arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۵۸۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴

رتبه اولی تهران در مرگ بر اثر بیماری و حوادث قلبی در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه دو هزار و 688 نفر به دلیل حوادث قلبی و عروقی در سال 93 و در تهران فوت کرده اند که این آمار نسبت به سال 92 از رشد 13.2 برخورداراست، گفت: تهران در رتبه اول کشوری مرگ به دلیل بیماری ها و حوادث قلبی و عروقی قرار دارد.

 مسعود قادی پاشا مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگارن در این باره افزود: استان های البرز و کرمانشاه در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

وی در بخشی دیگر از این نشست خبری گفت: 80 درصد آمار پزشکی قانونی مربوط به معاینات سرپایی، 15 درصد مربوط به آزمایشگاه ها و 5 درصد معاینه اجساد است که از اهمیت زیادی برخوردارندکه باید کارشناسی دقیق روی اجساد انجام شود و در صورت نیاز سم شناسی و DNA انجام و علت فوت تعیین و به مراجع قضایی اعلام می شود.

** مراجعه 107 هزار نفر به دنبال نزاع به پزشکی قانونی استان تهران در سال گذشته
قادی پاشا ادامه داد: متاسفانه در سال گذشته 107 هزار و 177 نفر به دنبال نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند که برای آنان گواهی صادر شد که 2.2 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است که استان تهران در این زمینه در رتبه نهم قرار دارد.

وی اضافه کرد: استان های چهار محل و بختیاری، اردبیل و کهگیلویه نیز در رتبه اول تا سوم قرار دارند.

قادی پاشا در خصوص فوت ناشی از غرق شدگی ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران در شش ماه نخست سال جاری نیز گفت: در شش ماهه امسال 31 نفر به دلیل فوت ناشی از غرق شدگی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوت ناشی از غرق شدگی 21 نفر بود 47.6 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: از کل فوت ناشی از غرق شدگی در شش ماهه امسال 27 نفر مرد و 4 نفر زن بوده اند و این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل 18 نفر فوت ناشی از غرق شدگی به مراکز پزشکی قانونی استان است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران خاطرنشان کرد: در شهریور ماه سال جاری نیز آمار فوت ناشی از غرق شدگی 50 درصد افزایش نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته اعلام شده است.

وی گفت: در شش ماهه امسال 65 نفر به دلیل فوت ناشی از سلاح سرد به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده اند که در مقایسه با سال قبل 3.2 درصد افزایش یافته است که از این تعداد 49 نفر مرد و 16 نفر زن بودند.

قادی پاشا تصریح کرد:در پنج ماهه نخست امسال 524 نفر در حوادث رانندگی در استان تهران جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته با آمار 558 نفر در تصادفات رانندگی کشته شده بودند 6.1 درصد کاهش آمار را نشان می دهدکه از مجموع تلفات 420 نفر مرد و 104 نفر زن بودند.

وی اعلام کرد:بیشترین تلفات حوادث رانندگی با 373 مورد در جاده های درون شهری و پس از آن با 140 مورد در مسیرهای برون شهری، 6 مورد در جاده های روستایی و 5 مورد نامعلوم گزارش شده است.

قادی پاشا افزود: در پنج ماهه امسال 15 هزار و 634 مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند که از این تعداد11هزارو 434نفر مرد و 4191 نفر زن هستند که مصدومین حوادث رانندگی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل 1.1 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی در مرداد ماه امسال نیز 141 نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند که 111 نفر مرد و 30 نفر زن بودند و تعداد مصدومان حوادث رانندگی در این ماه 3 هزار و 676 نفر گزارش شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در ادامه نشست خبری فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج را 69 نفر عنوان کرد و گفت: در شش ماهه نخست امسال 69 نفر به دلیل فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده اند که نسبت به سال قبل 45.2 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: از این تعداد 42 نفر مرد و 27 نفر زن بودند و در شهریور ماه سال جاری نیز آمار فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج با 20 درصد کاهش نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته اعلام شده است.

وی گفت: در شش ماه اول سال جاری 138 نفر نیز به دلیل سوختگی فوت کرده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوت ناشی از سوختگی 136 نفر بود 1.5درصد افزایش یافته است .

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال 2 هزار 690 پرونده به کمیسیون ها ارجاع شده است که بیشترین شکایات مربوط به جراحی پلاستیک و ترمیمی است که باید برنامه ریزی های لازم دراین زمینه صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در تمامی این پرونده ها 45 درصد محکومیت وجود دارد و 55 درصد تبرئه می شوند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان