arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴

برخورد تایتانیکی در قطارهای ایران!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسافران قطار ساعت 20:40 ساری به مقصد تهران، دیشب، شب بسیار سردی را پشت سر گذاشتند.

این قطار که قطار درجه 2 اتوبوسی رجا بود، بدون هیچ‌گونه وسیله گرمایشی شب گذشته مسافرانش را در سرمای زیر 10 درجه که در برخی نقاط به کمتر از 5 درجه نیز می‌رسید، به تهران رساند.

مدیر این قطار به مسافران گفته بود که براساس برنامه رجا، از نیمه آبان‌ماه، قطار به وسیله گرمایشی مجهز خواهد شد و با توجه به بی‌اطلاعی و سرد شدن ناگهانی هوا، بدون تجهیزات گرمایشی این قطار از ساری به سمت تهران حرکت کرد. عجیب به نظر می‌رسد که شرکت حمل و نقل ریلی رجا، بدون اطلاع از وضعیت آب و هوای کشور یا اطلاع‌رسانی هواشناسی دست به جابه‌جایی مسافر در سراسر ایران می‌زند و از دانستن کاهش ناگهانی 8 درجه‌ای هوا بی‌اطلاع مانده باشد.

این در حالی است که قطارهای درجه یکی که بهای بلیط بیشتری دارند و از تهران به سوی ساری یا گرگان در حال حرکت بودند، شب گذشته به وسایل گرمایشی مجهز شدند. 

با این حال مردم منطقه به دلیل قیمت پایین بلیط قطارهای اتوبوسی و امنیت بیشتر در جاده‌های خطرناک کوهستانی برای رفت‌وآمد بیشتر از این قطارها استفاده می‌کنند اما مسئولان نیز به دلیل همین قیمت پایین بلیط‌ها تجهیزات و امکانات کمتری برای مسافران بومی و محلی این قطارها در نظر می‌گیرند. متاسفانه این بی‌توجهی‌ها منجر به سرمازدگی و سرماخوردگی میان مسافران قطار می‌شود که در آن صورت تامین هزینه‌های درمانی نیز به بخش‌های دیگری از کشور مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تامین اجتماعی تحمیل خواهد شد. اگر چه تامین اجتماعی در حال حاضر خود یکی از سهامداران عمده رجا به‌شمار می‌آید.

از سوی دیگر درباره این امکانات پایین بحث‌هایی زیادی صورت می‌گیرد اما این دسته قطارهای اتوبوسی، باز به همان دلیل قیمت پایین،‌ دارای بیشترین مسافر در این مسیر هستند و بخش خصوصی صاحب این قطارها می‌تواند پس از مدتی هزینه خرید واگن‌های اولیه را به دست آورد.

شرکت حمل و نقل ریلی رجا که ابتدا با سهام صد درصد دولتی و متعلق به راه آهن فعالیت می‌کرد، در مسیر تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی، بر اساس مصوبه هیات وزیران و به استناد ابلاغیه سازمان خصوصی سازی از تاریخ 26 اسفند ماه 1388 کلیه حقوق مالکانه شرکت رجا، به سازمان تأمین اجتماعی بابت رد دیون دولت واگذار شد.

منبع: فردا
نظرات بینندگان