arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

نگرانی کمیسیون امنیت از تاثیر فضای مجازی بر جو انتخابات مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه بعد از ظهر امروز (دوشنبه)، ابعاد مختلف فضای مجازی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

سید باقر حسینی گفت: در این جلسه آقای فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در گزارشی ضمن آسیب‌شناسی به بررسی مشکلات و اقداماتی که باید در این زمینه صورت گیرد پرداخت و گفت که با توجه به تاکید رهبری رویکرد ما باید مدیریت، جهت‌دهی و توسعه ارتباطات باشد و خود را آماده کنیم تا به قدرت سایبری تاثیرگذار جهانی تبدیل شویم.

او آموزش به مردم برای استفاده حداکثری از فضا، پرهیز از برخورد منفعلانه، کنترل و سیطره بر فضای مجازی برای تاثیرگذاری جهانی و داشتن عزم ملی در این زمینه را از جمله ضرورت‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: براساس گزارش ارائه شده ما در ارتباط با فضای مجازی مشکل قانون داریم و خیلی از اقدامات بی‌حساب و کتاب انجام می‌شود. هم‌چنین حفظ اطلاعات کشور از دیگر اهداف شورای عالی فضای مجازی است که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته اما باید برای امنیت بیش‌تر آن کار شود.

نماینده مردم زابل در مجلس بهره‌گیری نکردن از مزیت‌های محلی را از جمله آسیب‌های فضای مجازی در کشور دانست و گفت: طبق گزارشات ارائه شده ما فرصت‌های خوبی داریم که باید به آن توجه شود و سرمایه‌گذاری هدایت شده متناسب با فرهنگ و اعتقادات ما در آن اتفاق بیفتد تا بیشتر بتوانیم تاثیرگذار باشیم. هم‌چنین ما در بعد تبلیغاتی نتوانسته‌ایم استفاده مطلوبی از فضای مجازی داشته باشیم و به نظر می‌رسد باید در لایحه برنامه ششم توسعه فصل مستقلی به موضوع فضای مجازی اختصاص داده شود.

حسینی با اشاره به حضور اخوان، قائم مقام صدا و سیما در جلسه امروز این کمیسیون نیز گفت: اخوان نیز به اهمیت فضای مجازی پرداخت و گفت که فعالان این عرصه در دنیا جوان هستند و ما باید سیاستی در پیش بگیریم که اقدامات ما تاثیر بگذارد. متاسفانه ما دچار بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری هستیم و نیازمند قانون‌گذاری در این زمینه هستیم چرا که در غیر این صورت و در آستانه انتخابات با آسیب‌هایی مواجه خواهیم شد.

به گفته حسینی، موسویان، رییس مرکز فن‌آوری اطلاعات و توسعه رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد نیز در جلسه امروز این کمیسیون آینده فضای مجازی، چشم انداز آن، میزان موفقیت و پیشرفت اقدامات را مورد بررسی قرار داد و آسیب‌پذیری زبان فارسی در فضای مجازی را یک تهدید عنوان کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مقدم از وزارت اطلاعات نیز در این جلسه نبود پیوست امنیتی را از اشکالات دانست و گفت هر توسعه‌ای باید پیوست امنیتی داشته باشد ضمن این که علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه فضای مجازی نیز باید جذب و تشویق شوند.

به گفته او کریمی، معاون فن‌آوری‌های شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در این جلسه گزارشی از فعالیت‌های این معاونت ارائه کرده است.

حسینی در پایان با اشاره به طرح دغدغه‌های نمایندگان و پیگیری موضوع فضای مجازی در جلسات آتی کمیسیون امنیت ملی بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای روند رو به شتاب توسعه شبکه‌های مجازی تاکید کرد و گفت که باید با داشتن یک خط مشی مفید جایگاه خود را در دنیا پیدا کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان