arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۴

گزارش آی بی تایمز: توافق هسته ای، پای سیگارهای خارجی را به ایران باز می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لغو تحریم های ایران بسیاری از شرکت های خارجی دخانیات را به آغاز تجارت با این کشور امیدوار کرده است.
 
 آی بی تایمز در گزارشی نوشت: پس از حصول توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5، تنها همبرگرهای مک دونالد، دسرهای مخصوص، آیپدها و دیگر محصولات کلیشه ای غرب نیستند که می خواهند راه ورود به ایران را پیدا کنند. با لغو تحریم های ایران، شرکت های مرتبط با دخانیات در انتظار ورود به بازار این کشور  هستند. در سالهای گذشته، فروش سیگار در کشورهای توسعه یافته با مشکلاتی مواجه شده است. ایران روزنه امیدی برای این شرکتهاست تا بتوانند دخانیات خود را به راحتی در آن به فروش برسانند.
 
"اسفندیار باتمانقلیچ،" مؤسس "گروه پژوهشی دخانیات" مستقر در ویرجینیا و فردی که مقالات زیادی در خصوص اقتصاد سیگار در حوزه سیاست و تجارت سیگار در ایران منتشر کرده است، اعلام کرد: مسلم است شرکت های خارجی دخانیات مایل هستند دوباره و به صورت جدی تجارت با ایران را آغاز کنند.
 
"بانک جهانی،" ایران را کشوری با "درآمد متوسط روبه افزایش" توصیف کرده است. ایران همچنین با 80 میلیون جمعیت، دومین کشور بزرگ در خاورمیانه محسوب می شود. گزارشها حاکی از آن است که ایرانیان هر ساله حدود 52.6 میلیارد نخ سیگار می کشند و 3.3 میلیارد دلار صرف خرید سیگار می کنند. به گزارش "یورومونیتور اینترنشنال،" یک گروه تحقیقاتی مستقر در لندن، در سال 2010 ، 7.65 درصد از جمعیت ایران را افراد سیگاری تشکیل می دادند. این رقم در سال 2014 به 8.55 درصد افزایش یافت. این در حالی است که تحلیلگر ارشد "بلومبرگ اینتلیجنس" اعلام کرده است حدود 15 درصد از ایرانیان سیگار می کشند و این رقم می تواند در سالهای آتی به 20 درصد نیز افزایش یابد.

در دهه گذشته، اعمال تحریم ها علیه ایران موجب شد شرکت های خارجی دخانیات در انتظار ایجاد تغییر برای ورود به این کشور باشند. به گزارش یورومونیتور، صنعت بین المللی سیگار، ایران را میوه ای رسیده می دید و هر لحظه در انتظار چیدن آن بود.
 
بر اساس مندرجات دانشنامه ایرانیکا، شرکت دولتی دخانیات ایران 38 درصد از بازار این کشور را در اختیار دارد. 62 درصد باقیمانده نیز در اختیار "شرکت دخانیات آمریکا انگلیس" و "شرکت بین المللی دخانیات ژاپن" است.
 
ایران و کشورهای 1+5 تیر ماه در خصوص برنامه هسته ای ایران به جمع بندی نهایی دست یافتند. بر اساس این توافق، تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران به تدریج لغو خواهند شد.  
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان