arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۲۸۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴

موسوی لاری: 20 سال زمان نیاز است تا کشور به شرایط قبل از دولت نهم و دهم برگردد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نقشه راه و راهبردهای جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را با توجه به موقعیت اصلاح طلبان در نظام سیاسی کشور و توفیقات به دست آمده آنان تبیین کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالواحد موسوی لاری در دومین گردهمایی استانی زنان تلاشگر در عرصه اصلاح و توسعه با تشریح جایگاه سیاسی و اجتماعی جریان اصلاحات در دولت های هفتم و هشتم و تبیین مشکلات و موانع درونی و بیرونی این جریان، گفت: خردورز و عاقل واقعی کسی است که بین بد و بدتر، بد را انتخاب کند و امروز انتخاب جریان اصلاحات بین بد و بدتر است نه انتخاب بین بد و خوب.

این عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز با بیان این که جریان اصلاحات با موانع و مشکلات داخلی و بیرونی بسیاری مواجه است به تشریح جایگاه این جریان در دولت اصلاحات پرداخت و افزود: در مقطع زمانی که اصلاح طلبان قوای مقننه و مجریه را در اختیار داشتند شرایط نسبتا مناسب تری از حیث افزایش نقش مردم و تشکل های مردم نهاد در بدنه حاکمیت وجود داشت.

 از جمله اقدامات بزرگ این دوره برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و تشکیل و گسترش تشکل های مردم نهاد و و مشارکت و واگذاری امور اداری به زنان در رده های بخشدار، فرماندار، مدیرکل و معاون اجرایی بود. معدلا در آن مقطع تاریخ، فعالیت های مدنی شرایط نسبتا بهتری نسبت به قبل و بعد از دوران اصلاحات را تجربه کرد. در آن دوران هیچ فردی احساس نمی کرد نهاد حاکمیت نمی خواهد تشکل های مردم نهاد یا بانوان در امور سیاسی دخالت موثر نداشته باشند.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه شرایط سیاسی کشور برای تحرک و توسعه یافتگی در دولت های پس انقلاب متفاوت است، به تشریح خسارات جبران ناپذیر دولت های نهم و دهم پرداخت و افزود: در مقطع ایران 1384 مشاهده می کنیم که زیرساختهای به وجود آمده در حوزه های بین المللی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با میدان گرفتن افراد مخالف خردورزی و متکی بر سلایق و امیال فردی نابود شد به نحوی که به اعتقاد برخی کارشناسان حداقل 20 سال کار نیاز است تا ایران به شرایط قبل از دولت های نهم و دهم برگردد.

وی افزود: از 700 میلیارد دلار درآمد نفتی این دولت چقدر صرف سرمایه گذاری و توسعه امور زیربنایی کشور شد؟ از آن مهمتر در حوزه اخلاق و معنویت چه میزان بد اخلاقی و خسران بر ایران اسلامی تحمیل شد؟

به اعتقاد رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان جریان اصلاحات در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری به فردی ناشناخته باخت چرا که نامزدهایشان علیه یکدیگر نامه نگاری و موضع گیری کردند و نتوانستند وحدتشان را حفظ کنند.

موسوی لاری با تاکید بر اینکه جزم اندیشی در جریان اصلاحات همواره مشکل ساز بوده است، گفت: اگر بلندپروازانه در پی دست یافتن به خواسته هایمان به صورت 100 درصدی هستیم، باید بدانیم که از خواسته های 30 و 40 درصد هم جا خواهیم ماند. جریان اصلاحات که طی سال های 84 تا 86 با مشکلات عدیده ای روبرو بود توانست با خردورزی و خودیابی تا حدودی خودش را بازسازی کند. امروز کاهش موانع درونی در عین وجود موانع و فشارهای بیرونی را از جریان اصلاح طلب انتظار داریم به همین دلیل اصلی ترین رویکردمان را فائق آمدن بر مشکلات و موانع درونی تعیین کرده‌ایم.

عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: با نگاه به عملکرد جریان اصلاحات در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به خود می بالیم که با وجود این که زمین و زمان علیه اصلاح طلبان بود اما نتوانستیم انتخابات 1392 را به نفع خود تغییر دهیم. جریان اصلاحات با نوعی خردورزی و رفتار عاقلانه توانست نتیجه انتخابات 92 را به نفع خود تغییر دهد. نباید فراموش کرد که اگر اقدامی قبل از انتخابات ریاست جمهوری دهم انجام نمی دادیم امروز شرایط سیاسی به نفع مان نبود.

وزیر کشور دولت اصلاحات متذکر شد: بزرگان اصلاحات به جای اینکه بگویند نمی شود کار کرد، گفتند می شود کار کرد. وقتی تصمیم از اعماق خواست و تمایلات عمومی خودنمایی می کند، زمینه برای احیا به وجود می آید و جریان اصلاحات با لبیک به خواست عمومی مردم بین شرایط بد و بدتر، بد را انتخاب کرد و با عقلانیت توانست فضا را به نفع خود تغییر دهد. در آخرین هفته منتهی به انتخابات 92 شعار ائتلاف و اتحاد به شعار عمومی مبدل شد و نتیجه برای بسیاری از کارگزاران داخلی و تحلیلگران خارجی شوکه کننده شد.

وی با بیان اینکه رفتارهای نعمتی – حیدری در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جایگاهی در جریان اصلاحات ندارد، گفت: جریان اصلاحات با استفاده از تجربه سالهای قبل از 84 و 92 قطعا در جهت عقلانیت و اتحاد تقویت شده تری حرکت خواهد کرد. قطعا در انتخابات اسفندماه باید تشتت را کنار بگذاریم.

رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با تشریح چگونگی پیاده سازی «انسجام» در جریان اصلاحات، گفت: چهار راهبرد مختلف را به طور همزمان به اجرا در می آوریم. اول استفاده از جایگاه سیاسی و اجتماعی احزاب اصلاح طلب، دوم به کار گرفتن ظرفیت نمایندگان ادوار اصلاح طلب، سوم برخورداری از ظرفیت چهره های خدوم اجرایی و مدیریتی اصلاح طلب و چهارم به خدمت گرفتن چهر های کاریزمای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در همه اصناف اجتماعی. ترکیبی از این چهار گروه زیر یک چتر مرجعیت سیاسی درونی جریان اصلاحات را بر عهده خواهند داشت.
منبع: ایسنا
برچسب ها: سیاستگذاری ، مجمع ، مقننه ، تشکل
نظرات بینندگان