arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

فردا، اعطاي گواهي ثبت جهاني دیوان سعدی در يونسکو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گواهی ثبت جهانی دو اثر مکتوب تاریخی ایران در یونسکو ، فردا اعطا می شود .

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امشب با اعلام این خبر به خبرگزاری صدا و سیما در سمنان گفت : کتاب های "دیوان سعدی" و "مسالک و الممالک " که چهاردهم مهر ماه در یونسکو به ثبت جهانی رسید فردا پنجم آبان با حضور نماینده یونسکو به مسئولان کشور اعطا می شود .

دیوان سعدی شامل غزلیات، قطعات، ترجیع بند، رباعیات، ملحقات و مفردات است .

کتاب "المسالک و الممالک "که در حوزه جغرافیاست و در موزه ملی ایران نگهداری می شود .
این کتاب، از قرن چهارم هجری ‌قمری به جای مانده و تالیف ابواسحاق ابراهیم بن محمد فارسی معروف به استخری به معنای راه‌ها و ایالت‌هاست. 

سید رضا صالحی امیری همچنین از امضای قرارداد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با سه سازمان بین المللی در حوزه میراث معنوی و مکتوب کشور خبر داد و گفت : با یونسکو ، ایسلا ( شورای جهانی کتاب ) و ایکا ( آرشیو جهانی سازمان فرهنگی آموزشی یونسکو ) تفاهم نامه های ارتقای میراث مکتوب داریم .

وی با بیان اینکه کتابخانه ملی ایران یکی از 10 کتابخانه برتر ملی جهان است گفت : این گنجینه آثار معنوی مکتوب ایران باید حفظ شود.

به گفته صالحی امیری ، در کتابخانه ملی ایران ، دو میلیون و 800 هزار منبع مکتوب ، بیش از 38 هزار نسخه خطی ، 34 هزار نسخه سنگی ، پنج میلیون نشریه ، 200 هزار پایان نامه و یک میلیون قطعه عکس ، فیلم ، میکروفیلم و میکروفیش نگهداری می شود .

مشاور فرهنگی رئیس جمهور تاکید کرد : با این پشتوانه ، کتابخانه ملی ایران باید به کانون جهانی فرهنگ مکتوب تبدیل شود .

وی امشب برای شرکت در شورای اداری استان به سمنان آمده بود .

منبع: خبرگزاری صداوسیما
نظرات بینندگان