arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴

هنرمندان میلی به اجرا در «سنگلج» ندارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی عابدی مدیر تماشاخانه سنگلج درباره برگزاری مراسم جشن ۵۰ سالگی این تماشاخانه به  مهر گفت: جشن ۵۰ سالگی تماشاخانه سنگلج قرار است بعد از ماه محرم و صفر برگزار شود و برنامه های متفاوتی برای این مراسم در نظر گرفته ایم که قبل از برگزاری جشن درباره آنها اطلاع رسانی خواهیم کرد.
 
مدیر تماشاخانه سنگلج درباره قابلیت های این تماشاخانه قدیمی عنوان کرد: تماشاخانه سنگلج قدیمی ترین تماشاخانه تهران است که به دلیل سن و سال و پتانسیلی که دارد نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری از آن احساس می شود و معتقدم متولیان فرهنگ و هنر و حتی میراث فرهنگی هم باید برای نگهداری از این مکان تاریخی گام بردارند. وزارت ارشاد بودجه محدودی برای حفظ و نگهداری چنین مکان های در اختیار دارد اما سازمان هایی مثل شهرداری تهران یا میراث فرهنگی می توانند در این زمینه وارد عمل شوند. البته تا به حال شهرداری منطقه ۱۲ کمک های زیادی به ما کرده و حتی برای بازسازی این مکان نیز قدم هایی برداشته است.
 
مشکل فنی نداریم
 
عابدی درباره امکانات این تماشاخانه یادآور شد: خوشبختانه در حال حاضر تماشاخانه سنگلج با مشکل فنی روبرو نیست و حتی از لحاظ داشتن امکانات از خیلی از سالن های خصوصی جلوتر است اما متاسفانه اکثر هنرمندان ما تمایلی ندارند که در این مکان نمایش هایشان را به صحنه ببرند. بسیاری تصور می کنند که تماشاخانه سنگلج تنها محلی برای اجرای نمایش های آیینی و سنتی است اما در واقع این تماشاخانه حتی از سال های قبل از انقلاب نیز پذیرای هنرمندانی بوده که قصد داشتند نمایش هایی را که نوشته نویسندگان ایرانی است به صحنه ببرند.
 
بی‌مهری هنرمندان به سنگلج
 
مدیر تماشاخانه سنگلج ادامه داد: چطور برخی از هنرمندان ما حاضر می شوند به مکان های دوری چون نیاوران و یا اقدسیه بروند و یا با شرایط نامناسب و امکانات اندک برخی تماشاخانه های خصوصی کنار بیایند اما در سنگلج کارشان را اجرا نکنند. این تماشاخانه به لحاظ امکانات بسیار بهتر از برخی سالن های دیگر است. در طول مدتی که من مدیر تماشاخانه سنگلج شده ام با هنرمندان بسیاری برای اجرا در این مکان تماس گرفتم اما متاسفانه انگار باید در شعارهایی مبنی بر اینکه این تماشاخانه جایگاه تئاتر شفاهی ایران است بازنگری صورت گیرد چون علاقه ای برای حضور در این مکان تاریخی وجود ندارد و این شعارها تنها در حد حرف هستند.
 
وی اضافه کرد: تماشاخانه سنگلج به لحاظ امکانات فنی و نرم افزاری توانایی اجرای آثار فاخر را دارد بنابراین نیازمند است تا با نگاه دیگری مورد توجه قرار گیرد. چون ما معضل مالی داریم و دستمان بسته است، نمی توانیم آثاری را برای تولید سفارش بدهیم بنابراین معمولا نمایش هایی را برای اجرا انتخاب می کنیم که منتخب جشنواره تئاتر فجر و یا جشنواره آیینی و سنتی باشند.
 
برنامه نیمه اول سال ۹۵
 
عابدی درباره هنرمندانی که قرار است در نیمه اول سال ۹۵ در این تماشاخانه آثارشان را اجرا کنند، گفت: هنرمندانی چون کوروش سلیمانی، بهزاد صدیقی، حمیدرضا نعیمی، داوود فتحعلی بیگی و... متقاضی اجرا در نمیه اول سال ۹۵ هستند. بعد از اجرای نمایش «بیضایی» به کارگردانی محمد مساوات نیز قرار است نمایشی به کارگردان عظیم موسوی به صحنه برود.
 
وی در پایان صحبت هایش درباره طرح توسعه فضای تماشاخانه سنگلج بیان کرد: طرح توسعه تماشاخانه سنگلج و تاسیس موزه تئاتر یک طرح مهم و تاثیرگذار است که ما تا الان پیگیری های زیادی برای عملی کردن این طرح انجام داده ایم اما ترجیح این است تا زمانی که از طریق کانال های مورد نظر به نتیجه قطعی نرسیده ایم درباره این مساله اطلاع رسانی نکنیم چون قرار نیست قبل از مشخص شدن نتیجه، تبلیغاتی در این زمینه کرده باشیم اما تا دو سه ماه آینده نتیجه مذاکراتمان را اعلام خواهیم کرد.
 
در طرح توسعه تماشاخانه سنگلج قرار است اداره حقوقی شهرداری تهران که در مجاورت این تماشاخانه واقع شده به این مجموعه تئاتری واگذار شود. طی این طرح جامع قرار است موزه تئاتر تهران، پارکینگ، پلاتو های مجهز تمرین و یک سالن بلک باکس به فضای تماشاخانه سنگلج اضافه شود.

برچسب ها: هنرمندان ، سنگلج
نظرات بینندگان