arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۰
کتاب تازه «پل آلن»، حاوي افشاگري هاي ويژه اي است؛

آيا «گيتس» فرصت طلب، به شريکش خيانت کرد؟!

«پل آلن» که يکي از دو بنيانگذار مايکروسافت است در کتابي که از نيمه آوريل وارد بازار مي شود بيل گيتس را يک فرصت طلب ناميده و اظهار داشته است رئيس سابق غول نرم افزاري دنيا به وي خيانت کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«پل آلن» که يکي از دو بنيانگذار مايکروسافت است در کتابي که از نيمه آوريل وارد بازار مي شود بيل گيتس را يک فرصت طلب ناميده و اظهار داشته است رئيس سابق غول نرم افزاري دنيا به وي خيانت کرده است.

به گزارش خبرگزاری انتخاب؛ بيل گيتس يکي از مشهورترين نامها در تاريخ فناوري دنيا است. درحقيقت حتي امروز که استيو بالمر رياست مايکروسافت را به عهده دارد باوجود اين، همه با شنيدن نام مايکروسافت به ياد بيل گيتس مي افتند. اين درحالي است که در تاسيس اين شرکت بزرگ نرم افزاري بيل گيتس تنها نبود و يک شريک و همکار به نام " پل آلن " داشت.

«پل آلن» در سال 1975 به همراه بيل گيتس مايکروسافت را بنيان گذاشت، اما در سال 2000 اين شرکت را ترک کرد. اکنون به نظر مي رسد بنيانگذار دوم غول نرم افزاري دنيا تصميم گرفته است علل خروج خود از اين شرکت را در قالب کتابي منتشر کند.

http://www.microsoft.com/presspass/images/exec/web/billg5_web.jpg

اين کتاب که «مرد ايده ها: شرح حالي از بنيانگذار دوم مايکروسافت» نام دارد از نيمه دوم ماه آوريل وارد بازار کتاب مي شود. «پل آلن» در اين کتاب از ذکر هيچ جزئياتي حتي درباره فعاليتهاي خيرخواهانه اش خودداري نکرده و اظهار داشته است حدود يک ميليارد دلار به اهداف بشردوستانه اختصاص داده است.

اما نکته اي که در اين کتاب بيشترين جذابيت را دارد ارتباط و دوستي قديمي وي با بيل گيتس است. با خواندن اين کتاب اين حس در ذهن خواننده ايجاد مي شود که شايد بهتر است در مورد دوستي اين دو بنيانگذار مايکروسافت ترديد کرد.

در اين کتاب «آلن» تجربه خود را در مقر اصلي ردموند مرور کرده و نوشته است در زمان توسعه هاي اوليه زبان برنامه نويسي «بيسيک» براي ميکرورايانه هاي Altair 8080 ، گيتس هرگز از کار وي اطمينان نداشت و در سراسر شب کدهاي آلن را کنترل مي کرد و به دنبال خطاهاي وي مي گشت.

آلن اظهار داشته است چگونه گيتس بر تقسيم غيرعادلانه درآمد مايکروسافت تأکيد داشته و خود آلن نيز تقسيم 60 به 40 به نفع گيتس را پذيرفته بوده است، اما در زمان اولين قرارداد بزرگ، اين تقسيم درآمد تغيير کرد و به صورت 64 درصد براي بيل و 36 درصد براي پل نوشته شد.

اختلافها ميان پل آلن و بيل گيتس با ورود «استيو بالمر»، رئيس فعلي مايکروسافت به اين شرکت شدت گرفت. درحقيقت بيل گيتس تقريبا 9 درصد از حق مايکروسافت را به استيو بالمر داده بود درحالي که به آلن تنها 5 درصد تعلق مي گرفت.

به زودي بالمر و گيتس تصميم گرفتند بي فايده ترين همکار را که زير استانداردهاي کاري فعاليت مي کند از تيم خود خارج کنند.آلن در کتاب شرح حال خود توضيح داده است: «من به تأسيس شرکت کمک کردم و هنوز يک عضو فعال در هيأت مديره بودم. حتي اگر به سبب بيماري ام فعاليتهاي خود را محدود کرده بودم. اما بعد، شريک و همکارم شروع کردند به خارج کردن من. بيل گيتس کاملا يک آدم فرصت طلب بود.»

وي ادامه داده است: «در آن لحظه، چيزي درون من مرد. فکر مي کردم شراکت ما برپايه دستکاري قرار گرفته است، اما در آن زمان من ديدم «بيل» علايق شخصي خود را وارد کار کرده است. شريک من تلاش مي کرد سهم بيشتري از کيک را براي خود نگه دارد. اين چيزي بود که من نمي توانستم قبول کنم.»

در تاريخ فناوري، افراد بسياري هستند که نقشي کليدي در تاسيس شرکتهاي بزرگ داشته اند، اما پيش از اينکه شرکت نام خود را براي هميشه در تاريخ جاودانه کند آن را ترک کرده اند.

«ديويد بانل» که در دهه 70 براي مايکروسافت کار مي کرد نيز در خصوص تفاوتهاي شخصيتي آلن و گيتس گفت: «پل با استعدادتر است، عاشق موسيقي است، فرهنگ والايي دارد. بيل به طور حتم در کار مصمم تر و بلند پروازتر است، اما آن زمان ما تصور مي کرديم در سرش تنها يک رايانه دارد.»

نظرات بینندگان