arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴

واکنش معاون ستاد حقوق بشر به اظهارات احمد شهید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر کاظم غریب آبادی که با پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر گفتگو می کرد افزود: ایران همواره به تعهدات حقوق بشری خود پایبند بوده و بر این اساس، با مکانیزم های بین المللی در این خصوص همکاری داشته است.

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر با بیان اینکه ایران همواره به مکاتبات و گزارش های مرتبط با مکانیزم های حقوق بشری از جمله گزارشگران ویژه و ادعاها و اتهامات حقوق بشری علیه خود پاسخ های مستدل و تفصیلی ارائه کرده است گفت: ایران با در پیش گرفتن این رویه هیچگاه اجازه نداده است تا انتشار مطالب انحرافی و بی اساس علیه کشورمان محملی برای شکل دهی به افکار عمومی تبدیل شود.

وی در همین راستا تأکید کرد که روشنگری در حوزه ادعاها و اتهامات یکی دیگر از وجوه راهبرد حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.
غریب آبادی همچنین گفتگوی کارشناسی با مقامات دفتر کمیسر عالی و گزارشگر ویژه در حاشیه اجلاس های بین المللی به ویژه در ژنو را موضوعی تازه ندانست و افزود: در این گفتگوها که در حاشیه اجلاس های شورای حقوق بشر و از جمله اجلاس سی ام (شهریور 1394) انجام شده، انتقادات جدی طرف ایرانی نسبت به عملکرد و رویه کاری گزارشگر ویژه منتقل شده است. در این راستا موضوعاتی نظیر عملکرد سیاسی و غیرحرفه ای گزارشگر، حمایت وی از مجرمان و گروه های تروریستی و استفاده از منابع غیرموثق قابل ذکر هستند.

غریب آبادی با اشاره به اینکه انعکاس دستاوردها و اقدامات مثبت کشورمان در حوزه های مرتبط با حقوق بشر و حقوق شهروندی یکی دیگر از وجوه راهبرد حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: متأسفانه کشورهای غربی و نهادهای بین المللی تعمداً تلاش های ایران در مبارزه جدی با مواد مخدر را نادیده می گیرند و بلکه حتی فراتر از آن سعی در جوسازی علیه کشورمان از جمله در ارتباط با مجازات های مرتبط با جرایم مواد مخدر دارند. از این رو هیئت ایرانی شرکت کننده در اجلاس سی ام شورای حقوق بشر، سیاست ها و اقدامات کشورمان در این حوزه را برای مقامات دفتر کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه تشریح نمود که با استقبال حاضران در نشست مواجه گردید.

غریب آبادی افزود: پس از تشریح دستاوردها، گزارشگر ویژه، قاچاقچیان مواد مخدر را چالش بسیار بزرگی برای امنیت خواند و از تلاش های ایران و پلیس مبارزه با مواد مخدر قدردانی کرد.

معاون ستاد حقوق بشر اذعان گزارشگر ویژه به تعاملات ایران، پاسخگویی کامل به ادعاها و برگزاری نشست های توجیهی را اقدامی جدید از سوی او خواند و تأکید کرد که اکنون وقت آن رسیده است که وی مهر پایانی بر ادعاها و اتهامات بی اساس خود علیه جمهوری اسلامی ایران بزند و از تکرار آن ها پرهیز نماید.
نظرات بینندگان