arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۸ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴

بیشترین عامل شکایات کارگران چه چیزهایی است؟

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور بیشترین عامل دعاوی میان کارگر و کارفرما در مراجع حل اختلاف را وجود قراردادهای سفید دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور بیشترین عامل دعاوی میان کارگر و کارفرما در مراجع حل اختلاف را وجود قراردادهای سفید دانست.

 رحمت الله پورموسی با اشاره به بالا بودن آمار دعاوی کارگری و کارفرمایی در مراجع حل اختلاف گفت: یکی از مشکلات بزرگی که دامن‌گیر کارگران شده و در بالارفتن آمار پرونده‌های شکایات موثر است، وضعیت قراردادهای کار است. در هیچ کجای دنیا کشوری پیدا نمی‌شود که 20 درصد قراردادهای آن در کارهای دائم باشد در حالی که در کشور ما 95 درصد کارگران دارای قرارداد موقت به ویژه در کارهای دائم هستند.
 
وی افزود: متاسفانه قراردادهای کار به ابزاری برای کارفرمایان مبدل شده و هر زمان که بخواهند از آن علیه کارگران استفاده و نیروی کار را به راحتی اخراج و قرارداد کار را فسخ می‌کنند.
 
پورموسی ادامه داد: در کشورهای دیگر در بنگاههای اقتصادی که ماهیت کار آنها مستمر و جنبه دائم دارد قرارداد موقت بسته نمی‌شود ولی در کشور ما فراتر از حد انتظار و تصور است.
 
دبیر کل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به هزینه بالای ایجاد شغل در کشور گفت: در شرایط موجود بهترین راه حمایت از کارگر و کارفرما، کمک به حل مشکل سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی، صیانت از نیروی کار و حفظ اشتغال موجود است.
 
وی از قراردادهای سفید امضا به عنوان یکی دیگر از علل افزایش شکایات نام برد که بخش عمده ای از دعاوی مراجع حل اختلاف را به خود اختصاص داده و تصریح کرد: متاسفانه برخی کارفرمایان با حقوق کمتر و بدون در نظر گرفتن مزایای قانونی نظیر عائله مندی یا پاداش نیروی کار استخدام می‌کنند و در بدو استخدام، قرارداد سفید امضا می‌بندند و به بهانه حسن انجام کار، سفته و چک می‌گیرند تا کارگر را از طرح شکایت در مراجع قضایی بازدارند.
 
این مقام مسئول کارگری درباره امکان شکایت کارگرانی که ناچار به بستن قرارداد سفید امضا می‌شوند، گفت: این امکان برای کارگران وجود دارد ولی چون روند ثبت شکایت تا رسیدگی و به نتیجه رسیدن طولانی است کارگر مستاصل و درمانده‌ شده و خود را درگیر یک پروسه طولانی نمی‌کند از آن گذشته مراجع حل اختلاف بر مبنای مستندات ارائه شده عمل می کنند هرچند که امروز بسیاری از شرکتهای پیمانکاری موظف به واریز حقوق کارگران به حسابهای بانکی شده‌اند.
 
پورموسی در پایان گفت: تا زمانی که اوضاع اقتصادی کشور سامان پیدا نکند و کارفرماها رغبتی به انجام کارهای تولیدی نداشته باشند، حجم پرونده‌ها و دعاوی اختلافات کارگر و کارفرما رو به افزایش خواهد بود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان