arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۶ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴

کشنده بودن قرص‌های "دگلوفین یا باکلوفن" صحت دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

‌معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: وزارت بهداشت متولی تولید داروها‌ست و سلامت آن را تضمین و برعهده گرفته است و تبلیغات فضای مجازی مبنی بر اینکه قرص‌های "دگلوفین یا باکلوفن" در مدت 72 ساعت کشنده هستند، صحت ندارد.

  عباس جعفریان دهکردی امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اول آبان ماه به عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: یکی از مسمومیت‌های شایع فصل سرما مسمومیت با منو‌کسید‌کربن است که متاسفانه در این فصل با آمار بالایی از آن در استان روبرو هستیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اصفهان به عنوان یک استان صنعتی و کشاورزی از جهت سموم صنعتی و آلاینده‌های صنایع و هم‌چنین سموم کشاورزی در معرض مسمومیت قرار دارد.

جعفریان دهکردی با بیان اینکه سیاستی برای جمع آوری داروها از منازل اتخاذ نشده است، تصریح کرد: داروخانه‌ها مجاز به قبول داروهایی که در منزل نگهداری می‌شود نیستند، چراکه این داروها باید از چرخه مصرف خارج و معدوم شوند و در صورتی که داروخانه‌ها این اقدام را انجام دهند، این عمل مغایر قانون است.

وی با بیان اینکه متاسفانه نگهداری داروهای تاریخ گذشته در منزل از فرهنگ‌های غلط جامعه ایران است، ادامه داد: زمانی می‌توانیم یک دارو را در مدت زمان طولانی در منزل نگهداری کنیم که بیمار در مدت زمان طولانی نیاز به دارو داشته باشد و احتمال از بین رفتن مدت مصرف دارو نیز وجود ندارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: داروهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته است نباید در منزل دور انداخته شوند، بلکه مردم بهتر است آنها را به معاونت غذا و دارو تحویل دهند تا آنها را در مکانی خارج از شهر و در 130 کیلومتری اصفهان توسط فیلترهای مخصوص معدوم کنیم.

‌جعفریان دهکردی اظهار کرد: نگهداری داروهای تاریخ مصرف گذشته در داروخانه تخلف محسوب می‌شود و در صورت تخلف داروخانه‌ها پرونده آنها به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

‌وی با تاکید بر اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد میکروبی بسیار خطرناک است، گفت: در صورتی که بیمار آنتی بیوتیک‌ها را به درستی و تا پایان دوران درمان مصرف نکند، میکروب‌ها در بدن مقاوم شده و بیماری درمان نمی‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص داروهای ترکیبی و ایجاد حساسیت در افراد، اظهار کرد: داروهای ترکیبی با یک یا دو بار استفاده ایجاد حساسیت نمی‌کنند و صرفا نباید به دلیل یک عارضه در نخستین استفاده مورد قضاوت قرار گیرند.

‌وی با بیان اینکه کنترل محصولات کشاورزی به لحاظ تعدد استفاده از سموم کشاورزی کار آسانی نیست، ادامه داد: هر محصولی که از ارگان‌های سلامت و غذا و دارو مجوز می‌گیرد، قابل اطمینان بوده و محصولات در صورتی که شناسنامه دار شوند به ما کمک می‌کند تا مجوز محصول را بهتر بشناسیم.

‌معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه اخیرا در فضای مجازی مطلبی مبنی بر اینکه قرص‌های " دگلوفین یا باکلوفن" در مدت 72 ساعت کشنده هستند، گفت: نباید به مواردی که در فضای مجازی منتشر می‌شود اطمینان کرد، زیرا وزارت بهداشت متولی تولید داروها‌ست و سلامت آن را تضمین و برعهده گرفته است.

وی با بیان اینکه از جمله برنامه‌های هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها برنامه‌های مربوط به آموزش‌های پیشگیری است، افزود: تکیه اصلی این برنامه‌ها راه‌های کنترل و پیشگیری از مسمومیت‌ها‌ست.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان