arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

دفاع سخنگوی ارشاد از اپرای عاشورا/ هنرمند ممنوع کار نداریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسین نوش آبادی بار دیگر خبرنگاران را فراخواند تا درباره موضوعات مربوط به وزارت ارشاد سخن بگوید و تمام قد از اپرای عاشورا دفاع کند. فیلم‌های «محمد رسول‌الله ص» و «رستاخیز» دیگر موضوعاتی بود که نوش آبادی درباره آن‌ها سخن گفت.

او اظهار داشت که فیلم «محمد رسول ‌الله ص» شانس زیادی در جوایز اسکار دارد. اکران این فیلم در تاجیکستان دیگر موضوعی بود که نوش آبادی درباره آن گفت: «این مجیدی است که باید در این باره تصمیم بگیرد.»

در این نشست اما موضوع اپرای عاشورا هم مطرح شد و وقتی خبرنگار یکی از رسانه‌ها نسبت به تک خوانی زن در این اپرا اعتراض کرد نوش آبادی با دفاع از این اثر آن را کاری ارزشمند و قابل تقدیر دانست که در همه کشورهای اسلامی قابل ارائه است.

او گفت که فیلم منتشر شده مربوط به تک خوانی یک زن در این اپرا مربوط به پشت صحنه و تمرین این ارکستر بوده و ادامه داد:‌ «این فیلم از نمای نزدیک گرفته شده است و انتشار آن با هدف خاص و انگیزه سیاسی بوده است. من و شخص آقای وزیر در اجرای این اپرا بودیم و از ابتدا تا انتها اجرای صحنه ای آن را دیده ایم. در آن اجرا زنی تک خوانی نکرد و شاهدان هم هیچ ادعایی در این باره مطرح نکرده اند که بگویم اتفاق یا پوشش نامتعارفی و جود داشته است. ما در این باره هیچ گزارشی نداشته ایم.»

موضوع دیگری که سخنگوی وزارت ارشاد درباره آن سخن گفت خوانندگان ممنوع الکار بود. موضوعی که هفته پیش توجه رسانه ها را به خود جلب کرد و گزارش ها گوناگونی در این باره منتشر شد.

در خبرها آمده بود که 24 خواننده موسیقی به خاطر انتشار آثارشان در سایت «رادیو جوان» ممنوع کار شده اند اما نوش آبادی این حرف را تکذیب کرد: «براساس ضوابطی که از سال 1385 ابلاغ شده، هرگونه همکاری با شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در خارج از کشور ممنوع است و اتفاقا هنرمندان هم به این موضوع واقف هستند که آثارشان نباید در شبکه‌های معاند منتشر شود. با این حال، لیستی با عنوان «چند خواننده ممنوع‌ کار» منتشر شد که بلافاصله از طریق وزارت ارشاد مورد تکذیب قرار گرفت. آن لیست به هیچ‌وجه درست نبود و به دفتر موسیقی و وزارت ارشاد هم ربطی نداشت.»

او همچنین گفت که اصولا در کشور هنرمند ممنوع کار وجود ندارد و اگر هم شائبه ای درباره همکاری این هنرمندان با شبکه‌های معاند به وجود بیاید طبق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود. ما تا به‌حال به تعدادی از هنرمندان تذکر داده‌ایم و آن‌ها گفته‌اند که آثارشان بدون رضایت خودشان در این شبکه‌ها منتشر می‌شود. ما هم به آن‌ها گفتیم باید نارضایتی خود را به‌صورت آشکار و علنی اعلام و از این موضوع جلوگیری کنند؛ اما بعضی از این شبکه‌ها به‌صورت دزدانه اقدام به انتشار این آثار می‌کنند.»

برگزاری جشنواره مطبوعات دیگر موضوعی بود که از سوی سخنگوی وزارت ارشاد مورد اشاره قرار گرفت: « خوشبختانه جشنواره مطبوعات به‌طور جدی دنبال می‌شود و ما می‌خواهیم مشارکت صنفی را در این زمینه هم داشته باشیم و از ظرفیت‌های غیردولتی استفاده کنیم. جشنواره مطبوعات در موعد مقرر برگزار خواهد شد و دوست داریم استان‌ها هم در برگزاری این رویداد شرکت داشته باشند. تعطیلی این جشنواره در دستور کار ما نیست.»

 بخش دیگر سخنان نوش آبادی اما به فیلم «رستاخیز» اختصاص داشت. جدیدترین ساخته احمدرضا درویش که امکان اکران در ایران نیافت اما چندی پیش در عراق به نمایش درآمد. او از جلساتی خبر داد که با عوامل فیلم و رییس سازمان سینمایی برگزار شده تا حقوق مادی و معنوی این اثر تامین شود.

 نوش آبادی «رستاخیز» را یکی از فیلم‌های خوب و قوی سینمای ایران دانست و گفت:‌ «مشکل ما درباره تصویر شخصیت‌های این فیلم است که به طور واضح نشان داده می‌شود. ما دوست داریم با اقدام هنرمندانه‌ای مثل استفاده از افکت‌های نوری این مشکل حل شود تا فیلم به سرعت روی پرده سینما برود. تصمیم ما اکران این فیلم بوده و هست چون حیف است، چنین سرمایه گذاری مادی و معنوی نادیده گرفته شود. به همین خاطر از کارگردان و تهیه کننده خواسته ایم در این باره با ما همکاری کنند.»

نظرات بینندگان