادرفنی تیم ملی امید حسابی خالی شود.در این راستا با توجه به حضور افشین پیروانی به عنوان مدیر تیم ملی امید احساس می‌شد او با توجه به اینکه زمانی همبازی محمد خاکپور بوده بتواند رابطه خوبی بین کی‌روش و خاکپور به وجود بیاورد که این اتفاق نیفتاد و پیروانی حتی در یکی از مصاحبه‌های خود علیه تیم ملی امید صحبت کرد تا مشخص شود پیروانی هم نمی‌تواند نقشی برای برقرار کردن رابطه مثبت بین این دو تیم داشته باشد.در این بین حتی یکبار خاکپور به تمرین تیم ملی بزرگسالان رفت و نیت خود را برای برقراری ارتباط نشان داد که هیچ واکنشی از سوی کی‌روش صورت نگرفت.حتی این شایعه مطرح شده که شاید به دلیل اینکه خاکپور جایگزین نلو وینگادا دوست کی‌روش شده این روابط به سردی گرایش پیدا کرده است.

فشار مربیان لیگ برتر روی خاکپور
خاکپور در این بین زیر فشار مربیان لیگ برتری هم قرار دارد. باشگاه‌هایی که بازیکنان زیادی در تیم ملی امید دارند دایم در حال فشار به خاکپور هستند و در تماس با سرمربی تیم ملی امید از او می‌خواهند یا بازیکنان آنها را بازی ندهد و یا اینکه اردو را زودتر به پایان برساند تا این بازیکنان به تیم‌های خود باز گردند.این مسئله در این مدت فشار زیادی روی کادرفنی به وجود آورده است. حتی در مرحله اول انتخابی المپیک هم شایعه‌ای مطرح شد که یکی از مربیان لیگ برتری از بازیکن خود خواسته اعلام مصدومیت کند و در یکی از بازی‌ها به میدان نرود.

بوی اختلاف بین کاشانی و خاکپور
حبیب کاشانی در این مدت امکانات خوبی در اختیار تیم ملی امید قرار داده و اردوها بدون مشکل در حال برگزاری است. کادرفنی برنامه‌های خود را در اردوهایی که برگزار شده اجرا کردند و حاصل کار این بوده که تیم ملی امید پیشرفت بسیار خوبی داشته و توانسته اکنون خود را به عنوان یکی از قدرت‌های اصلی و مدعیان صعود به المپیک معرفی کند.مصاحبه‌ای که دیروز بعد از استعفای خاکپور از سوی کاشانی صورت گرفت حاوی این نکته بود که به نظر می‌رسد بین خاکپور و کاشانی اختلافاتی وجود دارد.کاشانی در مصاحبه خود حمایتی از خاکپور نکرد و حتی به خاطر اعلام این استعفا بعد از قهرمانی از وی انتقاد کرد. کاشانی در مصاحبه خود عنوان کرد: اگر خاکپور این مسئله را در جمع بازیکنان اعلام کرده آن هم در مقطعی که مردم کام‌شان از کسب مقام قهرمانی شیرین است کار درستی نکرده چرا که نباید آنها را با یک خبر تلخ ناراحت کنیم. این نظر شخصی او است و اگر هم قرار باشد کسی با تیم ملی کار نکند ابلاغش را در فرودگاه نگرفته است که استعفا را در فرودگاه اعلام کند. استعفای خاکپور در کمیته فنی مطرح می‌شود و اگر او خواهان کار کردن نبود نمی‌شود کسی را زوری نگه داشت.

بی‌توجهی رسانه‌ها و انتقادات تند و تیز از تیم ملی امید
تیم ملی امید هیچ وقت مورد حمایت رسانه‌ها نبوده است. اکثر افرادی که در این تیم فعالیت کردند او را فرزند سر راهی فوتبال ایران معرفی کردند و همیشه بی توجهی زیادی به تیم ملی امید شده است.در دوره اخیر این انتقادات بسیار بیشتر از قبل بود و بسیاری از رسانه‌ها توجهی به تیم خاکپور نداشته‌اند اخبار تیم ملی امید به خوبی پوشش داده نمی‌شود و حتی رسانه‌ ملی هم بازی‌های این تیم در رقابت‌های غرب آسیا را پخش نکرد.

سرنوشت مبهم نیمکت تیم ملی امید
درست یک روز بعد از اینکه تیم ملی امید قهرمان شد و امیدها برای صعود به المپیک بالا رفت خبر استعفای خاکپور شوکی به فوتبال‌دوستان ایرانی بود. بسیاری از افرادی که خاکپور را می‌شناسند اعلام می‌کنند خاکپور اهل نمایش و جلب توجه نیست و بعد از استعفا بعید است باز گردد اما بسیاری از افراد هم به خاطر علاقه و تعصب او به ایران و اینکه از هیچ تلاشی برای موفقیت تیم ملی دریغ نمی‌کند امیدوار هستند او با تمام سختی به تیم ملی امید باز گردد و با مشکلات بجنگند.گفته می‌شود خاکپور و کاشانی امروز جلسه‌ای با یکدیگر دارند و قرار است در مورد استعفا با یکدیگر صحبت کنند باید منتظر روزهای آینده ماند و دید که چه اتفاقی رقم می‌خورد آیا دور تسلسل نامتناهی شکست‌ها و اتفاقات تلخ تیم ملی امید ادامه دارد یا اینکه خاکپور به نیمکت باز می‌گردد و برای موفقیت تلاش می‌کند باید منتظر روزهای آینده ماند.

منبع: روزنامه ابتکار
نظرات بینندگان