arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۵۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۰

جزييات ثبت نام حج تمتع در كاروان‌ها

سازمان حج و زيارت در اطلاعيه‌اي كه امروز (20 فروردين‌ماه) منتشر كرده،‌ جزييات پذيرش دارندگان اولويت تشرف به حج تمتع سال 1390 را تشريح كرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان حج و زيارت در اطلاعيه‌اي كه امروز (20 فروردين‌ماه) منتشر كرده،‌ جزييات پذيرش دارندگان اولويت تشرف به حج تمتع سال 1390 را تشريح كرده است.

به گزارش ايسنا، در اطلاعيه‌ي نخست سازمان حج و زيارت آمده بود: «تمام کساني که قبض وديعه‌گذاري علي‌الحساب حج تمتع را تا تاريخ ‌20 فروردين‌ماه ‌1384 دارند و همچنين تمام متولدان سال ‌1310 و پيش از آن که قبض وديعه‌گذاري علي‌الحساب حج در يکي از شعب بانک ملي ايران را تا تاريخ ‌29 اسفندماه ‌1386 دارند، مي‌توانند از ‌25 فروردين‌ماه امسال به کاروان‌ها مراجعه کنند» و اكنون در اطلاعيه‌ي جديد اين سازمان، آخرين اطلاعات به اين شرح آمده است:

با عنايت خداوند متعال و برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده، پذيرش متقاضيان داراي اولويت تشرف به حج تمتع سال 1390 در کاروان‌هاي منتخب فراهم شده است. بنابراين از افراد واجد شرايط دعوت مي‌شود به اين ترتيب اقدام كنند:

الف ـ مشمولان تشرف:

1ـ کليه دارندگان قبوض وديعه‌گذاري علي‌الحساب حج تمتع يک‌ميليون توماني که تا تاريخ 20 فروردين‌ماه 1384 در يکي از شعب بانک ملي وديعه‌گذاري كرده‌اند، از اين رو:

1ـ1 آن دسته از متقاضياني که اسناد ثبت نامي سال‌هاي 1360 و 1363 ( با مبالغ 180،000 و 200،000 و 250،000 و 270،000 ريالي) را دارند، بايد ضمن مراجعه به دفتر حج و زيارت استان مربوط براي تبديل سند خود به قبض وديعه‌گذاري يک‌ميليون توماني و استفاده از تسهيلات متعلقه اقدام و براي دريافت قبض جديد به شعبه بانک معرفي‌شده از سوي حج و زيارت استان مراجعه كنند.

1ـ2 اسناد هشت‌ميليون ريالي مربوط به سال 1377 و منتهي به 31 فروردين‌ماه 1378. دارندگان اين‌گونه اسناد بايد پيش از مراجعه به مدير کاروان به يکي از شعب بانک ملي مجهز به شبکه‌ي سيبا و با استفاده از تسهيلات و يارانه مربوطه (3,000،000 ريال) مراجعه و نسبت به تبديل قبض وديعه‌گذاري خود به قبض 10،000،000 ريالي اقدام كنند.

1ـ3 اسناد هشت‌ميليون ريالي از اول ارديبهشت‌ماه 1378 تا 29 اسفندماه 1387. دارندگان اين‌گونه اسناد بايد قبل از مراجعه به مدير کاروان به يکي از شعب بانک ملي مجهز به شبکه‌ي سيبا مراجعه و با احتساب سود متعلقه نسبت به تبديل سند خود به وديعه‌گذاري حج تمتع 10،000،000 ريالي اقدام كنند.

2ـ کليه متولدان سال 1310 و سال‌هاي ماقبل كه داراي قبض وديعه‌گذاري علي الحساب 10،000،000 ريالي از 21 فروردين‌ماه 1384 تا 29 اسفندماه 1386 باشند. اسناد انتقالي (حتا از بستگان درجه‌ي يک) مشمول اين بند نمي‌شود.

3ـ بستانکاران سازمان: افراد واجد شرايط داراي اولويت تشرفي که در سال‌هاي گذشته در کاروان پذيرش شده و مشرف نشده‌اند بايد ابتدا به دفتر حج و زيارت استان مراجعه تا وفق دستورالعمل‌هاي سازمان نسبت به پايدار كردن قبض وديعه‌گذاري مربوط از طريق مراجعه به شعب بانک ملي وفق ضوابط اقدام لازم براي ايشان معمول شود.‌ بديهي است اين‌گونه اسناد بعد از تبديل به قبض وديعه‌گذاري 10ميليون ريالي جديد از سوي بانک نسبت به ظهرنويسي آن با ذکر سابقه‌ي اولويت و شماره‌ي قبض اوليه، اقدام و ممهور به مهر بانک خواهد شد.

ب ـ تاريخ پذيرش در کاروان‌ها:

اسامي، آدرس و تلفن مديران منتخب کاروان‌هاي حج سال جاري روز سه‌شنبه 23 فروردين‌ماه 1390 براي کليه‌ي استان‌ها و چهارشنبه 24 فروردين‌ماه 1390 براي استان‌هاي تهران، قم و البرز از طريق جرايد محلي اعلام خواهد شد. ضمناً زمان پذيرش متقاضيان داراي اولويت تشرف در کاروان‌ها براي تمام استان‌ها به غير از تهران، قم و البرز روز پنج‌شنبه 25 فروردين‌ماه 1390 و براي استان‌هاي تهران، قم و البرز روز جمعه 26 فروردين‌ماه تا 10 روز بعد خواهد بود.

تذکر مهم

1ـ چنانچه در زمان تعيين‌شده براي مراجعه‌ي افراد به کاروان‌هاي مربوط، ظرفيت کاروان‌هاي استان تکميل نشود، سازمان حج و زيارت از اولويت‌هاي بعدي دعوت به‌عمل خواهد آورد. لذا تأکيد مي‌شود دارندگان قبوض داراي اولويت حتماً در مدت مقرر به کاروان‌ها مراجعه كنند.

2ـ توصيه مي‌شود متقاضيان در هنگام انتخاب کاروان دقت کافي را از جهات مختلف (همراهي با اقوام و آشنايان، شرايط مختلف کاروان و ...) معمول دارند، زيرا ظرفيت و قيمت کاروان با توجه به شرايط، تعيين شده است و جابه‌جايي کاروان پس از ثبت نام امکان‌پذير نيست.

ج ـ نحوه‌ي مراجعه و ثبت نام متقاضيان:

امسال تمهيداتي در نظر گرفته شده است که متقاضيان اعزام به حج تمتع علاوه بر مراجعه حضوري به کاروان‌هاي مجاز (در زمان مقرر) بتوانند در صورت تمايل از ظرفيت 50 درصدي هر کاروان که امکان ثبت نام به‌صورت غيرحضوري را دارد، با مراجعه به آدرس اينترنتي http://haj90.haj.ir از منزل يا هر جاي ديگر نسبت به انجام مراحل ثبت نام در کاروان (شهر / شهرستان) استان محل سکونت خود به‌صورت غيرحضوري اقدام كنند.

توجه: پس از ثبت نام متقاضي از طريق سامانه‌ي فوق (غيرحضوري) بايد براي پيگيري و مراجعه به کاروان نسبت به اخذ کد ره‌گيري و رسيد ثبت نام که حاوي تذکرات و نکات ضروري است، اقدام كند و اصل قبض وديعه‌گذاري خود را به مدير کاروان تحويل دهد.

توجه: افرادي که قصد نام‌نويسي از طريق مراجعه حضوري به کاروان را دارند، مي‌توانند کاروان‌هاي مورد نظر خود را از روزنامه يا سامانه‌ي فوق انتخاب و سپس مراجعه كنند.

د ‌ـ مدارک مورد نياز براي نام‌نويسي در کاروان:

اصل و کپي قبض وديعه‌گذاري حج تمتع مطابق بند «الف» اين اطلاعيه. اصل شناسنامه و تصوير از تمام صفحات آن. دو قطعه عکس 4×6 مشابه عکس گذرنامه يا تصويري که شش‌ماه از تاريخ آن نگذشته باشد. اصل و کپي کارت ملي يا شماره‌ي تأييدشده‌ي آن.

تذکرات ضروري و لازم

الف ـ متقاضيان پس از نام‌نويسي بايد رسيد مربوط را از مدير کاروان دريافت و نزد خود نگهداري كنند.

ب ـ چنان‌چه نشاني و تلفن متقاضي نسبت به زمان ثبت نام اوليه در بانک تغيير کرده باشد، بايد آدرس و شماره‌ي جديد تلفن را هنگام ثبت نام به مدير کاروان اعلام كنند.

ج ـ متقاضيان محترم مطابق برنامه‌ي اعلام‌شده و در مهلت مقرر ظرف چهار روز بايد به پزشک کاروان مراجعه و اقدامات مربوط به معاينات خود را انجام دهند. بديهي است در صورت تأخير متقاضي در اين خصوص، مدير کاروان اجازه خواهد داشت نسبت به جايگزيني او از ديگر متقاضيان واجد شرايط اقدام كند.

د ـ تحويل فرم واريزي هزينه‌ي مابه‌التفاوت سفر به متقاضي، پس از انجام معاينات پزشکي و تأييد استطاعت جسمي از سوي پزشک با مراجعه به دفتر کاروان يا سايت اينترنتي فوق امکان‌پذير خواهد بود.

ه ـ متقاضيان پس از دريافت فرم واريزي هزينه‌ي مابه‌التفاوت سفر بايد حداکثر ظرف هفت روز با مراجعه به يکي از شعب بانک ملي نسبت به واريز وجه هزينه‌ي سفر اقدام كنند و در صورت تأخير، مدير کاروان اجازه‌ي جايگزيني متقاضي جديد را خواهد داشت.

ه ‌ـ گذرنامه:

نظر به اين‌که در حج تمتع از گذرنامه‌ي بين‌المللي انفرادي براي تشرف به حج تمتع استفاده خواهد شد. لذا متقاضيان واجد شرايط لازم است در صورت نداشتن گذرنامه‌ي بين‌المللي از هم‌اکنون براي اخذ گذرنامه‌ي جديد اقدام كنند و کساني که داراي گذرنامه با تاريخ اعتبار کمتر از 10 ارديبهشت‌ماه 1391 هستند، بايد نسبت به تمديد يا تعويض گذرنامه‌ي خود اقدام كنند.

تذکر مهم

به‌لحاظ شرايط خاص سفر حج تمتع و سهولت در اخذ رواديد و برخي ديگر از امور اجرايي حج، ضروري است متقاضيان محترم داراي گذرنامه‌ي بين‌المللي انفرادي بوده و حداکثر تا نيمه‌ي تيرماه سال جاري با اعلام قبلي مدير کاروان آن را به کاروان مربوط تحويل دهند. ضمناً به اطلاع متقاضيان محترم مي‌رساند با هماهنگي به‌عمل آمده با اداره‌هاي گذرنامه‌ي ناجا در استان‌هاي مختلف براي تسريع در صدور گذرنامه‌ي حجاج، دفاتر «پليس + 10» در زمينه‌ي تعويض يا دريافت گذرنامه‌ي جديد همکاري لازم را مبذول خواهند داشت.

و‌ـ هزينه‌ي تشرف:

هزينه‌ي قطعي سفر هر کاروان بر مبناي مخارج ارزي و ريالي براي هر زائر محاسبه و انجام شده است که مبلغ قطعي آن در اطلاعيه‌ي استاني براي هر کاروان درج خواهد شد. بنابراين از آن‌جايي که وديعه‌ي اوليه دريافت‌شده توسط بانک ملي به‌صورت علي‌الحساب بوده است، لذا مديران کاروان هنگام ثبت نام متقاضي برگه‌ي واريز قطعي هزينه‌ي سفر ويژه‌ي حج تمتع سال 1390 را براي مراجعه به بانک و واريز هزينه به متقاضي تحويل خواهد داد.

ضمناً زائران علاوه بر پرداخت هزينه مابه‌التفاوت به بانک ملي و دريافت قبض مخصوص هزينه‌ي سفر حج تمتع، وجوه مربوط به هزينه‌هاي آموزش و مخارج دفتر مدير کاروان را که به تناسب استان مربوط برآورد و تعيين شده است، بايد مستقيماً به حساب بانکي مدير کاروان واريز و قبض آن را به او تحويل دهند و در نتيجه، ضرورتي به پرداخت هيچ‌گونه وجه نقد ديگري به مدير کاروان نخواهد بود.

توضيح: براساس دستورالعمل سازمان براي هزينه‌هاي شخصي زائران مانند تهيه ساک، لباس احرام، پتو، هزينه انتقال به فرودگاه و ... مدير کاروان موظف است در اولين جلسه‌ي آموزشي با همکاري و همفکري سه نفر از افراد برگزيده از سوي زائران به تهيه ملزومات سفر (با هزينه‌ي زائران) اقدام كند و نظارت بر اين‌گونه هزينه‌ها نيز برعهده‌ي سه نفر نماينده‌ي زائران خواهد بود.

ز‌ـ اقدامات انجام‌شده براي اسکان زائران:

1ـ با توجه به اين‌که در حج تمتع بسياري از امور از جمله مسکن حجاج براساس مقررات وزارت حج عربستان سامان‌دهي و به اجرا گذاشته مي‌شود و سازمان حج و زيارت براي انتخاب هتل‌ها و يا تقسيم ظرفيت‌ها با محدوديت روبه‌رو است. بنابراين مقررات وزارت حج عربستان سعودي که سرانه‌ي متراژ اسکان حجاج در مدينه منوره را 5 / 4 و در مکه‌ي مکرمه 4 مترمربع با احتساب فضاي خدماتي در ساختمان و هتل تعيين کرده، نسبت به تأمين محل اسکان حجاج اقدام شده است.

2ـ امسال با تلاش بسيار امکان اسکان 100 درصد زائران در هتل‌هاي منطقه مرکزي مدينه‌ي منوره و نزديک به حرم شريف نبوي (ص) فراهم شده است. بنابراين با توجه به اين‌که شرايط اسکان زائران در مکه‌ي مکرمه با مدينه متفاوت است و با توجه به استقبال زائران سال گذشته از امکانات اقامتي با شرايط بهتر و درخواست افزايش کيفيت بيشتر در مکه‌ي مکرمه، اين سازمان براي تامين درصد بيشتري هتل با شرايط و امکانات بهتر اقدام كرد. بنابراين در حج امسال بخش عمده‌اي از زائران در ساختمان‌ها و هتل‌هاي حج گذشته اسکان خواهند يافت و براي تشرف به مسجدالحرام از اتوبوس‌هاي مخصوص زائران ايراني که از مناطق مختلف به ايستگاه‌هاي اطراف حرم تردد مي‌کنند، استفاده خواهند كرد.

3ـ با توجه به اين مطالب، هزينه‌ي مسکن هر زائر با توجه به ساختمان محل اسکان در مدينه‌ي منوره و مکه‌ي مکرمه محاسبه و تعيين شده است. بنابراين يکي از دلايل مهم تفاوت هزينه‌هاي هر کاروان، مکان اقامت آن‌ها در هريک از دو شهر يادشده است.

تذکر

1ـ همان‌گونه که اشاره شد، تفاوت هزينه‌هاي کاروان‌ها ناشي از اختلاف قيمت اجاره‌ي مسکن، ايستگاه پرواز و.... است. بنابراين پس از واريز وجه هزينه‌ي سفر به بانک، امکان بازگرداندن مابه‌التفاوت پرداختي در اسرع وقت ممکن نيست. مضافاً اين‌که به دليل ايجاد مشکلات اجرايي، جابه‌جايي در کاروان مقدور نيست. بر اين اساس به متقاضيان محترم ثبت نام در کاروان‌ها توصيه مي‌شود از ابتدا دقت کافي در انتخاب کاروان مورد نظر خود داشته باشند.

2ـ در صورت اخذ مجوزهاي لازم از سوي مبادي ذي‌ربط انشاءالله تمام زائران مدينه‌ي اول از ايستگاه‌هاي پروازي تعيين‌شده مستقيماً به مدينه‌ي منوره اعزام و از طريق جده به ايستگاه‌هاي پروازي خود بازخواهند گشت. همچنين زائران مدينه دوم نيز از ايستگاه‌هاي پروازي خود مستقيماً به جده اعزام مي‌شوند و در مراجعت از فرودگاه مدينه بازخواهند گشت. اين اقدام با توجه به مقررات دولت عربستان و عدم ورود يا خروج از فرودگاه جده در يک نوبت، در آسايش و رفاه زائران از طريق کاهش سفر بين شهري و توقف در سطح فرودگاه جده مؤثر است.

ح ـ نحوه‌ي دريافت مبلغ وجه قرباني زائران:

پس از توافق با بانک توسعه‌ي اسلامي در عربستان و نهايي شدن قيمت آن به اطلاع متقاضيان خواهد رسيد که مبلغ قطعي در زمان مقتضي از سوي زائران به حسابي که از طرف مدير کاروان به آن‌ها اعلام خواهد شد، بايد واريز شود.

ط ‌ـ نقل و انتقال اسناد:

با توجه به بخشنامه شماره 15885/34/1 در 27 آذرماه 1378 سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور و نيز مندرجات ظهر قبوض وديعه‌گذاري حج تمتع، آن دسته از افرادي که بنا به هر دليلي تمايل دارند اسناد حج تمتع خود را به بستگان درجه يک شامل پدر، مادر، فرزند، خواهر، برادر و همسر واگذار كنند، بايد قبل از ثبت نام در کاروان، ابتدا به يکي از دفاتر خدمات زيارتي مراجعه و نسبت به درج اطلاعات و طي مراحل بعدي انتقال مربوط اقدام كنند.

تذکر: آن دسته از زائران که قبلاً با مراجعه به دفاتر اسناد رسمي قبض وديعه‌گذاري خود را به احدي از بستگان درجه اول خود واگذار كرده‌اند نيز بايد حتماً با در دست داشتن اسناد مربوط به يکي از دفاتر خدمات زيارتي مراجعه كنند تا اطلاعات آن‌ها در سيستم جامع نقل و انتقال درج شود و سپس براي تغيير قبض وديعه‌گذاري به نام فرد انتقال گيرنده (احدي از بستگان درجه اول) به بانک ملي مراجعه كنند. تأکيد مي‌شود كه در صورت طي نكردن اين مراحل، امکان ثبت نام در هيچ‌يک از کاروان‌ها براي فرد انتقال گيرنده فراهم نخواهد شد.

ي ـ شرايط تشرف مشمولان وظيفه، نظاميان، مقامات و مديران دستگاه‌هاي دولتي:

شرايط خروج از کشور مشمولان وظيفه، نيروهاي نظامي و انتظامي تابع مقررات مربوط خواهد بود و سفر آن دسته از مقامات و مديران دستگاه‌هاي اجرايي و نيز فرمانداران و بخشداران که قبلاً به حج تمتع مشرف شده‌اند تابع مفاد بخشنامه شماره61689/481 در چهارم دي‌ماه 84 دبير هيأت دولت خواهد بود.
نظرات بینندگان