arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۴

تداوم حذف و ترور رهبران اخوان المسلمین مصر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نقل از القدس العربی، وزارت کشور مصر پنج شنبه اعلام کرد که «احمد زکریا رمضان محمد» یکی از رهبران اخوان المسلمین در استان "أسیوط" در جنوب این کشور در تبادل آتش با نیروهای امنیتی کشته شده است.

این در حالی است که یک منبع در اخوان المسلمین ضمن تکذیب این روایت وزارت کشور مصر اعلام کرد که نیروهای امنیتی مصر این عضو بلندپایه اخوان المسلمین را ترور کرده اند.

این اولین باری نیست که وزارت کشور مصر از کشته شدن رهبران و اعضای اخوان المسلمین در درگیری‌های مسلحانه خبر می دهد و به دنبال آن بیانیه‌هایی نیز از سوی اخوان المسلمین صادر می شود مبنی بر اینکه این کشتارها خارج از چارچوب قانون اساسی صورت گرفته است.

از جمله برجسته ترین این حوادث، ترور رهبران جماعت اخوان المسلیمن در شهر 6 اکتبر در غرب قاهره در جولای گذشته و استان الفیوم در مرکز این کشور در آگوست گذشته است.

در بیانیه وزارت کشور مصر که نسخه ای از آن به دست خبرگزاری آناتولی رسیده است آمده است که احمد زکریا رمضان محمد مسئول کمیته‌های کیفی اخوان المسلمین در اسیوط که تحت تعقیب در دو پرونده مربوط به تروریسم بود در داخل یکی از آپارتمان‌های شهر ابنوب در اسیوط مخفی شده بود.

در این بیانیه آمده است که نیروهای پلیس مصر با تیراندازی از آپارتمانی که این عضو بلندپایه اخوان المسلمین در آن مخفی بود غافلگیر و مجبور به نشان دادن واکنش شدند که در اثر این تبادل آتش این عضو بلندپایه اخوان المسلمین از ناحیه کمر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بعد از انتقال به بیمارستان أسیوط جان باخت.

این در حالی است که یک مقام مسئول در اخوان المسلمین که نخواست نامش فاش شود به آناتولی گفت نیروهای وزارت کشور مصر احمدزکریا رمضان را در داخل منزلش در ابنوب ترور کرده اند.

وی افزود دستگاههای امنیتی، شهروندن را خارج از چارچوب قانون اساسی و بر اساس ادعاهای باطل به قتل می رسانند.

قتل 79 غیر نظامی در مصر در طول یک ماه

در اویل سبتامبر گذشته، یک سازمان حقوقی غیر دولتی بین المللی اعلام کرد که فقط طی ماه آگوست گذشته، 79 غیر نظامی، خارج از چارچوب قانون اساسی در استانهای مختلف مصر  به قتل رسیده اند.

از زمان سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهور برکنارشده مصر در سوم جولای 2013 میلادی، مقامات مصری رهبران اخوان المسلمین و اعضای آن را به تحریک علیه خشونت و تروریسم متهم کرده اند.

دولت مصر در دسامبر 2013 میلادی اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی در این کشور معرفی کرد.

از زمان عزل مرسی نیروهای پلیس و ارتش دست‌کم 1400 تظاهرات کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از 15 هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کرده‌اند.

تاکنون صدها تن از هواداران مرسی در پرونده‌های گروهی به اعدام محکوم شده‌اند و سازمان ملل متحد نیز این احکام را «بی‌سابقه در تاریخ معاصر» توصیف کرده است.

سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را، سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان