arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

صندوق بین المللی پول: کشورهای حاشیه خلیج فارس منتظر نفت ارزان باشند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صندوق بین المللی پول اعلام کرد: اقتصادهای خلیج فارس باید خود را برای دوران نفت ارزان و واقعیتهای بازار آماده کنند.

به نقل از فرانسه از دوبی، صندوق بین المللی پول به کشورهای تولیدکننده نفت خام در منطقه خلیج فارس هشدار داد که باید خود را با واقعیت های جدید بازار نفت وفق دهند و هزینه های خود را کاهش دهند به فکر متنوع سازی درآمدهای خود باشند. 

در این گزارش آمده است: کشورهای تولیدکننده نفت خام در خلیج فارس موضع خود را در ادامه روند تولید زیاد نفت خام به دلیل ذخایر عظیم مالی که در اختیار دارند حفظ کرده اند ولی باید این را بدانند که این روند برای مدتی تا حدودی طولانی ادامه خواهد داشت. 

مسعود احمد، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول گفت: این کشورها نه تنها امسال بلکه برای سالهای آینده باید خود را برای قیمت پایین نفت آماده کنند و هزینه های خود را با آن تنظیم کنند. 

احمد در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت: بودجه اعضای شورای همکاری خلیج فارس امسال با کسری میانگین ١٣ درصدی روبرو شده است. 

در مجموع کسری بودجه این کشورها از یک تریلیون دلار عبور خواهد کرد و این در حالی است که هر بشکه نفت کمتر از ٥٠ دلار در بازار معامله می شود. در ماه ژوئن سال ٢٠١٥ هر بشکه نفت این کشورها به طور میانگین ١١٥ دلار معامله می شد. 

بنابر پیش بینی صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی این کشورها نیز حدود ٣.٢٥ درصد برای سال ٢٠١٥ و ٢.٧٥ درصد برای سال ٢٠١٦ خواهد بود. رشد اقتصادی این کشورها در سال ٢٠١٤، ٣.٥٠ درصد گزارش شده است. 

احمد گفت: بیشتر مردم فکر می کنند که قیمت نفت در بازارهای جهانی از سطوح کنونی بالاتر خواهد رفت. تا سال ٢٠٢٠، ما انتظار بازه قیمتی حدود ٥٠ تا ٦٠ دلار  را داریم. 

وی گفت: این یعنی این که این کشورها باید جنبه های مالی خود را با اوضاع جدید بازار نفت و درآمدهای نفتی وقف دهند. برای مثال این کشورها باید هزینه ای خود را کاهش داده و به فکر متنوع سازی منابع درآمدی خود باشند. 

احمد اضافه کرد: بیشتر مردم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در بخشهای عمومی کار می کنند که این مدل کاری باید در چند سال آینده تغییر کند.

منبع: میزان
برچسب ها: نفت ، بازار ، درآمد ، خلیج فارس
نظرات بینندگان