arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴

مسئول زلزله تهران کیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ناصر چرخ ساز  نسبت به نقل جمله از رئیس جمعیت هلال احمر مبنی بر اینکه «هلال احمر فقط یک صندلی در مدیریت بحران دارند و وظیفه‌ای در زلزله تهران ندارند» واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.
 
وی گفت: اگر حادثه‌ای فراتر از حوادث محلی تعریف و عمق فاجعه زیاد شود، شورای عالی مدیریت بحران به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شود.
 
رئیس سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم روی حوادث ملی اسم بگذاریم و بگوییم زلزله تهران یک حادثه در سطح ملی است، چه بسا که در تهران زلزله 4 ریشتری بیاید و تنها چند خانه خراب شود اما در مقابل یک سیل بیاید و عده زیادی را بی‌خانمان کند.
 
وی ادامه داد: در حوادثی که در سطح ملی تعریف می‌شوند، رئیس جمهور مسئولیت را می‌پذیرد اما حوادث محلی مسئولیت در تهران با شهرداری و در سایر نقاط با استانداری است.
 
چرخ‌ساز با بیان اینکه مسئولیت مدیریت بحران قبل از زلزله شدید در تهران با شهرداری است و بعد از وقوع با رئیس جمهور گفت: مدیریت بحران وظیفه هماهنگی دستگاه‌ها را بر عهده دارد و اینطور نیست که دستور بدهد که کار گروه‌ها چه کاری انجام دهند.
 
وی افزود: هر کار گروه به وظایف ذاتی خود عمل می‌کند و هلال احمر هم از این قاعده مستثنی نیست و به وظیفه آموزش همگانی و آمادگی برای امداد قبل از وقوع زلزله و امداد و نجات و اسکان اضطراری بعد از وقوع زلزله عمل می‌کند.
 
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: متاسفانه در برخی اخبار به اشتباه از قول رئیس جمعیت هلال احمر عنوان شده که این جمعیت مسئولیتی در قبال زلزله تهران ندارد و تنها دارای یک صندلی در مدیریت بحران است.
 
وی تأکید کرد: نداشتن مسئولیت به معنی این است که ما به عنوان کارگروه امداد و نجات به وظیفه ذاتی خود که همان آموزش همگانی، آمادگی برای حادثه، امداد و نجات و اسکان اضطراری است، عمل می‌کنیم و مسئولیت هماهنگ کردن کار گروه‌های دیگر با ما نیست بلکه بر عهده شهرداری تهران است.
 
چرخ ساز گفت: اینکه حادثه‌ای ملی تلقی شود تنها مربوط به تهران نمی‌شود و برای مثال زلزله بم یک بحران در سطح ملی تعریف شد که رئیس جمهور در آن قضیه ورود پیدا کرد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان