arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۰

هنوز اندر خم کوچه ی "یک ایربگ و دو ایربگ" !

این شرکت ها هنوز اندر خم کوچه ی "یک ایربگ و دو ایربگ" و "بودن یا نبودن ترمز ضد قفل برای شماره گذاری خودروهایشان" قراردارند لذا نمی توان انتظار داشت با طرح و آیین نامه مشکلی مرتفع گردد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی خبرگزاری انتخاب گزارش داد: قریب به اتفاق شرکت‌های خودروسازی داخلی هنوز از اجرای حداقل استانداردهای تعیین‌شده تولید خودرو در زمینه افزایش ایمنی ، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محیط ‌زیست ناتوان هستند ، این شرکت ها هنوز اندر خم کوچه ی "یک ایربگ و دو ایربگ" و "بودن یا نبودن ترمز ضد قفل برای شماره گذاری خودروهایشان" قراردارند لذا نمی توان انتظار داشت با طرح و آیین نامه مشکلی مرتفع گردد .

البته باید این نکته را هم مد نظر داشت که چانه زنی خودرو ساز ها در بسیاری از موارد، همواره به یاریشان می آید و خودروهای آلاینده و یا بی کیفیت آنها مجدداً به چرخه تولید و مصرف باز می گردد . اینها ضعف نظارتی بر بازار خودرو را به عینه به نمایش می گذارد. 

آنچه درمورد کیفیت و استاندارد باید مورد توجه باشد طیف بسیار وسیع و متنوع مباحث آن می باشد . ویژگی بارز مبحث کیفیت ، استراتژیک بودن ، عملکردی بودن و بهبود مستمر آن است و عدم توجه به آن توسط خودرو سازان راهی را پیش روی آنها قرار نمی دهد؛ مگر سوء استفاده از مشتریان عمومآً یکبار مصرف خود ، با اعلام طرح های فروش ویژه و تخفیف های اندک!

مشکل دیگر در غیر رقابتی شدن بازار خودرو عدم توجه و امکان سازی برای حضور فعال بخش خصوصی در آن است . متأسفانه تاکنون بخش خصوصی در صنعت خودرو کشور تقویت نشده و در همه عرصه ها ضعیف است که همین امر موجب شده تا این بخش، عرصه ای برای خودنمایی نداشته باشد. 
 
به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری انتخاب؛ یکی از مهمترین خروجی های خصوصی سازی اين‌ است كه‌ تصميمات‌ اقتصادي‌ كمتر از تصميمات‌ سياسي، اثرپذيري‌ خواهند داشت و بالطبع بوروكراسي‌ كاهش‌ يافته‌ و روحيه‌ كارآفريني‌ در شركت‌ها تقويت‌ خواهد شد.

اما اگر تصور کنیم تنها با تغيير مالكيت‌ تحولات‌ بزرگي‌ اتفاق‌ خواهد افتاد، مسلم چنین نتیجه ای حاصل نمی گردد. چراکه این تحولات‌ زاييده‌ تحولات‌ ديگري‌ نظير انباشت‌ سرمايه، آموزش‌ مديريت‌ و نيروي‌ انساني حمايت‌هاي‌ عمومي‌ از آن است.
 
لینک کامل این یادداشت با عنوان "کیفیت یا چانه زنی؟" را اینجا بخوانید.
نظرات بینندگان