arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۸۲۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴

ترکیه از روسیه به داوری بین المللی شکایت کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت آنکارا پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات کاهش نرخ گاز صادراتی با روسیه، به داوری بین المللی مراجعه کرده و خواستار داوری در خصوص نرخ گاز روسیه شده است. ترکیه پیشتر نیز با همین اعتراض، موضوع نرخ گاز ایران را نیز به داوری بین الملی ارجاع داده است.

 یک مقام وزارت انرژی ترکیه گفت که مذاکرات بوتاش (شرکت خطوط لوله نفت و گاز ترکیه) با گازپروم روسیه برای تعدیل در نرخ گاز صادراتی به این کشور بی نتیجه مانده و لذا روز گذشته ترکیه موضوع را به داوری بین المللی ارجاع داده است.

روزنامه حریت روز سه شنبه در تارنمای رسمی خود نوشت: این مقام که نامش ذکر نشده، در گفت و گو با خبرگزاری رویترز این مطلب را اعلام کرده است.

تارنمای خبری اسپوتنیک نیوز در بخش ترکی خود با کد فوری این خبر را منتشر کرد، و افزود: مقامات روسیه هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده اند.

مذاکرات ترکیه و روسیه از ماهها پیش در خصوص کاهش نرخ گاز ادامه داشت و پیش از بروز تنش در روابط آنکارا – مسکو ناشی از اعتراضات شدید آنکارا به روسیه در همکاری نظامی با دولت سوریه برای مقابله با تروریست ها در آن کشور، به مراحل نهایی خود نیز رسیده بود.

تا جایی که شبکه تلویزیون دولتی ترکیه به نقل از الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گزارش داد که این کشور نرخ گاز صادراتی به ترکیه را به میزان 10.25 درصد کاهش داده است. ترکیه خواهان تعدیل 15 درصدی بود.

تارنمای شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه با اعلام اینکه ترکیه و روسیه در خصوص نرخ گاز صادراتی به توافق رسیدند، به نقل از وزیر انرژی روسیه نوشت: شرکت گازپروم روسیه با شرکت بوتاش ترکیه در خصوص تعدیل نرخ گاز صادراتی روسیه به ترکیه به میزان 10.25 درصد به توافق رسیده اند، ولی هنوز پروتکلی در این زمینه به امضا نرسیده است.

اما گویا روسیه امضای این پروتکل را منوط به واردات بیشتری از سوی ترکیه کرده بود که با اعتراض دولت آنکارا روبرو شد و امضای پروتکل نیز تعلیق شد. با بروز تنش در روابط بر سر بحران سوریه، این موضوع نیز تا حد زیادی فرافکنی شده دیده می شود.

«تانر یلدیز» وزیر انرژی وقت ترکیه اوایل اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد: بر مبنای قراردادی که شرکت دولتی بوتاش با شرکت گازپروم امضا کرده، آنکارا از تخفیف قابل توجهی در بهای گاز خریداری شده برخوردار می شود.

در حالی که ترکیه انتظار دریافت تخفیف 15 درصدی در نرخ گاز صادراتی روسیه را داشت، اما دیده می شود که روسیه فقط با تعدیلی به میزان 10.25 درصد رضایت داده است.

آنکارا چندین سال است از ایران نیز به عنوان دومین کشور بزرگ صادر کننده گاز به ترکیه، درخواست کرده که تعدیل هایی در نرخ گاز صادراتی خود در نظر بگیرد که به دنبال بی نتیجه ماندن این درخواست، موضوع را به داوری بین المللی ارجاع داده و انتظار می رود نتیجه قطعی آن در دوره پیش رو اعلام شود.

جمهوری اسلامی ایران بعد از روسیه دومین صادرکننده بزرگ گاز به ترکیه به شمار می رود که نزدیک به 20 درصد تقاضای گاز ترکیه را تامین می کند.

روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز ترکیه، نزدیک به 60 درصد گاز ترکیه را تامین می کند.
بر اساس اطلاعات سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه، این کشور در سال 2013 میلادی 58 درصد از واردات گاز خود را از روسیه تامین کرده است.

با توجه به تامین شدن بیش از 40 درصد برق ترکیه از نیروگاه های گازی، پایداری در واردات گاز برای این کشور از اهمیت حیاتی برخوردار است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: نرخ ، داوری ، گاز ، تعدیل
نظرات بینندگان